Jump to content

Azot vs Aer in pneuri


mahabidi

Recommended Posts

Dupa nu stiu cate topicuri care dezbat problema, o luam de la inceput :)

 

Oare asemenea aberatii se invata la Andrei Saguna din C-ta : "variatia de presiune in fct de temperatura este mai mica" ?

Toate gazele, indiferent de natura lor, au aceeasi variatie a presiunii in functie de temperatura.

 

Asta de unde o mai fi : Pentru cei care umfla cu aer anvelopele se recomanda verificarea presiunii saptamanal.

Bine macar ca ne lasa saptamanal si nu ne pune sa verificam zilnic presiunea.

 

http://www.bmwclub.ro/forums/index.php?sho...655&hl=azot

Link to comment
Share on other sites

Pentru auto sau remorci la care variaza incarcatura in mod regulat este pozitiva investirea a 5 RON/roata pentru ca in principiu nu sesisezi ca ai o presiune scazuta decat cand e vizibil si o presiune necorespunzatoare uzeaza prematur anvelopa.

Pentru autoturisme este egal ca pui sau nu azot in conditiile in care daca nu ai sistem de avertizare verifici presiunea o data sau de doua ori pe luna.

Eu pun azot doar acolo unde am peste 3atm (microbuz, remorci sau alte vehicule utilitare). Am vazut ca intre schimburile de sezon (anvelope vara/iarna) in cazul in care am avut azot nu a trebuit sa refac presiunea.

 

La curse (moto in cazul meu) plec din boxa cu 2atm si cand ma intorc sunt 2.2 sau 2.3. Am incercat sa inchiriez un tub de gaz pentru a avea azot cu noi la circuite dar nu au decat tuburi mari, cele din care vedeti la vulcanizari. Pentru anul 2009 am vorbit si au spus ca daca fac o cerere imi pregatesc un tub mic. Costurile de inchiriere si de umplere sunt modice.

 

Sigur nu strica daca pui azot.

Link to comment
Share on other sites

Eu aveam aer in roti si presiunea mai mare imi pusese la o vulcanizare dubioasa 3,2 atm in roti si m-am dus la Autosoft si le-am zis ca am azot si mi le-a dezumflat la 2,2 atm pe fata si 2,5 atm pe spate. Deci aveti grija de unde puneti azot, la Autosoft le-am bagat eu aer :))

 

Astea sunt rotile de iarna, vara am folosit azot, pentru procentul acela suplimentar, de la 78 la cat o fi

Edited by Piovra
Link to comment
Share on other sites

Oare asemenea aberatii se invata la Andrei Saguna din C-ta : "variatia de presiune in fct de temperatura este mai mica" ?

 

@paul - nu stiu cate termodinamica cunosti tu, insa te asigur ca eu candva am mancat-o pe paine, altfel nu aveam sanse sa intru al 5-lea la medicina (pe vremea aia fizica facea diferenta)

 

Desigur, exista riscul sa fi ruginit in ultimii 10 ani.

 

Plecand de la PV = URT, unde U=m/M, indiferent de ce gaz folosesti, intr-adevar NU se modifica ceva semnificativ in situatia de fata (aproape de conditii ideale).

 

Anvelopa este un mediu izocor (Volum - constant) si noi dorim sa vedem variatia de presiune in fct de temperatura si gaz.

 

P1V = m1/M1RdT

_______________

P2V = m2/M2RdT

 

 

Avand in vedere ca Volumul (v) e constant, dT ar fi aceeasi pt studiu, R e o constanta => P1/P2 = m1M2/m2M1 = ~ 1 (aerul are cca 80% N2) si oricum, vb de gaze, diferentele cantitative ar fi insesizabile.

 

Problema vine tocmai din faptul ca aerul, pe langa gaze, mai contine si vapori (de apa in special). Acestia sunt cei care aduc de fapt + de presiune la temperaturi mari. Cat de mare este acel plus te presiune ?

Nu stiu, dar e clar ca e direct proportional cu variatia de temperatura.

 

Pe de alta parte, aerul contine un amestec de gaze cu diverse viteze de difuzie.

Merita mentionata oxidarea puternica a materialului anvelopei la temperaturi inalte, care ii diminueaza proprietatile (intr-un timp destul de lung).

 

Nu cred ca cineva e in pericol daca pune azot sau aer si schimba la timp cauciucurile, mai ales ca nu facem performanta.

 

 

Azotul nu se incinge la presiuni si este folosit la utilaje grele.

 

Omul are dreptate partial (se foloseste in astfel de aplicatii), chiar daca nu a ghicit explicatia fizica.

 

Presiune mare (f mare) => crestere de temperatura, la care s-ar adauga presiunea vaporilor din aer.

In repaos, vaporii respectivi condenseaza si pot duce la coroziunea diverselor elemente metalice din ansamblu.

 

Tin minte cand schimbam cu tata la Dacie cauciucurile, intotdeauna gaseam "roua" in ele :)

 

Ideea era ca exista argumente stiintifice, in afara ideea: "Puneti ba aer, ca asa a pus si tata si inca n-a murit..."

Edited by Courage
Link to comment
Share on other sites

Problema vine tocmai din faptul ca aerul, pe langa gaze, mai contine si vapori (de apa in special). Acestia sunt cei care aduc de fapt + de presiune la temperaturi mari. Cat de mare este acel plus te presiune ?

Nu stiu, dar e clar ca e direct proportional cu variatia de temperatura.

@courage : nu stiam ca-i site-ul tau cel la care te-ai referit, asa ca nu o lua personal :).

 

Vaporii de apa sunt tot gaze, deci li se aplica si lor EXACT aceleasi legi ca si aerului sau azotului. In consecinta nu exista nici un plus de presiune.

 

Toate gazele se supun legii Gay Lussac.

Care spune cam asa :

La un volum constant presiunea si temperatura absoluta a unui gaz sunt direct proportionale.

Deci ne referim la temperatura absoluta.

 

De exemplu avem o anvelopa umpluta cu un gaz aflat la presiunea de 2 atmosfere. Daca temperatura creste de la 20 celsius la 40 de grade celsius cu cat creste temperatura ?

 

2 atm. x ( 313K/293K) = 2.13 atm

Presiunea creste cu 0.13 atmosfere.

 

O crestere de la 20 la 50 de grade ar creste presiunea cu 0.2 atm.

Link to comment
Share on other sites

Azotul nu se incinge la presiuni si este folosit la utilaje grele.

Cum sa nu se incinga la presiuni? TOATE gazele se comporta exect la fel, se dilata si se incalzesc la fel de tare.

hai ca imi place topicul asta.

s-a transformat intr-o lectie de fizica. :)

foarte tare.

Edited by Airhead
Link to comment
Share on other sites

Pai e ciudat sa vezi cum se incearca fortarea fizicii ca sa se muleze pe binefacerile azotului :).

Ca are sau nu are avantaje azotul, e de discutat. Insa nu e frumos sa inventezi noi reguli in fizica ca sa-ti sustii punctul de vedere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Pai e ciudat sa vezi cum se incearca fortarea fizicii ca sa se muleze pe binefacerile azotului :).

Ca are sau nu are avantaje azotul, e de discutat. Insa nu e frumos sa inventezi noi reguli in fizica ca sa-ti sustii punctul de vedere.

Avnd in vedere ca, compozitia aerului este 78.084% Azot (N2)

20.947% Oxigen (O2)

0.934% Argon (Ar)

0.033% Dioxid de carbon (CO2 .

Ramane sa-mi spuneti si mie dc imi trebuie azot 100% in anvelopa cand aerul are aproape 80% azot.?

Link to comment
Share on other sites

Pai e ciudat sa vezi cum se incearca fortarea fizicii ca sa se muleze pe binefacerile azotului :).

Ca are sau nu are avantaje azotul, e de discutat. Insa nu e frumos sa inventezi noi reguli in fizica ca sa-ti sustii punctul de vedere.

Avnd in vedere ca, compozitia aerului este 78.084% Azot (N2)

20.947% Oxigen (O2)

0.934% Argon (Ar)

0.033% Dioxid de carbon (CO2 .

Ramane sa-mi spuneti si mie dc imi trebuie azot 100% in anvelopa cand aerul are aproape 80% azot.?

e o tehnica in marketing care face sa cumperi lucruri de care de fapt nu ai nevoie :)

Link to comment
Share on other sites

La mine cand am facut schimbul de iarna, le-a umflat cu azot... nu se pierde presiunea, temperatura... etc. etc. Dupa 2 zile ce credeti? :) Roata stanga spate era molicica. Ziua a 3 a roata este si mai moale si ma duc la ei :). Problema era supapa, nu era stransa.

 

Acum imaginati-va cum se desumfla roata daca era aer, in loc de azot? :)

 

Nu mai stiu ce sa inventeze.... :)

Edited by adriann
Link to comment
Share on other sites

Eu am avut azot si si dupa o saptamana l-am inlocuit cu aer. De ce l-am schimbat? Rotile se incalzeau extrem de greu si pierdeam foarte mult din aderenta , si asta pe timp de vara, practic nu mai simteam masina pe asfalt ; Anvelopele erau ca piatra de rigide si se simtea orice gandac pe carosabil ca sa nu zic de denivelari . Culmea, simteam masina ca si cand acvaplana. De cand am schimbat cu aer, au disparut simptomele.
Link to comment
Share on other sites

N-o fi mare smecherie cu azotul, dar nici mai rau ca aerul nu e :).

Probabil nu ti-au umflat corect anvelopele, ai avut presiune prea mare. Nu are nici cum sa se incalzeasca mai greu anvelopele si nici cum sa fie mai rigide doar pentru ca sunt umplute cu azot si nu cu aer.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.