Jump to content

elicea motor se invarte incontinuu


ak_47

Recommended Posts

N-are nici o legãturã faptul cã poÞi Învârti elicea cu un termostat blocat pe deschis sau pe Închis.

 

ma refeream ca nu e pusa pe direct elicea, imobilizata. stiu ca nu are legatura cu termostatul

 

oricum daca spui ca iti sta mult sub linia verticala si nu doar 1-2 mm nu e normal. A doua chestie ar fi ca radiatorul care iti incalzeste tie aerul si e sub consola se mai infunda si el si merita desfacut odata si curatat poate. Si interiorul pe unde circula apa si lamelele daca sunt pline de praf nu circula bine aerul.

La mine daca e inghetata masina bocna dau pe treapta 2 dupa ce sare temperatura de linia aia albastra si asa o las pana se incalzeste bine in masina, apoi o bag pe 1 sau mai jos. Oricum la mine nu vajaie nici la 2 doar de la 3 in sus e mai zgomots.

 

sta un mm sub linia verticala la viteza mare. in trafic sta la jumate.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Cred ca asa ceva trebuie: http://www.amainhobbies.com/product_info.p...-500000wt--40cc

Ulei siliconic, cu vascozitate diferita in functie de temperatura. Cu toate ca mai degraba ar trebui sa aiba proprietati de dilatare la temperatura mare si prin asta sa faciliteze contactul si angrenarea a 2 obiecte. Nici mie nu mi-e foarte clar cum isi modifica vascozitatea, invers decat ar fi logic. Adica la temperatura mare sa scada, nu sa creasca. De aia ma gandesc mai degraba la dilatare decat la vascozitate.

In diferentialele sensibile la viteza, vascocuplate exista pe langa uleiul pt ungere si un lichid siliconic cu proprietati, probabil, asemanatoare celui din vascocupla de la racire. Am vazut multe tipuri de masini care folosesc diferential vascocuplat la diferentialul central, iar la BMW si la LSD pe puntea spate. Acum stau si ma gandesc ca e ciudat ca merge cu ulei normal de transmisie, pt ca ala nu cred ca are proprietati de dilatare asa mari sau sa-si mareasca vascozitatea. Si daca si-ar mari vascozitatea, ar fi invers, la temperatura mare ar scadea. As pune mai degraba functionarea lui pe baza faptului ca locul lichidului siliconic original din vascocupla e luat de uleiul completat de colegul narcis si restul de lichid siliconic e suficient pt cuplarea vascocuplei. Cum probabil se poate face si cu siliconul termic, intr-o cantitate mica. In cantitate mare, mediul devine atat de vascos ca e cuplat direct.

Ma rog, se poate discuta o gramada pe marginea subiectului.

Link to comment
Share on other sites

Vascocuplajul functioneaza un pic diferit :)

 

1. Exista un fluid -ulei- care asigura cuplajul intre partea de intrare si cea de iesire a vascocuplei. Insa acest lichid NU isi modifica vascozitatea in functie de temperatura. Are doar rolul de a cupla cele 2 piese.

 

2. Comanda vascocuplajului este realizata de un bimetal - e tablita aceea aceea care se vede pe partea dinspre radiator. Acest bimetal actioneaza o valva care comanda cuplarea/decuplarea sistemului.

 

3. Sistemul acesta de vascocuplaj permite limitarea cuplului, astfel ca sa limiteze turatia maxima atinsa de ventilator. Niciodata vascocupla nu se va bloca complet. Sistemul permite limitarea turatiei maxime atinse de ventilator daca turezi motorul la maxim. Astfel se obtine atat protectia ventilatorului cat si limitarea pierderilor de putere.

Link to comment
Share on other sites

Pai cam asta am spus si eu. Cred ca, din cauza numelui cam toata lumea zice ca-si mareste vascozitatea dar de fapt se dilata. Prin dilatare cupleaza cele 2 contacte. Contacte create o data de carcasa cu palele si de axul central cu piulita, care vine pe axul pompei.

Nu stiu daca in interior e asa de complicat, cu valve si alte chestii. Cred ca sunt 2 suprafete unite de presiunea exercitate de dilatarea lichidului.

Iar tablita aia dinspre radiator nu are nici o functie fizica, nu se misca. E doar o siguranta pt miezul de pe mijlocul vascocuplei. Unele tablite sunt lipite, altele sunt blocate pe carcasa.

Link to comment
Share on other sites

Functionarea nu se bazeaza nici pe dilatarea si nici pe marirea vascozitatii uleiului respectiv.

 

Suprafetele nu se unesc sub influenta dilatarii lichidului sau altcuiva. Suprafetele nu se ating niciodata. Sistemul nu functioneaza ca un ambreiaj !

Link to comment
Share on other sites

Nu e asa, am explicat mai sus cum functioneaza.

Nu este nevoie de cuplare mecanica (ba chiar trebuie evitata), transmisia cuplului se face exact prin acel ulei. Rolul lui e sa transmita cuplul, nu sa se dilate sau sa-si modifice vascozitatea!

 

Uite un link aici, ca sa intelegi mai bine ce inseamna vascocuplaj si cum se realizeaza transmiterea cuplului in asemenea mecanisme.

 

Sistemul real poate fi chiar un pic mai complicat. Trebuie sa mai rezolve 2 probleme :

1. La turatii mici - ralanti, turatia ventilatorului poate fi prea mica si ca urmare racirea este insuficienta

2. La turatii mari ventilatorul trebuie decuplat, sa nu ajunga chiar la 6000 rpm, deoarece consuma mult prea multa putere si face si galagie. Au sesizat si cei care au blocat vascocupla ca zgomotul era exagerat.

 

Solutia este combinarea vascocuplajului cu un ambreiaj centrifugal care la turatii mici sa poata cupla mai ferm ventilatorul si sa-l poata decupla la turatii mari.

Link to comment
Share on other sites

Nu stiu daca exista fizic contact, e posibil sa fie cum spui tu. Sistemul asta de racire e prezent pe mai multe marci de masini, nu e gasit doar pe BMW.

Daca ar fi cum spui tu, ca rolul acelui lichid nu e sa se dilate, cum explici cuplarea doar la cresterea temperaturii? Eu imi aduc aminte o explicatie plastica a fenomenului de care spui tu: daca invarti intr-o mamaliga moale incet, reusesti sa invarti doar mamaliga din oala. Daca rotesti din ce in ce mai repede incepi sa imprimi si oalei miscarea de rotatie. Asta e feomenul de care amintesti tu, si e ok. Dar cum explici in cazul vascocuplei, modificarea cuplarii/decuplarii in functie de temperatura?

Sunt de acord ca acea cuplare nu trebuie sa fie 100%, la fel si decuplarea.

Link to comment
Share on other sites

cum explici cuplarea doar la cresterea temperaturii?

Asta este rolul bimetalului, sa comande cuplarea/decuplarea. Ziceai ca tablita aceea nu se misca, ca e fixata sau lipita, tu stii ce-i acela un bimetal si cum functioneaza?

 

Exemplul ca mamaliga este destul de sugestiv, cam asa functioneaza sistemul.

 

Sunt incantat ca macar asupra unui lucru am cazut de acord :) .

Link to comment
Share on other sites

oricum e lucrul dracului vasco - cuplajul asta pentru un cal doi putere in plus..

E normal sa fie legata functionarea de temperatura radiatorului, ca asta e treaba lui, sa ajute racirea facuta de radiator cand e cazul....

AK, daca tie iti sta la un 1 mm sub linia verticala e normal la e34. Inseamana ca ai probleme cu sistemul de incalzire, poate e infundat sau plin de praf..

E un DIY pe e34.net cum sa ajungi la radiatorul ala mic de sub consola, eu zic sa te uiti acolo...

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

@ingineru: bun documentul. Ar fi bine de pus undeva la vedere, pt a se vedea procedura de testare.

Uitandu-ma pe net dupa poze cu vasco de pe BMW am vazut si varianta din document, cu acea spirala insa am vazut si varianta pe care o am eu pe masina si la care am umblat (vezi poza). In document e specificat "Bi-metal drives only". Poate ce am eu pe masina arata altfel in interior? :) Habar n-am, oricum nu conteaza foarte mult. Important e ca s-au dezbatut probleme interesante si am mai invatat ceva.

@katlin: vascocupla cu palele ei trag aerul dinspre radiator spre motor, nu invers. Din acest motiv au facut si acele aripioare pe carcasa, sa preia caldura si s-o transmita in interior.

post-189-1261655797_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ingineru: bun documentul. Ar fi bine de pus undeva la vedere

mda,am discutat si am mai invatat cate ceva.

 

ar trebui pus sus de catre un moderator.

 

ai probleme sau doar desfaci sa vezi ce e pe acolo .. :) ?

nu am probleme,m-a ferit Dumnezeu :lol:

 

vreau doar sa stiu si sa cunosc cat mai bine masinile mele,sa le pot intretine la timp,nu sa schimb ceva doar cand e prea tarziu.idiot!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.