Jump to content

Sistem franare la masini


xgoldmine

Recommended Posts

Salut ,

 

Franarea se face intai pe fata si pe spate actioneaza in functie de greutatea pe spate .Oricum pe fata este mai mare procentul de franare decat pe spate deoarece daca ar fii mai mare pe spate ai risca sa intri in derapaj .

Sper sa te fii lamurit.

Link to comment
Share on other sites

In principiu, asa e...e vorba de propagarea fortei prin fluide...adica cateva milisecunde....

La masinile antice (dacia-nu stiu cum o fi la astea noi) exista acel repartitor de forta de franare la care franau intr-o proportie mica rotile pe spate daca aveai portbagajul gol si intr-o proportie mare daca aveai incarcatura pe puntea spate...

Raspunzand la a ta intrebare....da, exista o foarte mica intarziere intre frana pe rotile din spate si cele de pe rotile din fata...de franat franeaza toate...asta e cert...

Link to comment
Share on other sites

Franeaza toate simultan. Difera insa forta aplicata. La franare greutatea masinii se distribuie mai mult pe puntea fata si mai putin pe cea spate. De aceea, pentru a avea eficacitate maxima si a nu pierde aderenta este necesar ca forta de franare sa fie mai mare pe fata si mai mica pe spate.
Link to comment
Share on other sites

... si EBD :)

 

 

Din cate stiu, exista masini cu 2 pedale de frana :) De fapt, cu o pedala de frana alcatuita din 2 parti.

Monoposturile de F1. Unde pilotul este capabil sa blocheze rotile de pe o parte a masinii, pt. a ajuta la viraj.

 

LE:

Tot aici va pot spune ca am aflat de un sistem, dezvoltat de un suedez si testat pe ... Volvo :), care se vrea inlocuitorul celui clasic (cu pedala de frana langa cea de acceleratie, operabile cu acelasi picior, dar nu in acelasi timp, dezvoltat de Henri Ford la inceputul secolului trecut, si care este folosit si acum)

Sistemul asta nou este de fapt o pedala mai compexa, pe care iti sta tot piciorul, care inlocuieste si acceleratia si frana clasica; cand apesi cu varful masina accelereaza, iar cand apesi cu tot piciorul, masina franeaza. Cica imbunatateste foarte mult viteza de reactie, si cica s-au facut studii si nici nu este asa de greu pt. un sofer "normal" sa se invete cu el.

 

http://www.newscientist.com/data/images/ns/cms/dn1770/dn1770-1_600.jpg

 

Mai multe info:

http://www.newscientist.com/article/dn1770...save-lives.html

Link to comment
Share on other sites

daca tragi frana de mana franeaza doar spatele.

Dar nu se foloseste frana obijnuita, ci sabotii pt frana de urgenta, care bineinteles ca nu au aceleasi "performante"

Exista ABS pt frana de mana? Ca din cate imi dau seama, totul e actionat mecanic.

Link to comment
Share on other sites

Nu are nici o treaba ABS-ul cu frana de mana. Ar fi si cam aiurea ca o frana care trebuie sa blocheze rotile sa aiba dispozitiv de... anti-blocare ... :)

 

Plus ca frana de mana (sau, mai bine zis, de urgenta, ca e si la picior :) ) este de jdemii de feluri, pe saboti in tamburi, pe saboti in discuri, pe placute pe discuri, pe ... cardan, etc. Si, daca pana acum era un sistem pur mecanic, sau gandit astia de la BMW sa il schimbe, si a aparut dracovenia aia mica de pe X5, X6, noul Z4 (si probabil si pe altele) :)

Link to comment
Share on other sites

Franeaza toate simultan. Difera insa forta aplicata. La franare greutatea masinii se distribuie mai mult pe puntea fata si mai putin pe cea spate. De aceea, pentru a avea eficacitate maxima si a nu pierde aderenta este necesar ca forta de franare sa fie mai mare pe fata si mai mica pe spate.

 

Se poate vedea si diferenta de diametru a discurilor de frana.

Cele de pe fata au diametrul mai mare fata de cele de pe spate.

Link to comment
Share on other sites

Din cate stiu, exista masini cu 2 pedale de frana :) De fapt, cu o pedala de frana alcatuita din 2 parti.

Monoposturile de F1. Unde pilotul este capabil sa blocheze rotile de pe o parte a masinii, pt. a ajuta la viraj.

 

si trectorul U650 are frana pt. fiecare roata :) te poti invarti in loc cu el ca si cu buldozeru

Link to comment
Share on other sites

Cel mai bine simti diferenÞa Între forÞele de frânare faÞã vs. spate, atunci când mergi cu o motocicletã....dacã vii tare ºi franezi faºã/spate la fel de tare poÞi observa foaarte uºor cum spatele se blocheazã imediat, cca 70% din oprire realizându-se pe roata faÞã....
Link to comment
Share on other sites

... si EBD :)

Da, ABS merge pe principiu tot sau nimic, EBD adaugat la ABS dozeaza si forta de franare.

 

Cel mai bine simti diferenÞa Între forÞele de frânare faÞã vs. spate, atunci când mergi cu o motocicletã....

Da, se simte cel mai bine si cel mai periculos totodata.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.