Jump to content

Chip tuning-ul este legal sau ilegal?


paul

Recommended Posts

  1. Este sau nu legal chip tuningul?
  2. In calitate de clienti ne expunem vreunui risc daca apelam la chip tuning? Ma refer la riscuri legislative, nu la posibilele defectiuni tehnice.
  3. Este necesara omologarea la RAR si mentionarea sa in CI? In caz ca trebuie avizul RAR atunci ce anume trebuie omologat/acreditat : soft-ul (hartile), service-ul care face operatia, autovehiculul, altele?

 

La prima vedere se pare chip tuningul este ILEGAL. Este interzisa modificarea caracteristicilor motorului fara ca aceste modificari sa fie omologate si fara sa apara in Certificatul de inmatriculare. Toata deontologia tunerilor este in final doar o chestie de fatada cata vreme produsul care rezulta incalca legislatia.

 

O masina tunata si neomologata NU ARE dreptul de a circula pe drumurile publice. Punct.

 

Unei astfel de masini gasite in trafic i se retine certificatul de inmatriculare.

http://www.rarom.ro/RO/article--12%20mai%202006--227.html

Link to comment
Share on other sites

Ce se intampla Alex in cazul in care masina a ajuns la un al 2-lea proprietar dupa CT, de care nu are habar, in acest caz neprezentandu-i-se autorul CT? Sa nu ma iei cu constiinta celui care vinde de a pune la dispozitia actualului proprietar toate datele..samd...Omul a vazut, i-a placut cum merge, a platit si s-a improprietarit...Acum merge la o reprezentanta si baietii de acolo constata modificarea si refuza interventia...Cu ce era omul de vina?

Necazul la noi fata de alte locuri este ca se presteaza o gramada de chestii care aduc valoare unui bun, de catre x,y,..z, in conditii mai mult sau mai putin legale, cu o finalitate mai spectaculoasa sau nu...Totusi lipseste un lucru: anticiparea corecta a impactului la client in cazul unor eventuale goluri in trasabilitate. Sa sti ca in unele locuri in lume, in cazul unui CT, pe actul masinii care in mod curent il prezinti exista aceasta mentiune oficiala(serializare unica a locatiei...etc...asemeni identificarii statiei de revizie pe talonul masinii tale).

Sa nu intelegi ca nu respect ceea ce faci tu.

 

Eu, in general, cumpar masini noi. Dar am cumparat destule si sh. Cand cumperi o masina sh, margi cu ea inainte de a o cumpara la reprezentanta pentru verificari, si nu dupa ce o cumperi! Daca ar face asta, ar afla dinainte si ar lua o decizie.

 

Da, stiu, si firma cu care eu lucrez poate face asta. Numai ca la noi in tarisoara multi sunt cam incuiati.

 

@Paul, in rpimul rand cum poate RAR-ul sa demonstreze ca masina are CT? Si crede-ma ca se poate destul de simplu modifica pe talon, mai ales daca ai ceva "intrari" la RAR pentru omologare :unsure:.

 

:bashwall: <_< Imi place articolul. RAR-ul a avut actiune de identificare a masinilor cu chiptuning... Si oare cum descopereau ca o anumita masina ar chip? :)

 

P.S.: cum poate fi ceva ilegal intr-o tara in care eliberezi facturi pentru serviciile prestate, cu specificare pe factura "Optimizare parametrii motor - chiptuning", iar la controlul de rigoare nici o autoritate nu se auto-sesizeaza? Eu am avut control si nu mi-a zis nimeni nimic... Ba chiar au fost interesati de servicii...

Edited by alex mihalciuc
Link to comment
Share on other sites

Chip tuningul este ILEGAL. Este interzisa modificarea caracteristicilor motorului fara ca aceste modificari sa fie omologate si fara sa apara in Certificatul de inmatriculare. Toata deontologia tunerilor este in final doar o chestie de fatada cata vreme produsul care rezulta incalca legislatia.

 

O masina tunata si neomologata NU ARE dreptul de a circula pe drumurile publice. Punct.

 

Unei astfel de masini gasite in trafic i se retine certificatul de inmatriculare.

http://www.rarom.ro/RO/article--12%20mai%202006--227.html

 

 

si cum isi dau ei seama ce soft ai tu?

aia de la rar sunt mai nou si mama omida (in afara de hoti) ? <_<

Edited by tigerash
Link to comment
Share on other sites

Aia de la RAR ca sa numere peste 10 trebuie sa se descalte. Nu se pune problema ca nu detecteaza ei asta. Nu se omologheaza nimic pentru ca nu sunt in stare sa evalueze ceva.

In Germania se face foarte usor chip tuning cu TUV.

Lasand la o parte orice discutie de fiabilitate sau alte consecinte, cata vreme masina mai prezinta siguranta si respecta normele de poluare nu vad care e problema.

Pe aia cu bombele de GPL in portbagaj ii omologheaza cineva ?

Link to comment
Share on other sites

@tigerash, am ras cu lacrimi <_<

 

Ce-i drept, cu cei de la RAR am "hot date-uri" destul de des... Si credeti-ma ca bietii de ei se leaga de orice lucru minor, pentru ca n-au ce face, si asa mai cu o cearta mai cu ceva isi mai umplu si ei timpul si vorbesc cu cineva (chiar daca asta include injuraturi etc), caci altfel le e cam greu... Pai ei, abia stiu sa manevreze calculatoarele lor de acolo, care nu sunt tocmai cele mai avansate, daramite sa stie sa citeasca si mai mult, sa interpreteze o harta!!! Sa fim seriosi... Si va spun eu ca se omologheaza si la noi masinile, daca declari la RAR modificarea la soft, si masina trece toate testele lor.

Link to comment
Share on other sites

si cum isi dau ei seama ce soft ai tu?

Pai nu asa se pune problema. Nu ei trebuie sa-si dea sema, ci tu, daca vrei sa faci asemenea modificari esti obligat conform legii sa soliciti omologarea lor!

 

Si va spun eu ca se omologheaza si la noi masinile, daca declari la RAR modificarea la soft, si masina trece toate testele lor.

Exact asta era ideea, ca asemenea modificari POT fi omologate daca masina se incadreaza in specificatiile legale, insa posesorul are obligatia sa solicite si sa obtina acest lucru.

Totusi faptul ca pot fi omologate nu este totuna cu sunt omologate. Pana nu sunt omologate aceste modificari SUNT ILEGALE!

Link to comment
Share on other sites

P.S.: cum poate fi ceva ilegal intr-o tara in care eliberezi facturi pentru serviciile prestate, cu specificare pe factura "Optimizare parametrii motor - chiptuning", iar la controlul de rigoare nici o autoritate nu se auto-sesizeaza? Eu am avut control si nu mi-a zis nimeni nimic... Ba chiar au fost interesati de servicii...

Simpla emitere a unei facturi nu inseamna ca respectiva vanzare este legala sau ca respectivul este autorizat conform legii sa ofere produsele facturate.

Daca pui pe factura "Optimizare parametrii utilizator - Canabis", nu transforma traficul de droguri intr-o ocupatie legala.

 

Mi-e teama ca nici tu nu ai voie sa prestezi activitatea de modificare ECU fara sa ai acreditarea RAR. Exista o lege care specifica clar ca nu se pot pune in vanzare anumite produse si servicii fara ca atat firma vanzatoare cat si respectivul produs sa fie omologat de RAR. Si, daca nu ma insel, modificarea parametrilor ECU se supune aceastei omologari. Ar fi bine sa te interesezi ca sa nu ai suprize neplacute.

 

Probabil, pentru a fi legal, un chip tuning trebuie sa satisfaca urmatoarele conditii:

1. Produsul (harta, programul) sa fie omologat RAR

2. Firma instalatoare sa fie acreditata RAR

3. Clientul final sa solicite la RAR omologarea masinii modificate si inscrierea acestor modificari in CI

Link to comment
Share on other sites

Te cam inseli in cateva probleme.

 

Surprize neplacute nu am avut si nu voi avea. Au fost mai multe controale de care am trecut fara nici un fel de problema. Si crede-ma ca la noi, in Arges, dupa cum probabil ai sesizat si tu, nu prea se trece nimic cu vederea...

 

Cand am spus "pot fi omologate" m-am referit la faptul ca unele au si fost. Dupa cum spuneam, daca stii cum sa pui problema, se rezolva toate. Ideea este sa dai de oameni descuiati la minte care sa poata evalua anumite lucruri.

 

Oare cum poate RAR-ul sa omologheze o cartograma de putere? Oare dealerii iau frumos cartogramele pe un stick si merg la RAR sa fie omologate pentru a putea vinde masinile pe piata romaneasca? Nu cred. Nu are nici o legatura RAR-ul cu o cartograma de putere. RAR-ul se limiteaza la siguranta pe care o prezinta masina, la buna functionare a instalatiilor electrice, si la normele de poluare.

 

P.S.: "ilegale" nu este tocmai termenul corect. Mai corect ar fi "ele contravin legii in vigoare". Ilegal este un fapt ce prezinta o INFRACTIUNE prevazuta de legea penala.

Edited by alex mihalciuc
Link to comment
Share on other sites

Nu ma insel deloc. Ar trebui sa cunosti un pic mai bine cadrul legislativ cate te priveste.

Nu e treaba RAR-ului sa-ti interpreteze tie hartile sau mai stiu eu ce, ci e OBLIGATIA ta sa dovedesti ca modificarile facute de tine respecta legislatia. Ca te duci cu stick-ul, cu harta desenata sau cu masina in carca este numai si numai decizia ta :).

 

Oricum, din cate am auzit, RAR-ul are laboratoare destul de bine dotate in care poate face o multime de teste si incercari.

 

P.S.: "ilegale" nu este tocmai termenul corect. Mai corect ar fi "ele contravin legii in vigoare". Ilegal este un fapt ce prezinta o INFRACTIUNE prevazuta de legea penala.

Hai mai, ce naiba, acum vrei sa reinventezi si limba romana <_< ?

 

ILEGĂL, -Ă, ilegali, -e, adj. 1. Care nu este ĂŽn conformitate cu legea, care ĂŽncalcĂŁ legea. 2. Care nu este recunoscut, admis de lege, aprobat de autoritĂŁĂžile unei Þãri

Link to comment
Share on other sites

Nu prietene, nu reinventez nici o limba romana. Iti citez din Codul Penal.

 

Si oricum nu ma mai contrez cu tine, ca vad ca ma lupt cu morile de vant pentru ca nu intelegi ce vreau sa spun.

 

Ce dracu', Doamne iarta-ma, legislatie sa respecte o cartograma de putere? Atata timp cat masina se incadreaza in normele de poluare, siguranta etc. nu vad care e problema. Care legislatie? Este una anume pentru harti?

 

Daca eram in Suedia, Elvetia, sau alte tari in care impozitul auto este in functie de puterea motorului, intelegeam, dar asa, nu!

 

Apropo de limba romana pe care tu o utilizezi, si pe care susti ca eu o reinventez: ce altceva am mai reinventat eu, care te-a condus la utilizarea adverbului de intarire "si" in contextul "reinventezi SI limba romana"?

Edited by alex mihalciuc
Link to comment
Share on other sites

Prietene, tu reinventezi atat limba romana cat si interpretarea prevederilor legislative. Ai o viziune foarte originala in ambele privinte <_<.

 

Ce dracu', Doamne iarta-ma, legislatie sa respecte o cartograma de putere? Atata timp cat masina se incadreaza in normele de poluare, siguranta etc. nu vad care e problema. Care legislatie? Este una anume pentru harti?

Exact acesta este scopul omologarii! Sa se stabileasaca ca masina se incadreaza in aceste norme. Tu zici asta si tot tu pari a nu pricepe. Nu mai inteleg nimic, am impresia ca te contrazici de dragul de a te contrazice.

 

Trebuie omologate orice produse/modificari care pot afecta siguranta, normele de poluare, eficienta energetica, etc.

Link to comment
Share on other sites

Lasa ironiile ieftine, ca nu e cazul.

Ai zis ca ilegal nu e un termen potrivit, ci ca mai corect ar fi "ele contravin legii in vigoare". Ai argumentat ca "Ilegal este un fapt ce prezinta o INFRACTIUNE prevazuta de legea penala" :

 

P.S.: "ilegale" nu este tocmai termenul corect. Mai corect ar fi "ele contravin legii in vigoare". Ilegal este un fapt ce prezinta o INFRACTIUNE prevazuta de legea penala.

Eu ti-am spus ca reinventezi limba romana si ti-am dat definitia din DEX a lui ilegal :

 

ILEGĂL, -Ă, ilegali, -e, adj. 1. Care nu este ĂŽn conformitate cu legea, care ĂŽncalcĂŁ legea. 2. Care nu este recunoscut, admis de lege, aprobat de autoritĂŁĂžile unei Þãri

 

Adica sensul lui ilegal nu este acela pe care l-ai dori tu in incercarea de a mai indulci ilegalitatea chip tuning-ului ci ilegal inseamna exact ce scrie in DEX. Adica orice nu este in conformitate cu legea este ilegal. Nu trebuie sa fie o infractiune in codul penal pentru ca sensul lui ilegal sa fie cel din DEX <_<.

Link to comment
Share on other sites

si eu te-am trimis sa citesti in Codul Penal definitia unui act ilegal.

 

Si in plus nu incerc sa indulcesc nimic, atata timp cat nu am avut probleme cu legea din acest motiv. Daca era ceva ilegal eram sanctionat ca atare in momentul controalelor. Nu crezi?

Edited by alex mihalciuc
Link to comment
Share on other sites

Este ilegal daca nu este trecut in actele masinii.Daca este trecut in actele masinii inseamna ca inca sunt respectate normele de poluare.

Probabil exista alte probleme mai importante in tara si nimeni nu isi bate capul cu asta.

 

 

RAR-ul a avut actiune de identificare a masinilor cu chiptuning... Si oare cum descopereau ca o anumita masina ar chip? :)

 

Stai linistit ca nu ai inventat tu apa calda. <_<

Link to comment
Share on other sites

Legislatii asemanatoare exista in multe tari, dar sunt arsi, cei care au upgrade-uri vizibile, nu teoretice... cei care upgrade-uri ptr "racing"....

 

Paul: conform codului genetic romanesc, ilegal inseamna, acel lucru ilegal de care ai fost prins. Atata vreme cat chiptuningul este o notiune asa abstracta... nu poate fi nimeni sanctionat. Nu poate fi verificat chiptuningul, sau ma rog, nu se poate deosebi daca omasina are chiptuning si nu ies noxele, sau DOAR nu-i ies noxele.

Edited by Cristi.MD
Link to comment
Share on other sites

Este ilegal daca nu este trecut in actele masinii.Daca este trecut in actele masinii inseamna ca inca sunt respectate normele de poluare.

Probabil exista alte probleme mai importante in tara si nimeni nu isi bate capul cu asta.

 

 

RAR-ul a avut actiune de identificare a masinilor cu chiptuning... Si oare cum descopereau ca o anumita masina ar chip? :)

 

Stai linistit ca nu ai inventat tu apa calda. <_<

 

Concret?

Link to comment
Share on other sites

Intreb si eu asa ipotetetic ..sa zicem ca ai facut CT si te duci la RAR sa iti faci ITP .. si treci .adica se verifica ce se verifica la RAR... instalatia electrica, frane, gaze, ma rog, tot. In momnetul ala esti legal sau nu ?

Ce obtii in plus daca in loc sa faci o verificare dinasta declari ca ai CT si vrei sa iti scrie noua putere in certificat? banuiesc ca te crede pe cuvant si fac verificarile obisnuite, fara DYNO. Ca am inteles ca oricum iti pun fara test pana in 40 % din putere, care sincer e oricum o marja greu de atins numai din CT.

Link to comment
Share on other sites

Guest poleposition

Cum sa descopere aia de la RAR ca ai cip ? mie nici nu au fost in stare sa imi citesca seria de la motor la M6, nu aveau loc cu prostia aia de minicamera, nici pe sus nici pe jos..asa ca am xxxxx in certificatul ala de autenticitate.

 

edit, nu mai zic ca apoi nu stiau de ce nu pleaca masina de pe loc...ei incercau sa o miste cu capota la motor deschisa si masina nu pleaca daca e deschisa capota (te anunta in schimb pe bord, dar na...)

Edited by poleposition
Link to comment
Share on other sites

Cum sa descopere aia de la RAR ca ai cip ? mie nici nu au fost in stare sa imi citesca seria de la motor la M6, nu aveau loc cu prostia aia de minicamera, nici pe sus nici pe jos..asa ca am xxxxx in certificatul ala de autenticitate.

 

edit, nu mai zic ca apoi nu stiau de ce nu pleaca masina de pe loc...ei incercau sa o miste cu capota la motor deschisa si masina nu pleaca daca e deschisa capota (te anunta in schimb pe bord, dar na...)

 

Lipsa asta de tehnologie se poate corecta ! dar probabil ca ciptuningul nu creeaza o modificare atat de mare a noxelor cat sa necesite investitia (dyno test ) pt detectarea lui !.Mie unul imi pare mult mai deranjant unul care schimba toba si urla ca nebunul pe strada decat unul care a pus un cip pt 30 cai ! Ok e ilegal .Ma bucur ca e ..Dupa ei ar trebui sa platim o taxa (OMologare) pt orice rahat nou la masina ! pe mine ma surprinde ca vor sa arda tot ce misca la utilizator privat , in schimb toate rabele de pe strazi care ne umplu de praf , mizerie , noxe merg f frumos pe strazi !

 

 

Oricum eu ma astept ca in ro sa fie impozit pe HP in curand !.

 

PS ..offtopic ..nu am apucat sa raspund lui ala care ma invata cate ceva de limba romana , visavis de predicat si el e agramat . Pt ca s-a inchis topicul .,nu mai caut . Tovarasu' esti un cactus .

Edited by myxage
Link to comment
Share on other sites

Dar Doamne fereste, cine a spus ca sunt singurul care stie asa ceva. Eu chiar am luat pararea colegilor de forum care se ocupa cu asa ceva si am indrumat pe cate unii spre ei (chiar daca am fost putin ironic atunci, dar nu la adresa lor, ci la adresa celor care le puneam calitatile la indoiala).

 

De electronica auto ma ocup si eu de ceva anisori, chiar daca eu am decat 22 de viata...

 

Eu tot te rog sa-mi spui concret, cum cei de la RAR pot verifica daca am sau nu chiptuning. Nu de alta, dar fara suparare, o dai in alte balarii si vad ca nu spui nimic concret. Cand a fost ca tine, a fost ca tine si am recunoscut, vezi alte topicuri, dar acum...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.