Jump to content

Masurarea cuplului si puterii motorului


paul

Recommended Posts

Cum putem determina puterea si cuplul unui motor cu ajutorul telefonului mobil ?

 

Cuplul produs de un motor la o anumita turatie poate fi calculat masurand viteza de variatie a turatiei in jurul acestei turatii, cunoscandu-se momentul de inertie al maselor in miscare din motor - arbore, pistoane, volanta, etc.

De exemplu, pentru a determina puterea motorului la 3000 rpm, se accelereaza motorul la maxim si se masoara timpul in care turatia creste cu o anumita valoare, cum ar fi de la 3000 rpm la 3100 rpm. Cu cat puterea este mai mare cu atat acest timp este mai mic.

 

Odata cunoscut cuplul calcularea puterii e un lucru banal :

P = C x rpm / 7023

P = puterea in cai putere

rpm = turatia in rotatii pe minut

C = cuplul in Nm

7023 = o constanta

Prin metoda de mai sus se calculeaza puterea produsa de motor in gol. Se poate calcula insa si puterea in sarcina daca masuratorile se fac cu masina in mers. In acest caz mai intervin insa niste constante suplimentare.

 

Pentru masurarea turatiei se poate folosi o metoda indirecta si anume analiza cu un software special a unei inregistrari audio a sunetului produs de motor. Inregistrarea poate fi facuta cu un telefon mobil prevazut cu aceasta functie.

 

Se adauga cateva constante si calculul poate fi facut :

  • Greutatea masinii in test
  • Numarul de cilindrii
  • Caracteristicile rotilor
  • Aria frontala a masinii
  • valoarea Cw
  • Raporturile cutiei de viteze si ale diferentialului
  • Pierderile in trenul de rulare. La BMW pierderile sunt de aproximativ 17%.
  • Rezistenta la inaintare. La cele mai multe masini este 200-250 Nm.

Cu cat valoarea constantelor introduse este mai exacta cu atat creste si precizia masuratorii.

 

Este disponibil chiar si un software facut de membrii clubului BMW din Rogaland, Norvegia. Articolul lor pe aceasta tema poate fi gasit AICI, iar software-ul poate fi descarcat de AICI.

Link to comment
Share on other sites

Eu nu am testat inca metoda cu analizarea fisierului audio. De mers trebuie sa mearga daca inregistrarea este de calitate.

Cine are timp sa faca o inregistrare ca sa verificam in practica teoria ?

 

Inregistrarea trebuie facuta asa :

  1. Se porneste dispozitivul de inregistrare.
  2. Se baga in viteza 1 si se apasa acceleratia la podea, pana cand se atinge turatia maxima admisa sau intra limitarea.
  3. Se trece in viteza a 2-a, se franeaza pana cand turatia revine pe la 1500 rpm, si se accelereza din nou la maxim.
  4. Se poate incerca si in treptele superioare daca permite drumul.

Atentie, toate masuratorile se fac cu pedala de acceleratie la podea. Altfel nu se obtine puterea maxima de care este capabil motorul.

Deasemenea nu se fac teste sub 1500 rpm, masuratorile fiind afectate de prea multi factori care pot conduce la erori mari. De exemplu un debitmetru defect sau un regulator de ralanti cu probleme pot face motorul sa "dea in nas"cand este accelerat brusc de la ralanti. Manifestarea nu mai este insa asa de evidenta la peste 1500 rpm.

 

Formatul inregistrarii audio trebuie sa fie wav pe 8 biti, cu o frecventa de esantionare de 11025 Hz. Software-ul poate analiza doar primele 30 de secunde din inregistrare.

Edited by paul
Link to comment
Share on other sites

[*]Rezistenta la inaintare. La cele mai multe masini este 200-250 Nm.

 

Pai si atunci de cat trebuie sa ai motorul? Al meu de 1895cc are 180 Nm, cuplu MAXIM! Inseamna ca nici nu ar putea pleca de pe loc...

E ceva ciudat cu valoarea aia.

 

 

Se pare ca si altii au facut un "sound-dyno", chiar mai elaborat.

aici

 

E mult mai bine lucrat.

Link to comment
Share on other sites

Pai si atunci de cat trebuie sa ai motorul? Al meu de 1895cc are 180 Nm, cuplu MAXIM! Inseamna ca nici nu ar putea pleca de pe loc...

E ceva ciudat cu valoarea aia.

Probabil ar fi greu sa pleci de pe loc daca ai avea motorul legat direct la roata, indiferent ce motor ai avea. Tocmai de aceea sunt utile cutia de viteze si diferentialul. Cuplul produs de motor e una, cuplul disponibil la roata e alta.

Edited by paul
Link to comment
Share on other sites

Si atunci cum ramane cu mersul cu viteza mica (40-50 km/h) in treapta a IV-a -care are raport de transmitere aproape unitar- sau intr-a V-a unde raportul de transmitere a subunitar?

In situatiile astea cum invingi o rezistenta la inaintare de 200-250 Nm cu un motor ce are cuplu maxim 190 Nm? Pt ca nu se mai poate spune ca "ajuta" rapoartele transmisiei...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.