Jump to content

CARE ESTE DIFERENTA DE CONSUM DE COMUSTIBIL INTRE JANTELE DE 17" SI CELE DE 15"


Guest gorapetru

Recommended Posts

poti sa iti inchipui roata de tractor si roata de la o ... tricicleta ? :lol: tractorul iti acopera cu roata o foaie a4, iar tricicleta...o tigara eventual.

Nu compara o roata de tricicleta incarcata cu 10 kg cu o roata de tractor incarcata cu cateva sute de kg :).

La aceeasi incarcare suprafetele de contact vor fi similare. Asta daca poti face o roata de tricicleta cu o anvelopa care sa tina cateva sute de kg, cat tine si anvelopa de tractor.

 

Este vorba totusi de notiuni elementare de fizica ...

Link to comment
Share on other sites

caz concret: masina e46 318i 1.9 - roti de tabla cu anvelope 205/60/15 greutate 18kg vs. roti aliaj 225/45/17 greutate 22-23 kg - diferenta de consum 0.5-0.7 l/100 mai mult in cazul celor de 17".

Acum trageti voi concluziile, diferenta de consum se datoreaza diferentelor de greutate sau(si) diferentelor de marime?

Eu inclin spre sa cred ca din ambele motive. Cert e ca se simte diferenta la condus, masina e mai sprintena cu cele de 15" si asta conteaza mai mult decat consumul...

 

deci daca te ingrasi cu 5 kg iti creste consumu cu 500 ml. fain

Link to comment
Share on other sites

poti sa iti inchipui roata de tractor si roata de la o ... tricicleta ? :lol: tractorul iti acopera cu roata o foaie a4, iar tricicleta...o tigara eventual.

Nu compara o roata de tricicleta incarcata cu 10 kg cu o roata de tractor incarcata cu cateva sute de kg :).

La aceeasi incarcare suprafetele de contact vor fi similare. Asta daca poti face o roata de tricicleta cu o anvelopa care sa tina cateva sute de kg, cat tine si anvelopa de tractor.

 

Este vorba totusi de notiuni elementare de fizica ...

 

era vorba despre marimea suprafetei de contact. probabil nu ai inteles.

<hi_hui> spune asa ''...pe masura ce latimea jantei creste, suprafata de contact a cauciucului devine mai ingusta...''

nu era vorba de incarcarea pe roata.

Link to comment
Share on other sites

Eu am inteles exact. Pata de contact este aceeasi, indiferent de dimensiunile anvelopei. Evident, in conditiile in care incarcarea ramane la fel. Adica sa nu compari o roata de bicicleta cu una de tractor, e vorba de incarcari total diferite.

 

@hai_hui a afirmat ca, pe masura ce creste latimea anvelopei, pata de contact se ingusteaza, aria de contact ramand aceeasi.

Poate nu a fost suficient de clara exprimarea "suprafata de contact a cauciucului devine mai ingusta" dar din context se intelege ca e vorba de latimea suprafetei/petei de contact :

 

[...] pe masura ce latimea jantei creste, suprafata de contact a cauciucului devine mai ingusta (vezi poza) - aria de contact ramanand aceeasi (considerand conditii de presiune/incarcare identice in ambele situatii).
Link to comment
Share on other sites

Nu vorbea de modificarea incarcarii pe roata ! Vorbea despre modificarea latimii anvelopei. Priveste desenul :) si spune parerea ta.

In stanga ai 205/55/16, iar in dreapta ai 225/40/18.

Deci...daca latimea anvelopei creste...creste si aria suprafetei de contact !!! Evident punand anvelopele tot pe masina respectiva. De aia am extrapolat ajungand sa fac comparatie intre o roata de 5'' si una de 55'' :lol:

Link to comment
Share on other sites

185 mai au unele dacii, sunt ca de pegas.

o precizare: Daciile Logan au 185/65 R15, iar cele Berline aveau initial 155/70 R13, ulterior trecand la 165/70 R13. Eu pe jantele de iarna am 185/65 R15 si nu mi se par chiar ca de pegas insa cica asa este recomandat sa se puna gume mai inguste iarna.

Cert este ca jantele pe 17" in comparatie cu cele pe 15" cresc putin consumul insa nesemnificativ, aducand o imbunatatire la nivelul aspectului si stabilitatii masinii per total.

Link to comment
Share on other sites

Se poate calcula exact care este diferenta de consum intre o masina care ruleaza cu variante diferite de anvelope.

Este nevoie sa se stie precis aria suprafetei de contact, greutatea rotii [janta+anvelopa], presiunea in roata, profilul suprafetei de contact, incarcarea pe fiecare roata, viteza masinii.

 

Referitor la intrebarea pusa de cel care a initiat topicul, eu sunt convins ca daca in anvelopele de 17'' pune presiune la limita superioara admisa...nu consuma masina mai mult de 100-150 ml combustibil in plus la 100km fata de consumul cu anvelopele pe 15''.

 

Consumul creste si cand mai intra a 2-a persoana in masina, si a 3-a persoana, etc. Creste si daca de regula mergi cu 20L in rezervor, iar apoi te hotarasti sa mergi cu peste 50L in rezervor.

 

imi pare rau ca m-am bagat in discutie, traim totusi intr-un secol al informatiei si desi avem toate mijloacele de informare la dispozitie, intoarcem spatele unor principii elementare de fizica :)...

care sunt alea ? evident vis-a-vis de titlul topicului :lol:

Link to comment
Share on other sites

parerea mea este ca exista o diferenta de consum!

Fiecare cred ca a mers cu bicicleta... O cursiera a carei roti are diametrul de 24" si latimea cauciucului cat un deget se deplaseaza mult mai usor decat un mountain bike cu aceeasi roata de 24" insa cu latimea cauciucului de 3degete... Efortul depus este mult mai mare in cazul mountain bike-ului pentru a merge cu aceeasi viteza ca si cursiera!

In cazul masinilor cu cat anvelopa este mai lata si mai mare in diametru efortul motorului este mai mare... Rezulta o crestere a consumului!

 

O crestere in diametru a anvelopei inseamna o lungime a cercului mai mare... Cativa mm sau cm in plus determina ca o rotatie completa sa se faca intr-un timp mai mare in aceleasi conditii de viteza! Pentru a realiza o rotatie completa o roata pe 17" la fel ca una pe 15" trebuie ca motorul sa depuna efort! ... Rezulta consum de combustibil!

 

Daca se mai adauga si 2-3cm in plus la latime rezulta o suprafata mai mare x 4 ceea ce determina frecare mai mare, deci efort mai mare!... Rezulta consum de combustibil!

 

PS: sa fim seriosi! Doar in cazuri ideale in care suprafata este perfect plana iar anvelopa este unflata la o anumita presiune suprafata de contact are forma din poza pe care a pus-o cineva mai sus...

 

Dar tinand cont ca drumurile nu sunt perfect plane, iar anvelopele calca pe toata latimea cred ca se justifica ceea ce am afirmat :)

Link to comment
Share on other sites

Guest gorapetru
Se poate calcula exact care este diferenta de consum intre o masina care ruleaza cu variante diferite de anvelope.

Este nevoie sa se stie precis aria suprafetei de contact, greutatea rotii [janta+anvelopa], presiunea in roata, profilul suprafetei de contact, incarcarea pe fiecare roata, viteza masinii.

 

Referitor la intrebarea pusa de cel care a initiat topicul, eu sunt convins ca daca in anvelopele de 17'' pune presiune la limita superioara admisa...nu consuma masina mai mult de 100-150 ml combustibil in plus la 100km fata de consumul cu anvelopele pe 15''.

 

Consumul creste si cand mai intra a 2-a persoana in masina, si a 3-a persoana, etc. Creste si daca de regula mergi cu 20L in rezervor, iar apoi te hotarasti sa mergi cu peste 50L in rezervor.

Sunt mai multe aspecte care trebuie luate in considerare atunci cand se face o statistica. Cu siguranta sunt si eu deacord in aceasta privinta. Poate ne-ar lamuri in privinta consumului posesori de BMW care au OBC (computer de bord), care au observat modificari de consum, respectiv cresteri sau scaderi ale consumului de carburant.

Link to comment
Share on other sites

parerea mea este ca exista o diferenta de consum!

Fiecare cred ca a mers cu bicicleta... O cursiera a carei roti are diametrul de 24" si latimea cauciucului cat un deget se deplaseaza mult mai usor decat un mountain bike cu aceeasi roata de 24" insa cu latimea cauciucului de 3degete... Efortul depus este mult mai mare in cazul mountain bike-ului pentru a merge cu aceeasi viteza ca si cursiera!

In cazul masinilor cu cat anvelopa este mai lata si mai mare in diametru efortul motorului este mai mare... Rezulta o crestere a consumului!

 

O crestere in diametru a anvelopei inseamna o lungime a cercului mai mare... Cativa mm sau cm in plus determina ca o rotatie completa sa se faca intr-un timp mai mare in aceleasi conditii de viteza! Pentru a realiza o rotatie completa o roata pe 17" la fel ca una pe 15" trebuie ca motorul sa depuna efort! ... Rezulta consum de combustibil!

 

Daca se mai adauga si 2-3cm in plus la latime rezulta o suprafata mai mare x 4 ceea ce determina frecare mai mare, deci efort mai mare!... Rezulta consum de combustibil!

 

PS: Sa fim seriosi! Doar in cazuri ideale in care suprafata este perfect plana iar anvelopa este unflata la o anumita presiune suprafata de contact are forma din poza pe care a pus-o cineva mai sus...

 

Dar tinand cont ca drumurile nu sunt perfect plane, iar anvelopele calca pe toata latimea cred ca se justifica ceea ce am afirmat :)

1. Daca rotile de la bicicleta au aceasi greutate...este insesizabila diferenta in mers, chiar daca una dintre anvelope este mai lata. tu compari o bicicleta de 9kg cu una de 17kg !!! Anvelopele groase sunt pentru amortizarea socului, sunt pentru mersul pe drumurile accidentate, prin padure, etc.

 

2. Cu anvelopa de 17'' faci un timp mai scurt pana ajungi la viteza dorita !!! :lol: Am 8s x 7,5L % consum sa ajung la 100km/h cu anvelopa de 17'' si 9s x 7L % consum sa ajung la 100km/h.

Link to comment
Share on other sites

1. Daca rotile de la bicicleta au aceasi greutate...este insesizabila diferenta in mers, chiar daca una dintre anvelope este mai lata. tu compari o bicicleta de 9kg cu una de 17kg !!! Anvelopele groase sunt pentru amortizarea socului, sunt pentru mersul pe drumurile accidentate, prin padure, etc.

 

2. Cu anvelopa de 17'' faci un timp mai scurt pana ajungi la viteza dorita !!! :) Am 8s x 7,5L % consum sa ajung la 100km/h cu anvelopa de 17'' si 9s x 7L % consum sa ajung la 100km/h.

 

1. Man cum poate sa fie diferenta insesizabila daca anvelopelele au dimensiuni diferite! Nu se indeplinesc conditiile 'cazului ideal' din fizica in care anvelopa ruleaza pe suprafata perfect plana! La tine cauciucurile se uzeaza numai pe mijloc asa cum arata in poza aia cu suprafata de contact? Tu ai presiunea in roti cat poate suporta maxim anvelopa astfel incat sa stea mai bombata si sa se uzeze doar pe mijloc?

Daca anvelopa este mai lata inseamna ca e o suprafata mai mare in contact cu asfaltul, deci opune o rezistenta mai mare din cauza frecarii! Nu asa e logic?

Link to comment
Share on other sites

Ti-am spus ca se pun acele anvelope pentru a merge pe drumurile neasfaltate, prin padure, pe pietris, pe drumurile de la sat :lol:) Se face acel balonaj si nu simti asa de tare imperfectiunile din sosea sau gropile de la tara sau pietrele. Nu poti sa mergi cu o cursiera sarind peste bordurile din oras, sau sa iti duci copilul dimineata la scoala. Acelea sunt la jumatate din greutatea unei biciclete cu rotile mai late. Rotile bicicletelor astea de oras nu se umfla tare pentru a nu simti toate gropile si rugoziitatile de pe drum :lol:

Tu nu ai avut bicicleta pana acum ?

Crezi ca din cauza latimii anvelopei nu poti tu sa mergi cu ea tare :) =))

Link to comment
Share on other sites

Orice mi-ai spune, cu gume mai late, ai consum mai mare fiindca frecarea dintre guma si asfalt e mai mare.

La orice masina am avut ( nu diesel) s-a simtit diferenta la consum, la accelerare, cu gume mai late.

Pune 245/40/18 fata/ spate pe un 316i si de la 100 in sus e PRAF, mai rau ca dacia, l-ai omorat. plus consumu urca in ceruri. dupa 100km pune jantele de 15 185/65/15 si zici ca ai softat masina.

Am o gramada de prieteni ce au pus jante late pe motoare slabe, stiu efectul.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

In cazul masinilor cu cat anvelopa este mai lata si mai mare in diametru efortul motorului este mai mare... Rezulta o crestere a consumului!

O crestere in diametru a anvelopei inseamna o lungime a cercului mai mare... Cativa mm sau cm in plus determina ca o rotatie completa sa se faca intr-un timp mai mare in aceleasi conditii de viteza! Pentru a realiza o rotatie completa o roata pe 17" la fel ca una pe 15" trebuie ca motorul sa depuna efort! ... Rezulta consum de combustibil!

Daca se mai adauga si 2-3cm in plus la latime rezulta o suprafata mai mare x 4 ceea ce determina frecare mai mare, deci efort mai mare!... Rezulta consum de combustibil!

 

+1, absolut corect, asa zic si eu.

Ce am subliniat acolo se refera cred la viteza unghiulara: unghiul maturat de raza vectoare in unitatea de timp. Nu este aceeasi in aceste cazuri, deci MC are dreptate.

O simpla parere...

Link to comment
Share on other sites

caz concret: masina e46 318i 1.9 - roti de tabla cu anvelope 205/60/15 greutate 18kg vs. roti aliaj 225/45/17 greutate 22-23 kg - diferenta de consum 0.5-0.7 l/100 mai mult in cazul celor de 17".

Acum trageti voi concluziile, diferenta de consum se datoreaza diferentelor de greutate sau(si) diferentelor de marime?

Eu inclin spre sa cred ca din ambele motive. Cert e ca se simte diferenta la condus, masina e mai sprintena cu cele de 15" si asta conteaza mai mult decat consumul...

 

deci daca te ingrasi cu 5 kg iti creste consumu cu 500 ml. fain

 

da, iti creste consumul, doar ca nu te ingrasi cu 5 kg ci te ingrasi cu 5kg*4 plus ca aceasta grutate in plus este angrenata intr-o miscare de rotatie... Cauta despre reducerea greutatii si in primul rand vei gasi despre reducerea greutatii angrenate in miscarea de rotatie, roti, volanta etc. Se pare ca o reducere de 1 kg aflat in rotatie este echivalent cu reducerea a unei mase de 6-10kg de ex. roata de rezerva... Mai putina greutate = consum redus. Punct.

Link to comment
Share on other sites

Cresterea consumului nu provine de la greutatea mai mare a rotii, ci de la cresterea rezistentei la rulare in cazul anvelopelor mai late.

 

NB : Rezistenta la rulare a anvelopei nu are legatura cu fortele de frecare dintre anvelopa si drum.

 

Daca ar fi vorba doar de diferenta de greutate dintre anvelope ar insemna ca ai putea sesiza ca masina consuma mai mult si daca mananci dimineata si daca-ti mai iei si laptop-ul cu tine ...

Link to comment
Share on other sites

@catad83

Nu are legatura greutatea rotii cu ce spuneau mai devreme altii.

Unii pun consumul mai mare pe diferenta de greutate dintre roata [janta+anvelopa] pe 15'' si cea pe 17'', sau pe frecarea [?] mai mare existenta la rotile pe 17'' fata de cele pe 15''

 

Cauta pe gugal si vezi ca intre 185/65/15 si 215/45/17 ai o circumferinta de 195,2cm si 196,4cm <<<---nesemnificativ !!!! Nu o sa ai mai mult de 1kg diferenta / janta, iar anvelopa are aceasi greutate [cauti date la producator].

Avand in vedere ca ai 2 roti motoare...este nesemnificativ ca am rotile mai grele cu 1kg / roata motoare.

Daca ai anvelopele de 17'' doar cu 3cm mai late, eu zic ca numai de castigat ai. Masina nu pierde aderenta si motorul transmite mai mult cuplu intre masina si suprafata de rulare.

Link to comment
Share on other sites

@catad83

Nu are legatura greutatea rotii cu ce spuneau mai devreme altii.

Unii pun consumul mai mare pe diferenta de greutate dintre roata [janta+anvelopa] pe 15'' si cea pe 17'', sau pe frecarea [?] mai mare existenta la rotile pe 17'' fata de cele pe 15''

 

@Jacobs nu contest in nici un fel cele spuse pana acum si respect parerile altora cu siguranta mai avizati ca mine. Cele spuse de mine sunt ca urmare a observatiilor practice, in urma folosirii celor 2 seturi de roti. La mine se simte deferenta si masina pare mai vioaie cu cele de 15, ce cele de 17 se chinuie putin, de unde am dedus diferenta de combustibil care este reala. Cu siguranta si cresterea suprafetei de rulare are un cuvant de spus dar cred ca si greutatea este unul din factori. Oricum diferenta se simte mai mult la benzina la masini nu foarte puternice cum e si a mea 318i (diferenta ma refer la senzatia de cuplu), la diesel datorita cuplului la turatie mai joasa nu cred ca e sesizabila chestia.

 

In legatura cu cunsumul de combustibil, diferenta e nesemnificativa, 0.5l, nu cred ca ar trebui sa dea batai de cap la nimeni.

Link to comment
Share on other sites

catad83: suprafata de contact sau de rulare cum ii spui tu, variaza odata cu presiunea din roti, nu cu latimea gumelor.

 

Daca si in roata de 15" si in cea de 17" este aceeasi presiune, suprafata (ARIA) de contact, este aceeasi, difera doar forma GEOMETRICA a suprafetei de contact, de exemplu la roata de 15" suprafata de contact va fi un patrat, si la roata de 17" suprafata va fi un dreptunghi.

 

EXemplu pur teoretic, poate la fel de bine ca forma suprafetei de contact la ambele roti sa fie cate un dreptunghi, cu suprafata egala, dar de dimensiuni diferite.

 

Inainte sa reluam discutia deja veche, cine simte ca nu e de acord cu ce am postat aici, sa ia un manual de fizica sau orice, si sa studieze, ce inseamna presiune...

Link to comment
Share on other sites

ca sa inteleg si eu:am 100 kg,marimea 46 la picior.DACA slabesc la 70 kg,imi tai degetele la 44,o sa mananc mai putin?

on topic:exista diferenta de consum.cu jante tabla pe 15,mers pe autostrada pe bc,am scos media de 5,7,cu cele de 17,pe acelasi drum am scos 6.5,aproape 1 l diferenta,la DIESEL

Link to comment
Share on other sites

consumul poate sa creasca din 2 motive :

 

1.daca latimea anvelopei e mai mare

 

2.daca diametrul anvelopei (nu neaparat a jantei) este mai mic ...pt ca in aceasi treapta de viteza, motorul este mai turat (consuma mai mult) pt a rula cu aceeasi viteza

 

in legatura cu jantele de 15" , 17 " , 18" nu influenteaza consumul atata timp cat diametrul anvelopei este indentic in toate cazurile ...

pe o janta de 15" se poate pune o anvelopa cu balonaj mare si pe una de 18" cu balonaj mic si diametrul exterior sa fie la fel

 

mai spunea jacobs ca daca ai BMW nu trebuie sa te intereseze consumul, ci performanta .... :)

BMW are si masini cu performante f slabe si daca ai BMW nu inseamna ca mergi la curse cu el...consumul e foarte important

Edited by laurjianu
Link to comment
Share on other sites

catad83: suprafata de contact sau de rulare cum ii spui tu, variaza odata cu presiunea din roti, nu cu latimea gumelor.

 

Daca si in roata de 15" si in cea de 17" este aceeasi presiune, suprafata (ARIA) de contact, este aceeasi, difera doar forma GEOMETRICA a suprafetei de contact, de exemplu la roata de 15" suprafata de contact va fi un patrat, si la roata de 17" suprafata va fi un dreptunghi.

 

EXemplu pur teoretic, poate la fel de bine ca forma suprafetei de contact la ambele roti sa fie cate un dreptunghi, cu suprafata egala, dar de dimensiuni diferite.

 

Inainte sa reluam discutia deja veche, cine simte ca nu e de acord cu ce am postat aici, sa ia un manual de fizica sau orice, si sa studieze, ce inseamna presiune...

 

1. In 205/55/15 bagi 2,5 atm iar in 245/45/17 bagi 3.0 atm !!! Nu se baga presiune la fel. Exista situatii cand suprafata de contact este mai mare la o anvelopa pe 15'' [de ex. la 195/60/15]

2. Daca forma suprafetei de contact a unei roti montate pe o masina este patrat sau dreptunghi...eu iti fac cadou masina mea :). Forma suprafetei de contact poti sa o afli de pe google :lol: , sau sa uzi roata ta de rezerva si sa o pui pe ciment apasand apoi pe ea. Dupa 2-3 secunde ridica roata si o sa vezi urma !!! Arata aprox. ca si un oval.

post-4406-1251126636_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.