Jump to content

Istorie BMW


Romulus

Recommended Posts

Culeg date pentru o mini-istorie a firmei BMW de la inceputurile sale. Sper ca aici pe acest thread sa aduceti si voi contributia la aceasta istorie. Nu vreau s-o copiez de nicaieri si vreau sa o pun pe o pagina de sine statatoare, documentata cu fotografiile de presa de rigoare...

 

Ce spuneti de idee?

Link to comment
Share on other sites

Istoria automobilelor BMW*

 

* Istaria firmei BMW nu incepe cu automobilele, iar istoria de dinainte de aceasta data va fi adaugata ulterior

 

Preluare din mapa de presa BMWGrup 3/2004.

 

1. Istoria automobilelor BMW

 

Cei care nu au fost invitati au citit stirea in ziare: in dimineata zilei de 9 iulie 1929, BMW a anuntat intr-o reclama pe o pagina intreaga, ca a intrat in afaceri ca producator de automobile. O masina mica, cu numele desemnat 3/15 PS a fost prezentata invitatiilor la centrul de vanzari BMW din centrul Berlinului. Oamenii au poreclit-o foarte repede: sub numele Dixi, prima masina de serie a BMW a devenit legenda.

 

Dixi: mai mare inauntru decat afara

Caroseria cu doua usi a nou-venitei era facuta din otel, o premiera in acest segment. Dixi era propulsata de un motor racit cu apa in 4 cilindrii, cu capacitatea de 750 cm3 si care dezvolta o putere maxima de 15 cai putere. Structura consta din bucati de tabla nituite. Ambele punti erau rigide. "Mai mare inauntru decat afara", a devenit primul slogan comercial al programului BMW.

 

P0014137__Medium____Dixie.jpg

 

3/15 PS nu a fost dezvoltat in intregime de BMW. Original, responsabilii BMW aveau in minte un model total diferit. Intre 1918 si 1928 prototipe foarte diferite au fost luate in considerare si BMW a dezvoltat masini mici, medii si mari, unele dintre ele utilizand motoare transversale sau tractiune fata. In 1928, consiliul director s-a decis sa produca sub licenta un model deja finisat si foarte promitator. In final, Dixi 3/15 PS a fost ales, si a fost nevoie sa fie produs sub licenta la Eisenach ca o copie fidela a Austin Seven, o mica masina, simpla, cu 4 cilindri si cu prezenta unei masini de clasa superioara. Dezvoltarea acestui Austin a fost facuta in Anglia incepand cu 1922 si a fost inspirata de faimosul model Fort T.

 

Inainte ca BMW sa inlocuiasca centaurul Austin cu sigla BMW de pe calandru, BMW a mai facut ceva, a adus tehnologia mainii la zi: cum timpul pretios - alti producatori deja aveau pe piata modele mici - inginerii s-au limitat la crearea unei caroseri noi. La acel timp, primele caroserii integral din otel au fost produse de Ambi-Budd pentru cateva companii, la o mare fabrica de caroserii din Berlin. Aceasta a fost prima caroserie pe care BMW avea s-o foloseasca.

 

Primul BMW produs la Berlin

Inginerii BMW au dezvoltat o noua caroserie integral din otel bazandu-se pe mica masina Rosengart produsa sub licenta in Franta. BMW a inchiriat cladirea fabricii de la Ambi-Budd din Berlin si a folosit-o pentru a produce prima berlina BMW. Incepand chiar cu Martie 1929, primele modele BMW 3/15 PS au parasit aceasta fabrica, situata langa vechiul aeroport Berlin-Johannisthal, si au fost stocate in vederea vanzarii prin intermediul dealerilor BMW.

 

Modernul BMW 3/15 PS a fost primit foarte bine de public si imediat a creat titluri pe prima pagina a ziarelor: in 1929, chiar dupa lansare, BMW a castigat turul international de cinci zile al Alpilor, care trecea prin toate pasurile alpine importante. Multumita fiabilitatii, economiei de carburant si pretului rezonabil, din ce in ce mai multi oameni au decis sa cumpere masina: un consum de 6 litri l/100 km a facut din aceasta masina un mijloc ieftin de transport (chiar mai economic decat trenul). Si chiar si atunci, era posibil ca clientii sa plateasca in rate pretul de 2.000 Marci pentru modelul de baza. In acest mod BMW a fost considerabil mai ieftin decat modelele comparabile de la Hanomag si puteau fi obtinute la acelasi preturi ca si cel mai bine vandut model al timpului, Opel "Laubfrosch" (broasca de copac).

 

La scurt timp de la prezentarea modelului cu doua usi, a inceput productia unui break la fabrica de la Eisenach. Caroseria, a fost totusi conventionala, fiind construita din o combinatie de lemn cu otel si acoperita cu piele artificiala. Pana in primavara anului 1930, BMW si-a marit portofoliul de masini mici, cu variante noi ca si un model sport cu doua locuri, un model cu doua locuri si unul cu patru locuri convertibile, si un van. Mai tarziu, BMW a adaugat la linia sa de produse si masina sport "Wartburg" (cu o putere maxima de 18 CP) si un coupe. Incepand cu modelul Serie DA 4 in 1931, au fost adaugate o serie de noi tehnologii precum si un face-lift.

 

Intr-o scurta perioada de timp, BMW a reusit sa ofere clientilor sai o linie diversificata de masini mici, care au acoperit o gama variata de cerinte. Aproape 16.000 de unitati au fost vandute din acest model pana la sfarsitul ciclului de viata in 1932.

 

(va continua)

ce parere aveti? merita sa ma straduiesc?

Link to comment
Share on other sites

Scaneaz-o si public-o aici...

Continuarea? Hmmm... desi postez de mai multe ori pe zi, timp de administrare am doar 1-1,5 ore/zi, de obicei cu laptopul intins in pat... Ultimele zile m-am preocupat de traducerea in Romana si de butoane romanesti plus skin-uri noi. Deseara o sa incerc sa scriu si partea a doua si sa pun inca niste poze cu Dixie...

 

La sfarsit o sa string tot textul si o sa-l formatez undeva in afara forumului, spre exemplu: www.bmwclub.ro/istorie/automobile.htm

 

Toate bune si multumesc de incurajari. La popularitatea forumului contribuim cu totii prin orice subiect nou deschis, sau prin orice raspuns la un subiect existent.

 

PS Poate te inregistrezi aici la noi, sa nu mai postezi ca invitat. Mea culpa, credeam ca am limitat asta deja, se pare ca am facut ceva gresit... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Da treaba cu copiatul adica si altii folosesc datele noastre imi da de gandit mai ales cand vor aparea si poze,dar din pacate in Ro exista 2-3 forumuri puternice auto si evident si cu sectie pentru BMW dar nu au surse asa de bune cum avem noi si ma deranjeaza cand stinta unuia sau altuia e folosita acolo.Dar asta e nu avem ce face.
Link to comment
Share on other sites

Pentru ca acum am o leaca de timp la dispozitie, o sa scriu un post mai lung (sper sa nu va plictisiti). Pentru inceput cele bune: gasesc ca este un lucru foarte bun publicarea unei istorii a unei marci pe un site romanesc, deoarece istoria automobilului nu pare a fi prea cunoscuta pe melegurile noastre. Cam ce s-a fabricat inainte de 1980 este pentru cei mai multi invaluit in negura.

 

Dar sa trecem la critici constructive. In afara de inerentele greseli de tipar, ortografiere si unele exprimari stangace sau nepotrivite (de ex "asta" in loc de "acesta") si care pot fi corectate de un cititor atent, gasesc ca este cuvenit ca orasul Muenchen sa fie numit ca atare, si nu ca Munich (aceasta-i denumirea lui englezeasca). "Reich mark" sa fie si el scris corect, adica "Reichsmark" (prescurtat RM).

 

Lasand la o parte forma, trecem la continut. Si aici ma refer numai la capitolul "Istoria automobilelor BMW", asa cum era el scris ieri dimineata.

 

Partea introductiva referitoare la Dixi ar trebui rescrisa deoarece contine mai multe inexactitati. Firma Dixi-Werke din Eisenach a cumparat licenta Austin Seven si din decembrie 1927 a inceput sa fabrice, practic fara modificari, acest model ca Dixi 3/15 PS DA1. La 1 octombrie 1928 BMW a cumparat Dixi si a fabricat modelul 3/15 PS DA1 pana in iulie 1929 fara modificari (ma rog, au schimbat placheta, dar nu numele marcii). Dixi mai producea si alte modele in 1928, dar acestea au fost fabricate in continuare de firma Gothaer Wagonfabrik, pana in 1931. (Dixi si Gothaer aveau acelasi proprietar in 1928).

 

Deci in iulie 1929 a aparut BMW 3/15 PS DA2. Cu aceasta ocazie a aparut prima caroserie din otel fabricata la Ambi-Budd, cele descoperite fiind fabricate la Eisenach. Fata de DA 1, masina avea acum frane pe 4 roti si nu mai avea praguri laterale. Modelul sport Wartburg se numea si DA3, iar in 1931 a apraut DA4, a carei principala modificare era puntea fata ("Schwingachse"), o constructie foarte nereusita si care dauna mult tinutei de drum.

 

In total s-au fabricat 15948 BMW 3/15 PS, la care se adauga inca 9307 Dixi 3/15 PS. La 1.03.32 BMW a revocat contractul de licenta cu Austin.

 

Acea dubioasa punte a fost preluata si la modelul 3/20 PS din 1932. Caroseria era fabricata la uzina din Sindelfingen a lui Daimler-Benz. S-a fabricat in 7215 buc., masina fiind din punct de vedere tehnic nereusita: tinuta de drum, directia si franele lasau mult de dorit.

 

Capitolul despre 303 trebuie detaliat. Cu aceeasi caroserie ca 303 s-a fabricat intre 1934 si 1936, in 6000 exemplare, modelul 309, care avea motorul lui 3/20 PS, cu cinindreea marita la 0,9 litri (22 CP). Modelul 309 inlocuia pe 3/20 PS.

 

303, fabricat in perioada 33-34 in 2300 buc., a fost inlocuit cu 315, cu motor de 1,5 litri si 34 CP. Acesta s-a fabricat intre 34 si 37 in 9765 ex. Din 315 s-a dezvoltat 319, cu motor de 1,9 l si 45 CP (fabricat intre 35 si 37 in 6646 ex.) Cu acelasi motor si sasiu ca 319, dar cu o caroserie inspirata de la 326, s-a fabricat intre 36 si 37 modelul 329, in 1179 ex.

 

Paralel cu 315 si 319 s-au fabricat doua modele sport, 315/1 si 319/1. Aceste doua modele sport aratau identic si aveau spre deosebire de 315 resp. 319 motoare cu trei carburatoare (in loc de doua) si o compresie marita. Puterea crescuse la 40 CP, resp. 55 CP.

 

Modelele 319 si 329 au fost inlocuite cu modelul 320, in iulie 1927. 320 s-a fabricat numai cu doua usi. Primele 640 buc. 320 au fost fabricate cu acelasi motor ca la 319, 329; pe urma motorul s-a marit la 2 litri si avea numai un carburator. Putere: 45 CP. 320 s-a fabricat in 4240 exemplare in perioada 37-38.

 

320 a fost inlocuit cu 321 prin care se deosebea numai prin prinderea usilor (la noul model ele erau prinse in spate!) si puntea fata ca la 326 la noul model. Intre 39 si 41 s-au fabricat 3637 bucati.

 

Modelul 327 a fost fabricat in 569 exemplare si cu motorul lui 328, numindu-se 327/28.

 

Celelalte cifre de productie exacte: 326 in 15936 ex, 327 in 1304 ex. si 335 in 410 ex.

 

Dupa razboi, fabrica de la Eisenach a fost acaparata de sovietici si purta numele de Awtowelo; a produs in continuare modele BMW. In ianurie 1952 Awtowelo a devenit EMW (Eisenacher Motoren-Werke) cu aceeasi emblema ca BMW, dar cu rosu in loc de albastru. Awtowelo si EMW au fabricat urmatorele modele BMW resp. EMW: 321 in 9000 buc. (majoritatea covarsitoare pentru Uniunea Sovietica), 327 in 505 buc. (mai ales pentru export in Vest) si 340 in 21249 buc. Modelul 340 avea aceeasi caroserie si tehnica ca 326, numai partea frontala era complet restilizata. 340 era masina tipica pentru conducerea de partid si de stat, precum si ca taxi.

 

Din modelele postbelice lipsesc 503, tot cu caroserie Graf Goertz (coupe si cabrio) si 3200 CS cu caroserie Bertone. 503 si 3200 CS aveau tot motorul 3,2 cu 8 cilindri si dezvoltau 140 respectiv 160 CP.

 

Un alt capitol care ar trebui amintit este achizitionarea firmei de masini sport Veritas.

 

De asemenea, in Marea Britanie s-au fabricat masini BMW in licenta inainte de razbi, la A.F.N. Ele au fost vandute ca Frazer-Nash/BMW. Dupa razboi, Frazer-Nash si Bristol au fabricat in continuare modele care se bazau pe 328. Pana in 1953 Bristol folosea chiar grila cu rinichi.

 

In 1967 BMW a achizitionat firma Glas si o parte din modelele Glas s-au mai fabricat o bucata de timp cu sigla BMW. Acestea au fost BMW 1600 GT (1259 ex. in 67-68) si BMW 3000 V8 (389 ex. in 67-68). Limuzina Glas 1700 s-a fabricat optic neschimbata in continuare in Africa de Sud ca BMW 1800 SA si 2000 SA (perioada 68-72) In 1973 acest model a suferit un facelift, capatand acum grila cu rinichi. S-a fabricat pana in 1975 ca 1804 si 2004.

 

Alte cifre de productie:

- Ingerul baroc in 21980 ex.

- 503 in 413 ex.

- 3200 CS in 538 ex.

- Isetta in 131360 ex.

- 600 in 35000 ex.

- 700 (care a exsitat si cu ampatament lungit) in 181411 ex.

- noua clasa in 364378 ex. (+19004 fabricate in strainatate, in special ZA)

- 2000 C si 2000 CS in 2837 resp. 8883 ex.

 

Atat pentru inceput.

 

Pentru cei care vor sa-ai adanceasca cunostintele le recomand uramtoarele carti:

- Werner Oswald - Alle BMW Automobile

- Halwart Schrader - BMW Automobile

- Horts Moennich - BMW-eine deutsche Geschichte (aceasta carte este mai mult despre istoria firmei)

 

Din pacate ele sunt in germana si se pare ca aceasta limba se bucura de aceeasi popularitate ca suaheli. Cartea lui Moennich exista si in engleza, de celelelate nu stiu.

Link to comment
Share on other sites

Multumesc mult Stoewer.

 

Am sa ma apuc sa modific cele ce sunt clare greseli... Munich, Reich Marks... Comunicatele de presa erau in Engleza, limba pe care o inteleg...

 

Mai apoi trebuie sa vezi putinul scris si la:

http://www.bmwclub.ro/info/istorie/compania.htm

 

Este doar inceputul...

 

Iar greseli de exprimare si de termeni tehnici e clar ca pot exista... De aceea am publicat toate materialele, inainte de a fi complete, tocmai pentru a le corecta impreuna...

Link to comment
Share on other sites

M-am uitat si la celalt material, nefiind prea mare.

 

Exista acolo o chestie, provenita dintr-o eroare de traducere, cred. Anume "grupul Swabian". Probabil ca autorul a vrut sa spuna grupul svabesc, Daimler-Benz fiind din tara svabilor (Schwabenland).

Link to comment
Share on other sites

M-am uitat si la celalt material, nefiind prea mare.

 

Exista acolo o chestie, provenita dintr-o eroare de traducere, cred. Anume "grupul Swabian". Probabil ca autorul a vrut sa spuna grupul svabesc, Daimler-Benz fiind din tara svabilor (Schwabenland).

897[/snapback]

 

Am corectat. Am preferat expresia "grupul din Schwabenland" pentru ca altfel mi se pare ca suna prea romaneste. Daca nici asa nu e bine, voi spune "grupul din Stuttgart" sau pur si simplu "gupul Daimler Benz"...

Link to comment
Share on other sites

Multumita lui chas3, care a facut traducerea bută, :blink:

 

am mai reuşit să pun sus, deli mai mult ĂŽn conţinut, decât ĂŽn formă (dar vine şi forma) cronologia grupului BMW...

 

http://www.bmwclub.ro/info/istorie/cronologie.htm

 

Aş vrea să asociez fiecăreri pietre de hotar, câte o fotografie reprezentativă. Mă puteţi ajuta cu sugestii pentru fiecare an listat acolo. DOAR o singură fotografie. Eventual putem să adăugăm şi alţi ani, dacă este nevoie de mai multe fotografii...

Link to comment
Share on other sites

O sa mai uit si la celalalt material, deocamdata pana saptamana viitoare nu prea mai am timp (maine vine Big Boss-ul in vizita).

 

A, ca am uitat: BMW 1500 are 80 CP, nu 150 CP :blink:

 

Si pune repede si ceva material cu 503 si 3200 CS.

896[/snapback]

 

Stower, s-a facut, voi adauga si pe 503 si pe 3200 CS. Doar timp sa am...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.