Jump to content

Recommended Posts

articol luat de undeva de pe net. nu imi amintesc de unde. ĂŽl veam salvat ĂŽn calculator.

sunt de pricipul ,,citeÂşte si dĂŁ mai departe".

 

 

 

Referitor la turbina de la diesel (dar ºi la benzinã), sunt câteva reguli simple care trebuiesc respectate:

1. Uleiul, este foarte important sĂŁ fie la nivel Âşi sĂŁ aibĂŁ specificaĂžiile recomandate de producĂŁtor (exemplu: 5W40 - 5 reprezintĂŁ vâscozitatea la rece - cu cât este mai micĂŁ cu atât este mai bun uleiul - 40 reprezintĂŁ vâscozitatea la cald - cu cât aceastĂŁ cifrĂŁ este mai mare, cu atât este mai bun uleiul; norme de genul API, ACEEA; SE/CF - reprezintĂŁ tot indicatori de calitate; exemplu: “S”-ul vine de la scânteie, adicĂŁ motor pe benzinĂŁ, sau Otto, sau MAS, iar cea de a doua literĂŁ, cum ar fi ĂŽn cazul de faÞã “E”-ul, cu cât este mai ĂŽnaintatĂŁ ĂŽn alfabet, cu atât mai bun este uleiul; referitor la litera dupĂŁ slesh “/”, adicĂŁ “C”-ul, vine de la compresie, adicĂŁ motor pe motorinĂŁ, disel sau MAC; litera dupĂŁ “C”, reprezintĂŁ acelaÂşi lucru precum ĂŽn cazul “S”-lui; dacĂŁ pe bidon apare Âşi “S”-UL Âşi “C”-ul, rezultĂŁ cĂŁ uleiul poate fi folosit Âşi la motoare Otto Âşi Diesel; pânĂŁ la 15W uleiurile sunt minerale, la 10W sunt semisintetice, iar de la 5W sunt sintetice - cele mai bune; uleiurile sintetice au a doua literĂŁ mai ĂŽnaintatĂŁ ĂŽn alfabet)

2. Imediat dupã pornirea motorului, mãcar 30 de secunde, acesta nu trebuie turat (atunci când este rece);

3. Ăn mers, turaĂžia trebuie menĂžinutĂŁ ĂŽntre 2000 Âşi 3000 de rotaĂžii/minut; dacĂŁ peste 3000 de rotaĂžii nu este chiar sĂŁnĂŁtate curatĂŁ (uzuri mari de la frecare Âşi pericolul de overboust - presiune prea mare ĂŽn partea rece a turbinei - adicĂŁ compresorul - ĂŽn cazul ĂŽn care se defecteazĂŁ un sistem de siguranÞã numit Waste-gate - traducere liberĂŁ Waste=pierdere, gate=poartĂŁ)turaĂžia sub 1750 rotaĂžii/minut ĂŽnseamnĂŁ moarte curatĂŁ; de ce: pentru cĂŁ pe evacuare ies fel de fel de funingini care ĂŽnfundĂŁ catalizatorul (nu mai zic de modelele care au FAP - filtru de particule la diesel), se depun Âşi blocheazĂŁ supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor - oxizii de azot - care dacĂŁ se anuleazĂŁ prin scoaterea mufei nu faci decât rĂŁu, ĂŽntrucât diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului - ECU - ĂŽl are ĂŽn vedere Âşi nimeni nu are un program atât de complex sĂŁ-Ăži facĂŁ o remapare - resoftare); de asemenea, mersul subturat distruge Âşi transmisia (ambreieaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenĂžial, planetare) Âşi produce vivraĂžiii care distrug lagĂŁrele elastice ale motorului Âşi sistemului de avacuare);

4. Dupã ce ai venit de la un drum lung unde ai forjat cât de cât motorul, mai lasã motorul sã funcÞioneze În gol cel puÞin 60 de secunde (de ce: pentru a se rãci turbina ºi uleiul - lucru foarte important);

5. Dacã nu foloseºti maºina mult timp, mai porneºte-i motorul din când În când, lasã-l sã se Înclzescã 30 de secunde, dupã care tureaz-l puÞin pe la 2000 - 3000 de rotaÞii pe minut timp de 1 - 2 minute - dar nu continuu, ci ca În cazul În care ai fi În trafic - cu fluictuaÞii de turaÞie În relanti ºi 3000 de rotaÞii);

6. FoloseÂşte cuplul motor Âşi ĂŽn funcĂžie de ĂŽncĂŁrcĂŁturĂŁ sau drum: exemplu: ĂŽn oraÂş cu treapta a III-a de vitezĂŁ, pe loc dreprt Âşi singur ĂŽn maÂşinĂŁ, poĂži merge cu 1800 de turaĂžii; ĂŽn schim, cu 4 persoane, bagaje Âşi ĂŽn pantĂŁ, poĂži merge cu treapta a III-a Âşi la 3000 de rotaĂžii sau mai mult.

Acum Âşi ultimul sfat:

ExperimentaĂži Âşi formaĂživĂŁ propriul stil de conducere, ĂŽn baza unor principii cum ar fi cele mai sus expuse.

La motoarele pe benzinã puteÞi tura motorul pese 3000 de rotaÞii/minut fãrã probleme, pentru cã aºa sunt ele construite; dar nici aici nu exageraÞi cu turaÞia decât atunci când este nevoie: la depãºiri, În pantã; În rest o turaÞie de 2500 - 4000 rotaÞii/minut este foarte bunã.

Link to comment
Share on other sites

imi pare rau sa iti spun dar nu ma pricep la motoare diesel.

am si eu in dotare asa ceva... si sa imi fie rusine ca nu prea stiu mare lucru despre diesel.

ma repet: articolul e luat de undeva de pe net, nu imi apartine.

la bimmerul meu, in oras(bara la bara) pe D, se tureaza (mediu) la 1500rot/min. pe sport ajung la 2400-2600 rot/min.

in afara pe D la 180 km/h turatia e undeva la 2800-2900 rot/min.

personal am constatat ca e bine sa mergi din cand in cand mai sportiv. se mai curata turbina ... presupun.

Link to comment
Share on other sites

pai asta am auzit si eu ca trebuie sa mergi un pic mai sportiv cu diesel ca sa fie ok turbina si in afara tot asa mai turata, dar nu stiu exact la cate turatii sau cum trebuie mai exact. in fine merci pentru sfat o sa tin cont sa nu o mai turez peste 3000, ca eu ma mai dau la ea cu turatii peste 3000. in oras <_<
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.