Jump to content

BMW X6, noi tehnologii


Romulus

Recommended Posts

Nu voi vorbi despre cum aratĂŁ noul X6. Mulți vor fi ĂŽncântați de el, alții nu-l vor suporta. Eu nu fac parte dintre cei care adorĂŁ un SUV, dar pânĂŁ la urmĂŁ, X6 nu e un SUV, e un SAC. Nu știm ĂŽncĂŁ ce vrea BMW sĂŁ defineascĂŁ prin aceastĂŁ nouĂŁ nișĂŁ creatĂŁ, dar cu siguranțĂŁ vom afla.

 

Nu mĂŁ dau ĂŽn vânt nici dupĂŁ tracțiunea integralĂŁ, nu e un secret pentru nimeni acest lucru. Sigur, vorbesc de mașini destinate exclusiv șoselelor. X6 nu face parte din aceastĂŁ categorie și nu mi-aș putea imagina o așa mașinĂŁ fĂŁrĂŁ tracțiune integralĂŁ.

 

Am ales ĂŽn schimb sĂŁ vorbesc despre noile tehnologii, ĂŽncorporate ĂŽn aceastĂŁ mașinĂŁ. O sĂŁ discut aceste tehnologii fĂŁrĂŁ a le fi ĂŽncercat ĂŽncĂŁ pe viu, așa cum sunt ele descrise de cĂŁtre BMW ĂŽn mapa de presĂŁ. O fac pentru ca atunci când vom ajunge sĂŁ conducem mașina sĂŁ știm teoretic de ce beneficiem, rĂŁmânând sĂŁ vedem și practic cum se comportĂŁ toate acestea, ĂŽn exploatarea mașinii de zi cu zi.

 

Promit sĂŁ revin cu impresii dupĂŁ primul test-drive ĂŽn care sĂŁ apuc sĂŁ ĂŽnțeleg cum funcționeazĂŁ toate acestea.

 

Performanțe dinamice controlate inteligent: Integrated Chassis Management. Trenul de rulare și suspensia interacționeazĂŁ perfect cu Integrated Chassis Management. Acest sistem electronic de control asigurĂŁ o funcționare a suspensiei ĂŽn perfectĂŁ armonie cu trenul de rulare și reacționeazĂŁ ĂŽn fracțiuni de secundĂŁ pentru a garanta un control perfect al vehiculului și o performanțĂŁ de vis ĂŽn orice moment.

 

Chiar și ĂŽn cazul unei schimbĂŁri a condițiilor de rulare, spre exemplu, suprafețe de rulare diferite, sau ĂŽn cazul unor manevre de evitare ĂŽn condiții de panicĂŁ, când se accelereazĂŁ sau se frâneazĂŁ brusc, ICM reacționeazĂŁ cu mare acuratețe ca rĂŁspuns la semnalele date de xDrive, DSC, Dynamic Performance Control și Active Steering. În toate aceste cazuri, intervenția este fĂŁcutĂŁ nu doar pentru a asigura stabilitate maximĂŁ dar și pentru performanțe dinamice optime.

 

xDrive. BMW X6 beneficiazĂŁ de tracțiune integralĂŁ permanentĂŁ, beneficiind de distribuția variabilĂŁ și controlatĂŁ electronic, a puterii ĂŽntre puntea spate și puntea fațĂŁ. Prin aceasta X6 nu beneficiazĂŁ doar de aderențĂŁ sporitĂŁ dar și de performanțe dinamice superioare. Distribuția inteligentĂŁ a puterii, controlatĂŁ de „creierul” electronic al mașinii, se face printr-un ambreiaj multi-disc, care dozeazĂŁ transferul de putere cĂŁtre puntea care are aderențĂŁ.

 

In condiții normale BMW xDrive, distribuie puterea ĂŽn raport fațĂŁ/spate de 40/60 și senzorii monitorizeazĂŁ ĂŽn permanențĂŁ viteza de rotație a roților. Astfel sistemul este capabil ca ĂŽntr-o fracțiune de secundĂŁ sĂŁ varieze distribuția forțelor, anticipând situațiile viitoare, nu doar sĂŁ rĂŁspundĂŁ atunci când o roatĂŁ ĂŽncepe sĂŁ patineze. Asta stabilizeazĂŁ vehiculul, ĂŽnainte ca șoferul sĂŁ perceapĂŁ orice nevoie de acțiune.

 

Dynamic Performance Control, prezent pe noul X6, face ca manevrabilitatea și stabilitatea sĂŁ fie ridicate la un nivel superior prin posibilitatea mĂŁririi cuplului individual pe fiecare roatĂŁ din spate, controlând astfel rotația lateralĂŁ a vehiculului. Combinația dintre xDrive si Dynamic Performance Control, face ca noul X6 sĂŁ detecteze și sĂŁ controleze chiar și cele mai mici tendințe de subvirare sau supravirare, chiar de la ĂŽnceput, ĂŽnainte chiar de a putea fi detectate de șofer, ĂŽn felul acesta mĂŁrind performanțele dinamice percepute de șofer.

 

Dynamic Performance Control. Efectul pozitiv al DPC asupra agilitĂŁții noului X6 este simțit chiar de la ĂŽnceput. În traficul de zi cu zi, vehiculul ia curbele cu mare precizie indiferent de vitezĂŁ.

 

DPC crește manevrabilitatea și per total controlul asupra mașinii ĂŽn viraje bruște și ĂŽn special ĂŽn curbele abordate cu vitezĂŁ excesivĂŁ. DacĂŁ X6 ĂŽncepe sĂŁ subvireze sau sĂŁ alunece spre exteriorul virajului, BMW xDrive și DPC vor muta cuplul motor cĂŁtre roata spate din exterior, pentru a corecta subvirarea. Pe de altĂŁ parte, dacĂŁ X6 amenințĂŁ sĂŁ supravireze, xDrive reduce transferul de putere cĂŁtre roțile din spate și apoi DPC transferĂŁ cuplul motor de la roata spate din exterior cĂŁtre roata spate din interior.

 

AceastĂŁ intervenție este atât de rapidĂŁ și fin executatĂŁ, ĂŽncât ĂŽn mod normal, șoferul nu știe cĂŁ s-a ĂŽntâmplat ceva. În schimb șoferul va observa cu siguranțĂŁ ĂŽn fiecare clipĂŁ cĂŁ X6 are o precizie ĂŽn manevrare și comportament dinamic, chiar și aproape de limitĂŁ.

 

O altĂŁ caracteristicĂŁ unicĂŁ a sistemului DPC este cĂŁ puterea și cuplul motor sunt ĂŽmpĂŁrțite ĂŽntre puntea fațĂŁ și cea spate nu doar când motorul trage, dar și ĂŽn frânĂŁ de motor. Acest lucru este posibil datoritĂŁ unui set de roți planetare și a unui ambreiaj multi-disc operat de un motor electric ĂŽn ambele pĂŁrți ale diferențialului spate. Prin aceastĂŁ configurație, DPC variazĂŁ distribuția puterii și când șoferul ia piciorul de pe pedala de accelerație.

 

BMW X6 este prima mașinĂŁ din lume care oferĂŁ un efect stabilizator independent de puterea dezvoltatĂŁ de motor și direcția acesteia.

 

DPC optimizeazĂŁ de asemenea și tracțiunea pe suprafețe alunecoase. Prin abilitatea sa de a varia transmisia puterii ĂŽntre cele douĂŁ roți din spate, ĂŽn funcție de condițiile de drum, DPC ĂŽmbunĂŁtĂŁțește tracțiunea ĂŽn condițiile ĂŽn care suprafețele pe care ruleazĂŁ roțile dintr-o parte diferĂŁ de cea pe care ruleazĂŁ roțile din cealaltĂŁ parte, de exemplu, asfalt ĂŽntr-o parte și zĂŁpadĂŁ ĂŽn cealaltĂŁ parte. Orice diferențĂŁ, dintre coeficienții de frecare a roților din stânga fațĂŁ de cele din dreapta, face ca DPC sĂŁ controleze traiectoria mașinii prin direcționarea forțelor de tracțiune ĂŽntre cele douĂŁ roți ale punții spate.

 

Șoferul va observa interacțiunea sistemelor xDrive și DPC prin prezența unei iconițe pe bordul X6. Prin simpla apĂŁsare a manetei de pe coloana de direcție, șoferul va fi informat vizual relativ la distribuția forțelor cĂŁtre trenul de rulare, printr-o diagramĂŁ, ĂŽn care este prezentat grafic, puterea transferatĂŁ cĂŁtre fiecare roatĂŁ la orice moment de timp.

 

DSC intervine doar când se ajunge la limitĂŁ. Diferența dintre forțele distribuite ĂŽntre cele douĂŁ roți din spate, poate ajunge chiar și la 1.800 Nm. Dar chiar și atunci, tot ce va simți șoferul, va fi o creștere semnificativĂŁ ĂŽn agilitate, tracțiune și stabilitate. Din cauza intervenției DPC, DSC va interveni mult mai rar. În practicĂŁ asta ĂŽnseamnĂŁ cĂŁ șoferul va putea folosi ĂŽntreaga putere și cuplu pentru mai mult timp decât ĂŽn cazul unui sistem convențional. DSC va interveni pe fiecare roatĂŁ ĂŽn parte prin reducerea puterii transmise de la motor, doar atunci când șoferul ĂŽmpinge mașina dincolo de limitele fizice.

 

Mai mult, DSC mai adaugĂŁ un set de funcții prin care se crește și siguranța și dinamica la volanul X6: Anti-Lock Brakes, Automatic Stability Control, Trailer Stability Control, Hill Descent Control, Cornering Brake Control și Dynamic Brake Control.

 

Sistemul DSC din BMW X6 funcționeazĂŁ de asemenea și ca un diferențial autoblocant (LSD) electronic pentru a mĂŁri accelerația. Fade Compensation mĂŁrește presiunea din sistemul hidraulic de frânare, astfel ĂŽncât sĂŁ compenseze orice diferențĂŁ apĂŁrutĂŁ, ĂŽn cazul ĂŽn care frânele sunt ĂŽncinse. Brake Drying,

optimizeazĂŁ performanța frânelor ĂŽn condiții de rulare pe carosabil ud, prin aplicarea periodicĂŁ a unei mici forțe de frânare pentru a usca discurile de frânĂŁ. Start-Off Assistant, previne deplasarea mașinii ĂŽn spate la pornirea ĂŽn pantĂŁ.

 

BMW X6 are o frânĂŁ de mânĂŁ operatĂŁ și electro-mecanic și hidraulic. Tot ce are șoferul de fĂŁcut este sĂŁ apese un buton.

 

Pentru a reflecta ĂŽnaltele performanțe dinamice puse la dispoziție de BMW X6, DSC vine ĂŽmpreunĂŁ cu Dynamic Traction Control (DTC), ca o funcție specialĂŁ, mĂŁrind pragul de rĂŁspuns a DSC, permițând un stil de condus mai sportiv și mai activ, ĂŽngĂŁduind plecĂŁri line de pe loc, pe suprafețele alunecoase, lĂŁsând intenționat roțile sĂŁ alunece puțin.

 

Active Steering. Acest sistem dezvoltat de BMW este disponibil opțional pe BMW X6 și oferĂŁ un raport al direcției potrivit oricĂŁrei viteze de deplasare. La viteze mici, când se parcheazĂŁ, șoferul trebuie sĂŁ ĂŽnvârtĂŁ volanul doar de douĂŁ ori de la stânga la dreapta. La viteze mai mari, AS oferĂŁ un raport ceva mai mic, pentru o stabilitate direcționalĂŁ sporitĂŁ și ca rezultat un confort și o stabilitate mĂŁrite.

 

Pe BMW X6 Active Steering este combinat cu Servotronic, contribuind astfel la stabilizarea mașinii ĂŽn cazul unei supravirari ĂŽntr-o curbĂŁ sau ĂŽn cazul unor manevre de frânare de urgențĂŁ. Când se frâneazĂŁ, cu roțile de pe una din pĂŁrți pe o suprafațĂŁ diferitĂŁ, Active Steering va contrabraca discret pentru a corecta traiectoria și a mĂŁri stabilitatea.

 

Adaptive Drive. Adaptive Drive este o tehnologie unicĂŁ deocamdatĂŁ ĂŽn segmentul modelelor X. Combinația de control activ al ruliului, combinat cu ajustarea variabilĂŁ a amortizoarelor oferitĂŁ de EDC (Electronic Damping Control) conferĂŁ lui BMW X6, un comportament rutier demn de o mașinĂŁ sport.

 

Acest sistem, monitorizeazĂŁ și calculeazĂŁ urmĂŁtorii parametri: viteza fațĂŁ de drum, unghiul volanului, accelerațiile laterale și longitudinale, viteza de rotație a roților precum și poziția amortizoarelor. Folosind toate aceste informații, sistemul AD acționeazĂŁ asupra motoarelor din barele de torsiune precum și asupra valvelor electromagnetice din EDC, modificând ruliul caroseriei și amortizarea trenului de rulare, conform cu orice situație apĂŁrutĂŁ pe șosea. Șoferul poate alege fie un comportament sportiv sau unul confortabil.

 

AD folosește transmisii de date prin intermediul FlexRay pentru a putea transfera cantitĂŁți mari de date ĂŽntre diferitele sisteme ale mașinii.

 

(informații preluate din mapa de presĂŁ a BMW X6)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.