Jump to content

Sa eliminam buffer-ul de la ceasul de temperatura.


Recommended Posts

Probabil multi dintre voi stiu ca ceasul de temperatura (la multe masini) nu are indicatia direct proportionala cu variatia temperaturii motorului. Odata ce motorul ajunge la temperatura optima ceasul nu mai indica corect, este o plaja de temperaturi la care acul sta fix pe centru. Acul va incepe sa se miste spre zona rosie abia cand este prea tarziu si probabil motorul deja fierbe.

 

Producatorii au ales aceasta varianta ca sa elimine venirile in service ale clientilor (necunoscatori) ingrijorati ca acul a trecut cu 1-2 mm peste jumatate. Nu stiu ce parere aveti despre asta dar eu prefer sa vad cea mai mica variatie a temperaturii motorului. :)

 

Este posibil ca modificarea sa fie destul de simpla cum a facut tipul de aici la alta masina (practic se inlocuieste o dioda zener si o rezistenta cu 2 rezistente de alte valori, dioda a fost pusa acolo exact pentru a crea aceasta neliniaritate in functionarea ceasului):

http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/642...dification.html

 

Partea mai nasoala ar fi ca buffer-ul sa fie implementat in softul bordului <_< caz in care singura varianta este inlocuirea ceasului impreuna cu senzorul aferent ca aici:

http://forums.bimmerforums.com/forum/showt...d.php?t=1105631

 

Intentionez sa cumpar un ceas de temperatura sau chiar un bord cu totul si sa studiez ce se poate face pe acolo pentru a elimina acest buffer. Daca cineva are asa ceva pe acasa si doreste sa ajute cu o donatie in folosul comunitatii este binevenit.

 

Astept pareri.

Edited by cristimm
Link to comment
Share on other sites

Si cu ce te-ar ajuta mai precis daca aflii exact temperatura de functionare a motorului?

 

Observ ca aici este vorba de E36, era bine sa fi scris din titlu acest lucru...

 

E destul de complicat bordul la e36, indicatoarele sunt actionate de micro-motorase cu arcuri retractabile si cea mai mica interventie acolo din greseala duce la decalibrarea indicatorului fara posibilitatea recalibrarii la loc!

 

 

La e46, e39 si cam tot ce se fabrica dupa anii 96-97 acele indicatoare sunt actionate de motorase pas cu pas pe baza de impulsuri, foarte precise si mai greu de decalibrat.

 

Ca o solutie si practica pt motor nu numai vizuala pt conducator inlocuieste vasco-cuplajul cu un GMV electric comandat de o termocupla montata pe radiator.

 

Este mult mai eficient asa din mai multe puncte de vedere.

Link to comment
Share on other sites

Parca am mai scris pe undeva pe aici, la e39, automata, am observat live ce se intampla daca pierzi/ se ridica prea mult temperatura lichidului de racire: acul incepe sa se duca spre zona rosie, iar masina, oricat de tare ai apasa pe pedala, nu se mai accelereaza (a se citi nu se mai tureaza motorul). practic te deplasezi cu viteza redusa, atat cat permite "ceva" de la masina) pana la destinatie. In plus, cum incepe sa scada temperatura, cum poti tura motorul, progresiv cu scaderea temperaturii. Deci nici eu nu vad rostul interventiei.
Link to comment
Share on other sites

Ideea suna bine insa nic eu nu ii vad utilitatea. Mai degraba as incerca o corcitura, un senzor de temperatura cu ceas digital in masina. Eventual combinat si cu varianta de mai sus, un electroventilator in loc de vascocuplaj. Ma gandesc ca ai putea inlocui termocupla cu senzorul de temperatura, in sensul ca montajul sa fie facut in asa fel incat sa porneasca la o anumita temperatura presetata. Chiar sa-ti arate si cand pleaca ventilatorul, pe ce treapta pleaca. Dar astea mai mult de dragul experimentelor, utilitatea fiind minima.

ihearto: are legatura cu supraincalzirea motorului si a amestecului. Fiind caldura prea mare in cilindrii ma gandesc ca amestecul nu mai explodeaza cand trebuie, au loc detonatii, ECU probabil modifica avansul pt a elimina detonatiile si de aici pierderile de putere. Asta la benzinare, la diesel banuiesc ca daca apar detonatii se umbla la combustibil, sa micsoreze debitul pt a fi amestecul mai sarac.

Link to comment
Share on other sites

Modificarea la care va referiti am facut-o deja. http://www.bmwclub.ro/forums/index.php?s=&...st&p=617826

 

Mentionez ca nici inainte de modificare nici dupa nu am avut nici un fel de probleme cu racirea dar totusi mi se pare foarte util sa stiu mai exact ce temperatura are motorul. Personal consider ca acel ceas este cel mai important dintre toate si nu-mi convine ca este castrat din fabrica. <_<

Edited by cristimm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Am facut niste masuratori (cu un termometru cu laser direct pe motor) pentru a determina variatia acului de temperatura si situatia este si mai rea decat credeam. Practic la 65C acul este deja la mijloc si nu se mai misca de acolo. Am continuat sa masor temperatura motorului din minut in minut pana cand electroventilatorul a pornit si s-a oprit. Rezultatele sunt trecute in imagine.

 

http://dl.getdropbox.com/u/649244/gauge.jpg

 

Acum vreau mai mult decat oricand sa fac acest ceas sa indice corect.

 

PS: poza e luata de pe net, eu am adaugat doar cifrele, nu stiu cum i-a ajuns acul pe rosu, la mine evident nu a trecut de jumatate. <_<

Link to comment
Share on other sites

la E90/E91 si probabil si E92/E93 este indicator electronic.

se vede fiecare grad in + sau in -. am observat ca temperatura normala este de 83 grade la 320d.

singurul inconvenient este ca se afla intr-un meniu secret si trebuie activat la fiecare pornire a motorului(mai bine zis la prima pornire, pana cand se scoate cheia din contact).

Edited by IulianC
Link to comment
Share on other sites

Dieselul lucreaza mai rece, inclusiv gazele pe evacuare sunt mai reci.

Cristimm: acum ce urmeaza? Daca ceasul va arata corect, ce masuri poti lua? Oricum stiam ca si daca ceasul se ridica pe mijloc in 5minute de regula dupa ce am plecat cu masina de pe loc tot nu-i dau in gura imediat. Tocmai pentru ca stiu ca ceasul nu arata temperatura reala. Adica tot nu reusesc sa vad utilitatea. La faza cu electroventilatorul total de acord, ti-am si spus pe celalalt topic ca si eu as vrea s-o fac. Dar asta cu termometrul...mi se pare degeaba. Oricum stiu cand masina nu e in regula, de la primul milimetru diferenta pe ceas imi dau seama ca se intampla altceva decat de obicei. Si asta pt ca-mi cunosc masina bine si ma uit pe ceasuri.

Link to comment
Share on other sites

As vrea sa pastrez senzorul original, mai mult ca sigur ca e un banal termistor si bufferul nu e acolo. Probabil ca si ceasul e ok si totul e facut din electronica bordului deci poate fi pastrat si ceasul.

 

Stie cineva care este senzorul pt bord dintre cele doua?

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?mo...hg=11&fg=15

Edited by cristimm
Link to comment
Share on other sites

la E90/E91 si probabil si E92/E93 este indicator electronic.

se vede fiecare grad in + sau in -. am observat ca temperatura normala este de 83 grade la 320d.

singurul inconvenient este ca se afla intr-un meniu secret si trebuie activat la fiecare pornire a motorului(mai bine zis la prima pornire, pana cand se scoate cheia din contact).

Zi-mi si mie te rog cum intri in acest meniu secret si ce functii mai sunt pe acolo

Link to comment
Share on other sites

Zi-mi si mie te rog cum intri in acest meniu secret si ce functii mai sunt pe acolo

uite aici metoda.

cea mai importanta functie mi se pare asta cu temperatura lichidului de racire. in ordinea importantei pt mine sunt urmatoarele: viteza reala, viteza arata electronic de acul tahometrului, cantitatea de combustibil ramasa in rezervor, consumul instantaneu digital, turometrul digital, voltajul cu care incarca alternatorul. si mai sunt si altele, dar ori imi scapa, ori sunt mai putin importante.

Link to comment
Share on other sites

Stie cineva care este senzorul pt bord dintre cele doua?

Temperature sensor (piesa 8) - este senzorul pe care se bazeaza indicatia temeperaturii in bord.

ENGINE COOLANT TEMP SENSOR - este senzorul folosit de ECU.

 

Ca sa te lamuresti poti scoate mufa de Temperature senzor si nu-ti va mai indica nimic in bord.

Link to comment
Share on other sites

Asa probabil au gandit si producatorii. Si pe mine m-ar enerva sa vad fiecare tresarire a ceasului, mai ales in perioada de incalzire pana intra electroventilatorul. Mi-e mult mai simplu sa-l vad cand o ia pe aratura cand sare de la locul lui chiar si un mm.
Link to comment
Share on other sites

Stie cineva care este senzorul pt bord dintre cele doua?

Temperature sensor (piesa 8) - este senzorul pe care se bazeaza indicatia temeperaturii in bord.

ENGINE COOLANT TEMP SENSOR - este senzorul folosit de ECU.

 

Ca sa te lamuresti poti scoate mufa de Temperature senzor si nu-ti va mai indica nimic in bord.

 

Multumesc. Exact langa el am facut si eu masuratorile cu laser pentru ca era mai accesibil.

 

Ar fi super enervant ca ceasul sa arate orice modificare a temperaturii.Chiar m-ar deranja.

 

Preferi deci sa fii pacalit de un indicator care arata fix pe mijloc intre 65 si 120 grade?

 

Oricum variatiile la o masina care functioneaza ok sunt foarte mici de genul 2-3mm pe ac, ideea este alta si anume cand ceva merge prost sa observi cat mai repede posibil, nu cand motorul a fiert si e deja prea tarziu.

Link to comment
Share on other sites

Pai asta e problema, ca nu ajungi sa fierbi motorul cu ceasul standard fara sa vezi ca o ia in sus ceasul. La mine acul sta cu 1-2mm in stanga liniei de mijloc indiferent de situatie. Ca merg cu 160 ca merg in oras. Cand s-a miscat ceasul in sus cat de putin inseamna ca a aparut o problema pe care nu o aveam inainte, e simplu. Nu astept sa urce pe rosu ca sa stiu ca a aparut o problema.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Cristi documentatie mai precisa fata de ce am eu la munci nu cred ca gasesti, testez softul din ceasurile de bord, si in principiu codul pt analiza temperaturii se afla in ECU motor care transmite mai departe pe CAN informatia catre ceas si alte calculatoare care se mai folosesc de informatie,

 

intradevar pe CAN se transmite valoarea reala citita de ECU si codul din ceasuri pozitioneaza acul pe scala

 

dupa cum se vede zona 70->115 pointerul pastraza zona centrala a scalei, zona asta se adapteaza in functie de motor si de capacitatea de racire a instalatiei si bineteles de pozitia senzorului de temperatura

 

sunt cazuri unde ai mai multi senzori de temperatura

 

CAN=reteaua pe care comunica calculatoarele masinii (Controller Area Network)

 

 

post-2935-1242976439_thumb.jpg

 

 

Excelent! e greu sa gasesti informatii precise si detaliate. La E36 nu exista CAN si are 2 senzori de temperatura motor, unul folosit doar de ECU si celalalt folosit doar de bord.

Probabil ca buffer-ul este facut in calculatorul bordului dupa un grafic similar cu cel post-at de tine. Oare cat de fezabila este ideea citirii softului din bord si modificarea acelui grafic?

 

Senzorii sunt nr 6 si 8:

 

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?mo...hg=11&fg=15

 

Asa as vrea sa fie (linia rosie):

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.