Jump to content

Intercooler curatat


nene

Recommended Posts

Salut!

Daca a curatat cineva intercoolerul la un BMW diesel, il rog frumos sa ne spuna care este impresia dupa curatire.

Cred ca la motoarele cu ceva Km la bord merita din plin acest proces, asa este sau exagerez ?

Poate si ceva date cit de cit referitoare la modificarea acceleratiei, consumului etc... dupa curatire.

De citava vreme planuiesc sa fac lucrarea asta si as dori ceva amanunte in acest sens.

 

Multumesc.

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

Cand te mananca, te scarpini...

Lasa-l in pace pe interculer, ca-l cureti si poate are vreun por si plezneste.

De obicei, intercoolerul se infunda in momentul in care turbina e pe duca si ajunge ulei in el sau cand deja turbina a pleznit si a aruncat ulei in intercooler. Atunci obligatoriu se curata sau se schimba. In rest lasa-l in pace, mai bine schimba filtrele, fa-i altceva... :twoup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Am avut un motiv sa scot bara fata si cu aceasta ocazie am demontat si intercoolerul sa-l curat.

 

L-am demontat si am pus in el benzina sa se inmoaie, il las peste noapte sa se dizolve toata mizeria de ulei intarit.

 

Ma asteptam sa fie mai murdar acest intercooler dar benzina circula destul de usor dintr-o parte intr-alta. Cred ca o mare importanta a avut inlocuirea filtrului epurator pe care am efectuat-o acum 2000 Km.

 

Am sa va tin la curent cu ce se intimpla, miine il montez.

Link to comment
Share on other sites

Ma asteptam sa fie mai murdar acest intercooler dar benzina circula destul de usor dintr-o parte intr-alta.

 

Iti dai seama ce usor circula aerul :twoup:

Nu stiu daca-i bine ca l-ai bagat in benzina, mai bine alcool tehnic.

Edited by Calin78
Link to comment
Share on other sites

Ma asteptam sa fie mai murdar acest intercooler dar benzina circula destul de usor dintr-o parte intr-alta.

 

Iti dai seama ce usor circula aerul :twoup:

Nu stiu daca-i bine ca l-ai bagat in benzina, mai bine alcool tehnic.

 

Calin scopul este sa dizolv stratul mai gros de ulei intarit (pe interiorul lui) cred ca un dizolvant bun si ieftin este benzina. Intercoolerul este din aluminiu atit benzina cit si alcoolul tehnic cred ca va curata foarte bine intercoolerul si sigur nu-i dauneaza cu absolut nimic.

La sfirsit am sa-l clatesc bine cu un spray puternic degresant (gen de curatat frine) si am sa-l suflu cu aer comprimat. Sigur am sa-l curat foarte bine.

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

A montat intercoolerul si s-a simtit o imbunatatire destul de clara :twoup: a mersului motorului - se tureaza mult mai usor, accelereaza mai bine si se infige clar mai bine la viteza mai mare. Deocamdata nu am testat-o decit in Bucuresti si in aglomeratia asta nu am verificat-o si la viteza mare ci doar la demaraje.

 

Schimbarea "vizibila" cred ca va fi pe sosea - sau cele 2 "autostrazi", unde sigur intercoolerul isi va face mai bine datoria de a raci aerul comprimat de turbocompresor. Indepartarea stratului de mizga de ulei va permite un transfer mai bun al caldurii la aerul inconjurator si deci racirea aerului comprimat furnizat de compresor la viteza mare 150 - 200 ... Km/h.

 

Am sa explic "intuitiv- babeste" ce cistiguri aduce o curatire de intercooler si de ce creste putin puterea motorului.

 

1) Scade frecarea aerodinamica din intercooler si motorul se alimenteaza mai bine cu aer. Coeficientul de frecare dintre aerul comprimat si mizga de ulei este clar mai mare decit cel dintre suprafata de aluminiu curat si aer. Mizga neregulata este ca un "scotch" pentru curgerea aerului. Va creste deci coeficientul de umplere al cilindrilor si deci puterea motorului.

 

2) Creste volumul de rezerva a aerului comprimat cu aprox 0.3 litri prin inlaturarea stratului de mizga de ulei care acopera interiorul intercoolerului.

Un calcul simplu:

- suprafata de schimb de caldura este "groso modo" de aprox 1 m patrat, sa presupunem ca stratul de mizga avea cam 0,3 mm (10000 cm patrati X 0.03 cm = aprox 300 cm cubi).

Acest volum suplimentar de aer comprimat este disponibil imediat atunci cind turatia motorului creste.

Am sa fac o paranteza cu Audi A4 131 CP Pompe Duze din 2002 - acesta are pe traseul de aer comprimat un rezervor de aer comprimat care atenueaza si socurile din admisie, in plus permite alimentarea brusca a motorului cu acest aer cind turatia creste brusc. Pina creste turatia turbinei dureaza ceva, are si ea inertie, dar aerul comprimat deja este disponibil din acest rezervor. De aceea A4 are un "zvic" in acceleratie cam pina la 100Km/h pe ora, dupa aceea nu mai accelereaza tot asa trebuie reumplut acest rezervor. La ridicarea brusca a piciorului de pe acceleratie turbina la A4 furnizeaza ceva mai mult aer, el se "stocheaza" in acel rezervor inlaturind si fenomenul de pompaj al compresorului.

 

La BMW este putin invers, acceleratia creste pe masura ce prinde viteza masina si dupa 100 Km/h accelereaza ceva mai bine ca A4. Motorul de BMW "asteapta" turarea turbinei pentru furnizarea aerului comprimat.

 

 

O paranteza - la noul BMW 335d, un motor de 3000 cc cu 2 turbine, una de diametru mai mic si alta de diametru mai mare. Turbina de diametru mic are inertie mai mica si se tureaza imediat, ea asigura debitul de aer comprimat pina ce intra in functiune si cea cu diametrul mai mare. Aici este si o problema de gazodinamica curgerii aerului comprimat - sa nu se "incurce" cele doua compresoare legate in paralel.

 

3) Ultimul factor si cel mai important este scaderea temperaturii aerului comprimat. Scaderea temperaturii inseamna cresterea densitatii aerului. Crescind densitatea aerului comprimat, creste si debitul aerului aspirat si masurat de mult discutatul "debitmetru". Crescind debitul masic de aer se introduce mai mult combustibil si rezulta o putere ceva mai mare disponibila. Va creste in acest caz si debitul cazelor evacuate care vor accelera turbina ceva mai tare care la rindul ei va suplimenta putin debitul de aer. Concluzie: turbina se invirte ceva mai repede pina puterea consumata de compresor va fi egala cu furnizata de tubina. Deci motorul este supraalimentat mai bine. Presiunea, dupa compresor, la putere maxima este de aprox. 2 bar.

 

Mare Atentie! :twoup:

Daca va hotariti sa faceti aceasta operatie "cam murdara" la remontarea intercoolerului Atentie !!!. Furtunele de cauciuc sa fie foarte curate si uscate. Scopul este sa fie frecare mare intre intercooler si furtune. Daca sunt unse, furtunele se pot desprinde. Presiunea aerului comprimat la 2 bar tinde sa smulga din interooler cu forta de peste 60 - 70 Kgf !!! furtunele si poate sa le desprinda din coliere. Daca se desface un furtun, compresorul nu mai are rezistenta si turbina se va supratura si sunt sanse sa se distruga turbocompresorul.

Edited by nene
  • Like 2
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

1) Scade frecarea aerodinamica din intercooler si motorul se alimenteaza mai bine cu aer. Coeficientul de frecare dintre aerul comprimat si mizga de ulei este clar mai mare decit cel dintre suprafata de aluminiu curat si aer. Mizga neregulata este ca un "scotch" pentru curgerea aerului. Va creste deci coeficientul de umplere al cilindrilor si deci puterea motorului.

2) Creste volumul de rezerva a aerului comprimat cu aprox 0.3 litri prin inlaturarea stratului de mizga de ulei care acopera interiorul intercoolerului.

Un calcul simplu:

- suprafata de schimb de caldura este "groso modo" de aprox 1 m patrat, sa presupunem ca stratul de mizga avea cam 0,3 mm (10000 cm patrati X 0.03 cm = aprox 300 cm cubi).

 

Deci mazga si depunerile de ulei din celulele radiatorului actioneaza ca un izolator termic intre aer si elementele de aluminiu. Ca un "tampon" mai exact.

Foarte bune informatiile, bravo.

 

Personal acuma iti recomand sa cureti si Egr sa fie tot traseul pana la admisie curatat

Link to comment
Share on other sites

cum stai cu fumu inainte si dupa ?

 

 

Nu scotea nici un fel de fum nici inainte si nici dupa. Poate ceva doar la o "talpa" dupa ce statem mult in "bara la bara", dar nu prea am observat asta in oglinda.

 

Inca o completare pe care am gasit-o referitoare la temperatura aerului comprimat:

 

Deoarece aerul este comprimat de turbina (sau compresor) si deoarece turbina (compresorul mai putin) este incinsa, aerul comprimat se incalzeste puternic (peste 100 de grade celsius) si are tendinta de a se decomprima micsorand sau chiar anuland aproape efectul. Pentru a preveni acest lucru se monteaza un radiator aer-aer numit si intercooler, charge-air-cooler sau in Germana Ladeluft-kuhler.

 

Este luata de pe un alt forum, de masini germane - vezi: http://vwforum.ro/articol.php?id=80

 

Personal nu ma asteprtam sa se incinga asa de tare aerul comprimat furnizat de compresor, 100 grade C.

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

1) Scade frecarea aerodinamica din intercooler si motorul se alimenteaza mai bine cu aer. Coeficientul de frecare dintre aerul comprimat si mizga de ulei este clar mai mare decit cel dintre suprafata de aluminiu curat si aer. Mizga neregulata este ca un "scotch" pentru curgerea aerului. Va creste deci coeficientul de umplere al cilindrilor si deci puterea motorului.

2) Creste volumul de rezerva a aerului comprimat cu aprox 0.3 litri prin inlaturarea stratului de mizga de ulei care acopera interiorul intercoolerului.

Un calcul simplu:

- suprafata de schimb de caldura este "groso modo" de aprox 1 m patrat, sa presupunem ca stratul de mizga avea cam 0,3 mm (10000 cm patrati X 0.03 cm = aprox 300 cm cubi).

 

Deci mazga si depunerile de ulei din celulele radiatorului actioneaza ca un izolator termic intre aer si elementele de aluminiu. Ca un "tampon" mai exact.

Foarte bune informatiile, bravo.

 

Personal acuma iti recomand sa cureti si Egr sa fie tot traseul pana la admisie curatat

 

Multumesc Calin, EGR-ul l-am curatat. Am vazut ce depuneri erau acolo acolo si pe conducta de aer "curat si comprimat" care duce spre EGR si dupa aia am deschis acest topic in speranta sa mai aflu cite ceva inainte sa curat intercoolerul.

Link to comment
Share on other sites

Am aflat o ceva interesant:

 

ce parere aveti de sistemul de racire de la subaru...adica apesi pe un buton si o stropitoare imprastie apa peste intercooler !!!

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

Cum ai curatat EGR-u ? ai scos doar furtunul ? si ai dat cu sprei si cum ai putut ? sau ai dat jos EGR-u ?

Dai jos egr-ul, il pui frumos la inmuiat in alcool tehnic, diluant etc. iti iei si o periuta de dinti ca ai treaba, nu gluma :twoup: . In gaura din admisie bagi o carpa, ca sa nu iti intre mizeria acolo si efectiv razi cu un cutit namolul pe care ai sa il gasesti pe marginea gaurii. Mai cureti apoi si cu o carpa si o scoti pe cea dinauntru, sa nu o uiti acolo.

Link to comment
Share on other sites

Cum ai curatat EGR-u ? ai scos doar furtunul ? si ai dat cu sprei si cum ai putut ? sau ai dat jos EGR-u ?

 

Demontare EGR de pe masina (obligatoriu), curatat cu spray de curatat frine pina iese perfect (+scule ajutatoare, diverse perii, multa hirtie gen de sters pe mini, WD 40 la sfirsit etc...). La sfirsit trebuie sa fie degresata si apoi testat functionarea - trebuie ceva vacuum nu gluma cu un furtun si tehnica "bucala".

 

Curatat interiorul galeriei de admisie cit este posibil si in special imediat la intrare. Scos din galerie toate urmele solide cocsificate. Curatat cit se poate si furtunul de cauciuc care se prinde la supapa EGR.

 

Este ceva "dirty job" si dureaza daca EGR-ul a fost contaminat puternic 1,5 - 2 h ca sa iasa perfect.

 

La demontare pune o carpa sub EGR sa nu pierzi din cele 4 surubui cu saibe sau partile componente ale cuplajului de la teava spre esapament, se vor duce direct spre scut si te complici mult apoi.

 

Cauta si pe internet "Diesel EGR BMW cleaning" si vezi la imagini - este interesant sau uita-te direct la

http://www.tuning-diesels.com/75Zt/R75serv.htm

 

Spor la treaba!

Link to comment
Share on other sites

A montat intercoolerul si s-a simtit o imbunatatire destul de clara :twoup: a mersului motorului - se tureaza mult mai usor, accelereaza mai bine si se infige clar mai bine la viteza mai mare. Deocamdata nu am testat-o decit in Bucuresti si in aglomeratia asta nu am verificat-o si la viteza mare ci doar la demaraje.

 

Este posibil sa fie doar placebo. :twoup:

Link to comment
Share on other sites

A montat intercoolerul si s-a simtit o imbunatatire destul de clara :twoup: a mersului motorului - se tureaza mult mai usor, accelereaza mai bine si se infige clar mai bine la viteza mai mare. Deocamdata nu am testat-o decit in Bucuresti si in aglomeratia asta nu am verificat-o si la viteza mare ci doar la demaraje.

 

Este posibil sa fie doar placebo. :twoup:

 

 

Clar nu.

Problema este alta: cit timp se mentine curat intercoolerul? Eu sper ceva mai mult ca de curind i-am schimbat si "filtrul epurator".

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

pai la EGR eu am desfacut furtunul ala gros si se vedea ceva chestie neagra pe pistonul ala.. chestie neagra pe care am indepartat-o in mare parte nu era foarte multa murdarie acolo.. pe la pistonu respectiv, am testat si functionarea si merge..
Link to comment
Share on other sites

pai la EGR eu am desfacut furtunul ala gros si se vedea ceva chestie neagra pe pistonul ala.. chestie neagra pe care am indepartat-o in mare parte nu era foarte multa murdarie acolo.. pe la pistonu respectiv, am testat si functionarea si merge..

 

 

Foarte bine!

Link to comment
Share on other sites

A montat intercoolerul si s-a simtit o imbunatatire destul de clara :twoup: a mersului motorului - se tureaza mult mai usor, accelereaza mai bine si se infige clar mai bine la viteza mai mare. Deocamdata nu am testat-o decit in Bucuresti si in aglomeratia asta nu am verificat-o si la viteza mare ci doar la demaraje.

 

Este posibil sa fie doar placebo. :twoup:

 

 

Clar nu.

Problema este alta: cit timp se mentine curat intercoolerul? Eu sper ceva mai mult ca de curind i-am schimbat si "filtrul epurator".

 

Si totusi nu am citit pe nici un forum recomandarea curatarii intercooler-ului si nici nu stiu vreun mecanic care sa recomande asa ceva.

In concluzie poate fi doar placebo.

Link to comment
Share on other sites

A montat intercoolerul si s-a simtit o imbunatatire destul de clara :twoup: a mersului motorului - se tureaza mult mai usor, accelereaza mai bine si se infige clar mai bine la viteza mai mare. Deocamdata nu am testat-o decit in Bucuresti si in aglomeratia asta nu am verificat-o si la viteza mare ci doar la demaraje.

 

Este posibil sa fie doar placebo. :twoup:

 

 

Clar nu.

Problema este alta: cit timp se mentine curat intercoolerul? Eu sper ceva mai mult ca de curind i-am schimbat si "filtrul epurator".

 

Si totusi nu am citit pe nici un forum recomandarea curatarii intercooler-ului si nici nu stiu vreun mecanic care sa recomande asa ceva.

In concluzie poate fi doar placebo.

 

Apreciez mult interesul tau pe acest subiect. Efectul placebo exista si caut sa-l inlatur.

 

Nici eu nu am gasit inca pe acest forum o astfel de recomandare si as fi fost chiar multumit sa gasesc ceva exemple practice de astfel de interventie cu plusurile si cu minusurile respective. Daca subiectul intereseaza pe mai multi vor aparea reactii la aceasta interventie (dupa ce a fost chiar efectuata).

 

In deschiderea acestui topic am fost descurajat din start in interventia asupra curatirii intercoolerului dearece daca nu este facuta cum trebuie poate aduce necazuri (intercooler spart, furtune desprinse cu supraturarea turbinei, daca se destupa niste sparturi din intercooler motorul va da fum - chiar am fost intrebat: "cu fumu cum stai" etc...) pe linga munca care nu e de neglijat deci numai necazuri.

 

Teoria si logica simpla a curatirii intercoolerului este urmatoarea:

 

1 - Intercoolerul este necesar. De asta fabricantii l-au montat, contribund la cresterea costurilor automobilelor, scaderea fiabilitatii uneri , dar..., crescind puterea si celelalte performante ale motorului supraalimentat cu turbocompresor si intercooler fata de modelul fara intercooler.

 

2 - In timp acest element de racire a aerului se contamineaza cu o mizga izolatoare termica, uneori se aduna in el si cantitati de ulei masurabile - care au urmatoarele efecte:

a) impiedica functionarea in parameri optimi a intercoolerului - nu mai raceste cum trebuie (este ca si cum ar fi vopsit pe interior cu un strat gros de vopsea izolatoare termica),

 

b.) aceasta mizga este o frina in circulatia aerului comprimat - scade sectiunea creste viteza prin acest intercooler. Daca are si ulei acumulat in el e clar ca aerul comprimat va curge cu viteza si mai mare. Viteza mare a aerului = rezistenta mare la alimentarea motorului cu aer. Rezistenta aerodinamica creste cu patratul vitezei deci putere mai redusa a motorului. E ca si cum as avea de ex. filtrul de aer foarte infundat si dupa o schimbare de filtru de aer imbicsit se simte ca motorul "are viata".

 

In concluzie scade eficienta intercoolerului, scazind eficienta sa scad automat si performantele motorului.

 

Am mentionat pe undeva ca "Subaru are la unele modele un buton care declanseaza o pompa de apa care stropeste intercoolerul" care ar fi scopul? Racirea mai accentuata a aerului (care poate atinge peste 100 grade C la intrarea in tinercooler) prin vaporizarea apei peste intercooler scade si mai mult temperatura aerului, acesta se contracta ii creste densitatea si va creste deci si puterea motorului crescind debitul masic al aerului absorbit.

Debitmetrul motorului va inregistra un debit mai mare de aer deoarece motorul absoarbe cantitati mai mari de aer in greutate - calculatorul motorului va da mai mult combustibil - rezulta putere mai mare la aceeasi turatie.

 

Asta este in teorie iar teoria daca este buna sigur modifica practica.

 

Am dat un search pe "intercooler theory" si asa cum era de asteptat eficienta intercoolerului influenteaza performantele motorului.

 

Inca ceva.

Dupa citeva zile de experiente si incercari doar prin Bucuresti - confirm inca odata: simt o imbunatatire in mersul motorului cu tot efectul placebo.

Acum am si o data masurabila cit de cit nu este excelenta dar exista: Consumul mediu de combustibil inregistrat de bord computer.

Inainte de interventie inregistram 6,5 - 6,7% consum mediu in oras,

dupa interventie consumul mediu este de 6,2 -6,3% tot in oras pe aceleasi drumuri. Sa fie oare tot de la intercooler sau doar ca s-a incalzit afara si motorul consuma mai putin combustibil ca sa se incalzeasca pe drumurile mele scurte de 10 - 15 km prin oras?

 

Pentru mine problema este urmatoarea: cita vreme ramine curat intercoolerul pe interior dupa o curatare la un motor in stare mecanica buna?

 

Poate ma ajutati voi.

Edited by nene
  • Like 1
  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Sau sa pun altfel problema :twoup: : ce sa facem sa mentinem cit mai multa vreme compresorul turbinei si intercoolerul curat?

Incep cu o enumerare:

- schimbarea cind e cazul a filtrului epurator a gazelor din carterul motorului,

- filtru de aer curat sau schimbat mai des. Intrebare: toate filtrele de BMW au filtrul acela suplimentar alb montat peste filtrul principal? Eu am intilnit modele cu acel filtru alb de grosimi diferite.

- ati auzit de o metoda de curatare a compresorului turbinei sau intercoolerului montate pe masina ?

- ...

- ...

 

Poate ma ajutati voi.

Link to comment
Share on other sites

Faptul ca intercooler-ul influenteaza performantele masinii nu este o surpriza.

 

Aerul comprimat de turbina are tendinta de a se incalzi, astfel eficienta scade.

Intercooler-ul previna acest lucru, aerul rece fiind mai dens, astfel mai mult aer intra in motor.

 

Crescand in acest mod cantitatea de aer care intra in motor, creste si cantitatea de combustibil, astfel puterea motorului este mai mare decat in absenta unui intercooler.

Link to comment
Share on other sites

Faptul ca intercooler-ul influenteaza performantele masinii nu este o surpriza.

 

Aerul comprimat de turbina are tendinta de a se incalzi, astfel eficienta scade.

Intercooler-ul previna acest lucru, aerul rece fiind mai dens, astfel mai mult aer intra in motor.

 

Crescand in acest mod cantitatea de aer care intra in motor, creste si cantitatea de combustibil, astfel puterea motorului este mai mare decat in absenta unui intercooler.

 

Right! Si curatarea readuce intercoolerul in paramertii initiali.

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.