Jump to content

Instabilitate!


dci42

Recommended Posts

De ce apare acest fenomen in special la modelele mai vechi?

Nu sunt convins ca am explicatia completa, dar iti spun ce stiu:

 

Tramlining-ul (tendinta masinii de a urma neuniformitatile longitudinale ale soselei si avand ca efect o usoara pendulare laterala, ca si cum ai merge cu tramvaiul) se manifesta, intr-o masura mai mare sau mai mica, la orice masina, si este cu atat mai intens cu cat pneurile sunt mai late si cu paretele lateral mai ingust (adica tocmai pneurile mai performante).

Pneurile performante transmit mai bine, catre sosea, miscarile volanului, dar si invers, catre volan, neuniformitatile soselei. Deoarece, fiind mai late, aceste pneuri au sansa de a intalni mai multe neuniformitati ale soselei, iar peretele lateral, mai putin flexibil, le filtreaza mai greu, efectul este mai mare decat la pneurile mai inguste si cu peretele lateral mai inalt.

 

Cu cat masina este mai veche, cu atat sunt mai multe uzuri cumulate in suspensie + directie. Chiar daca uzurile sunt sub limita de inlocuire a pieselor respective, totusi jocul este senmificativ mai mare decat la o masina noua. Aceste jocuri reprezinta principala cauza pentru care tramlining-ul este mai intens la masinile mai vechi.

 

Solutii de contracarare:

- inlocuirea componentelor de suspensie si directie care sunt uzate;

- setarea convergentei pe maxim inchis, dar fara a iesi din intervalul specificat de producator;

- rularea cu o presiune ceva mai redusa in pneuri (permite o felxibilitate mai mare a peretelui lateral al pneurilor);

- pneuri mai inguste si cu peretele lateral mai inalt (deh, cine vrea asta?).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

o valoare a convergentei maxim inchis ai?
Imi pare rau, nu am valorile unghiurilor punti fata pentru Seria 3 E30. Dar, chiar daca nu le afli de la un alt forumist / alta sursa, cand te duci cu masina sa reglezi unghiurile directiei, operatorul de acolo are valorile exacte. Roaga-l sa-ti seteaze cat mai aproape de marginea intervalului, in sensul ca rotile sa fie cat mai convergente (mai "inchise').
Link to comment
Share on other sites

vreau sa-mi pun la vara 205/60, dar acum nu mai sunt foarte sigur daca merita.
Eu cred ca merita. Castigul la franare si la stabilitatea in curbe va fi sensibil (nu spectaculos). Cu o conditie: Pneurile sa fie cel putin din aceeasi "clasa" de performanta cu cele pe care le ai acum. Mai exact, daca acum ai (sa zicem) pneuri 195/65 de firma, cu un profil performant pentru vara si cauciuc destul de moale (de exemplu, treadwear <180), daca treci la un 205/60 "turcesc", cu un cauciuc mai dur (de ex: treadwear: 300), nu o sa castigi nimic in domeniul performantei.

 

Si mai sunt inca doua asptecte pe care trebuie sa le urmaresti:

- latimea efectiva a benzii de rulare. Pentru aceeasi tipodimensiune (cum ar fi 205/60x15) unele modele de pneuri au banda de rulare sensibil mai lata decat altele. Spre exemplu, banda de rulare de la Sava Rapidex 2 este mai ingusta, pentru a favoriza un consum redus. Cea mai buna metoda este sa masori latimea efectiva a benzii de rulare si sa compari diverse modele de pneuri.

- pneurile mai uzate ofera o aderenta mai buna pe uscat, decat cele mai putin uzate (e mai mult cauciuc in contact cu solul). Deci, cand vei inlocui 195/65 uzate cu 205/60 noi, saltul de aderenta va fi, in primii 1500..3000 Km, insesizabil, sau chiar negativ. Ulterior insa, cand se mai uzeaza si pneurile noi, se schimba lucrurile.

Link to comment
Share on other sites

am inteles (foarte explicit)

o valoare a convergentei maxim inchis ai?

ca poate ajung pe la rampa de directie, merci mult.

5366[/snapback]

 

convergenta maxim inchis este 0.9 pe fiecare parte.... dar un 0.8 cred ca ar fi perfect...

convergenta minim deschis este 0.5 pe fiecare parte... verifica ce convergenta ai acum... in functie de cat este acum modific-o spre 0.8 sau 0.9 pe fiecare parte... deci in total va fi 1.6 sau 1.8.

Link to comment
Share on other sites

Nu cunosc istoria masinii,cum am mai spus am cumparat masina din Germania.Ma gandesc(gandeam)ca neamtu-i neamt sau nu e chiar asa???La service au spus ca nu-i imposibil sa fi avut vreun accident dar nici foarte posibil pt. ca urme concrete nu sunt.Cred ca am sa urmez sfatul lui Turbo-Mann si am sa o vand. :blink:

3255[/snapback]

Majoritate masinilor din germania au motoarele praf(inspecial cele de bmw).multi kilometri la viteze de 190-200kmh constant. daca vrei sati iei un bmw putin folosit iti iei din belgia sau franta.

Ai primit carte technica la ea?Cred ca cei de la reprezentanta BMW pot sati faca rost de istorie daca a fost reparata la un service autorizat.

Link to comment
Share on other sites

Majoritate  masinilor din germania au motoarele praf(inspecial cele de bmw).multi kilometri la viteze de 190-200kmh constant. daca vrei sati iei un bmw putin folosit iti iei din belgia sau franta.

FRANTA!!!! :)

se vede ca n-ai vizitat parisul :blink:

belgia poate, desi la cat costa piesele (au TVA de 22%) putini si le intretin cum trebuie

cat despre jermania, chiar daca sunt asa 'alergate' cum zici tu, ai certitudinea macar ca au injectoarele curate :)

Link to comment
Share on other sites

Majoritate  masinilor din germania au motoarele praf(inspecial cele de bmw).multi kilometri la viteze de 190-200kmh constant. daca vrei sati iei un bmw putin folosit iti iei din belgia sau franta.

      Ai primit carte technica la ea?Cred ca cei de la reprezentanta BMW pot sati faca rost de istorie daca a fost reparata la un service autorizat.

6116[/snapback]

 

E cea mai mare aberatie pe care am auzit-o :) :)

 

Daca si in germania masinile au motoarele praf :blink: :) :)

 

Ma mir cum nu ai zis sa ne luam din olanda sau italia ca aia nu le alerga :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Majoritate  masinilor din germania au motoarele praf(inspecial cele de bmw).multi kilometri la viteze de 190-200kmh constant. daca vrei sati iei un bmw putin folosit iti iei din belgia sau franta.

      Ai primit carte technica la ea?Cred ca cei de la reprezentanta BMW pot sati faca rost de istorie daca a fost reparata la un service autorizat.

6116[/snapback]

Motorul functioneaza impecabil,am pana acum aproape 40.000km facuti in Ro.este adevarat numai cu 100 de la OMV.Am carte tehnica dar nu este mentionat nimic acolo...A si(parca am citit in alt topic cei drept)...a inceput sa bata caseta de directie!Nice!Dupa ce am schimbat de 3 ori in 2004 basculele,o data amortizoarele,tot o singura data bieletele antiruliu,acum...as putea spune "bomboana de pe coliva-caseta directie oferta de la Augsburg-1060e cu piesa la schimb!Incep sa ma intreb daca cheltuiala nu este prea mare cu masina asta de la care ma asteptam totusi la altceva?!?

Edited by dci42
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Salve,

am avut si eu o problema similara (tramlining) dupa ce am schimbat cauciucurile de iarna (185/65/15) cu cele de vara 205/60/15) - dar la mine rezolvarea a fost mult mai simpla : am facut geometria si am setat convergenta aproape de maxim inchis (+8, din maxim +10). se pare ca fenemenul aparea deoarece aveam "divergenta" : pe stinga roata era reglata la 0, iar pe dreapta la -3.

Oricum, inainte sa fac geometria, masina avea usoare trepidatii intre 70-90 kmh si 160 - maxim kmh, trepidatii care acum au disparut ...

PS : multumesc mult lui 535 pentru recomandari (mie nu-mi dadea prin cap sa fac geometria - fusese facuta asta iarna cu cauciucuri de iarna, si tot echilibram in disperare rotile ....)

Link to comment
Share on other sites

am avut si eu o problema similara [...] dar la mine rezolvarea a fost mult mai simpla : am facut geometria si am setat convergenta aproape de maxim inchis
Kali, ma bucur ca i-ai dat de cap. Eu inca ma "bucur" de tramlining, pentru ca am oarece joc in caseta de directe. Joc care, din pacate, NU mai poate fi anulat din suruburile de ajustare.
Link to comment
Share on other sites

si eu o confirm.

dar cine vea sa vanda un ursulet???

eu sunt indragostit de al meu si nu l-as vinde nici in ruptul capului!!!!!

 

si de obicei un bmw care este bagat la vanzare trebe sa aiba vreo buba si de-aici greutatea asta la vanzare (asta este decat o teorie proprie)

Link to comment
Share on other sites

"dci42", poate fi intr-adevar efectul de "Tramlining" specificat de "535"[/b

 

In final o alta problema foarte des neglijata... datorita confuziei dintre ce fac prietenii cu alte feluri de masini si ce trebuie sa facem noi cu BMW-urile. In cazul BMW-urilor este INTERZIS... sa schimbi cauciucurile din stanga in dreapta... datorita geometriei specifica BMW pe fata uzura este mare pe interior, astfel ca schimband anvelopa stanga cu cea dreapta... s-a terminat cu stabilitatea pe fata. Daca ai facut asta... nu mai exista solutie decat cauciucuri noi.  :blink:

2682[/snapback]

 

Apropo, despre cauciucurile second hand ce stiti...? Am gasit niste locatii unde au cauciucuri second aduse din Germania cica si par aproape noi la super preturi!!! Merg puse pe BMW tinand cont de ceea ce s-a spus cu geometria specifica masinii asteia? Ah? Sau daca ii faci geometria dupa aia nu mai are nici o problema..?!?

Link to comment
Share on other sites

Daca vrei sa alergi klumea cu masina - este esential sa ai anvelope bune + bine echilibrate ... daca mergi numai prin oras (gropi, linii de tramvai) si nici nu te dau banii pe afara .. cred ca merg si sh-uri roase inegal ...

pe ce bmw vrei sa le pui?

Link to comment
Share on other sites

Eu, de 5 ani de cand am masina, am cumparat 4 anvelope noi (din care 2 utilizate doar 7000 Km) si 6 anvelope second hand. Nu am avut nici o problema cu cele second hand. Ba, mai mult, am fost mai multumit de ele decat cele noi. Asta pentru ca cele noi erau Sava (din motive de buget) iar caracteristicile lor sunt totusi inferioare unor Michelin, Fulda sau Conti second-hand.

 

Totusi, trebuie sa urmaresti cateva lucruri la pneurile second-hand:

- sa fie "de firma";

- sa nu fie mai vechi de 3 ani, atunci cand le cumperi (in ideea ca cel mult vor trece putin peste 5 ani, cand le uzezi de tot si trebuie sa le schimbi). Data fabricatiei o gasesti imprimanta (cumva "stantata") in peretele lateral al cauciucului, sub formatul saptamana / an fabricatie;

- indicele de uzura iti recomand sa fie undeva intre 180 (mai moale, aderenta buna, uzura mai rapida) si 280 (mai tare, aderenta ceva mai slaba, uzura mai lenta);

- indicele de viteza sa fie mai bun decat viteza maxima la care ajunge masina ta. Preferabil este sa iei pneuri cu indice viteza minim V;

- profilul sa aibe minim 3 mm adancime (preferabil min. 4-5 mm);

- banda de rulare sa fie perfecta si uniform uzata;

- sa nu fi avut pana sau sa fi fost vulcanizat;

- evident, sa nu aibe galme sau alte deformari.

Iti recomand sa cauti pe Net informatii despre cum se interpreteaza codurile de pe pneuri, inainte de a cauta / cumpara cauciucuri second-hand.

 

Asta inseamna ca, practic, va trebui sa cumperi cam cele mai scumpe pneuri pe care le gasesti la second hand. Dar, repet, eu am fost foarte multumit de ele.

Link to comment
Share on other sites

Nu cunosc istoria masinii,cum am mai spus am cumparat masina din Germania.Ma gandesc(gandeam)ca neamtu-i neamt sau nu e chiar asa???La service au spus ca nu-i imposibil sa fi avut vreun accident dar nici foarte posibil pt. ca urme concrete nu sunt.Cred ca am sa urmez sfatul lui Turbo-Mann si am sa o vand. :blink:

3255[/snapback]

 

 

deci sa inteleg ca daca pui cauciucuri second h. la BMW se duce naibii geometria... asa e?

Link to comment
Share on other sites

deci sa inteleg ca daca pui cauciucuri second h. la BMW se duce naibii geometria... asa e?

25004[/snapback]

 

de pus vreau sa le pun pe 330i E46, ma gandesc la 245/45/R17 pe spate cu 225/45/R17 pe fata. Am auzit ceva de indicele de viteza, masina asta pe care o am atinge binisor chiar 250-ul de pe bord, sa trebuiasca ceva mai special? I le schimb pt ca are de iarna pe ea si sunt noi noutze aproape si nu as vrea sa uzez cauciucurile de iarna asa pe timp de vara degeaba...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.