Jump to content

Cheie Dinamometrica


marxelus

Recommended Posts

Tu de ce ai luat cheia dinamometrica, ce vrei sa faci cu ea?

Daca vrei sa strangi prezoanele ai nevoie de un cuplu de 120Nm pentru E46 / E39.

 

Cuplul de strangere pentru diverse componente este trecut in manualul de service. Nu exista o recomandare generala. Depinde de fortele la care este supusa imbinarea, de diametrul prezonului/surubului, de tipul materialelor.

 

Ce fel de cheie ai luat, cu reglaj in maner? Ce plaja de cuplu are cheia pe care ai luat-o?

Link to comment
Share on other sites

Salut

 

Mi-am cumparat o cheie dinamometrica si vroiam sa imi spuneti cum si cu ce reglaje sa o folosesc?

In functie de ce se aplica forta?

Multumesc pt ajutor !!!

 

Cheile dinamometrice sunt pe diferite marimi, in functie de cuplul de stringere.

Ele sunt gradate in N*m in sistemul metric, un sistem mai vechi dar inca folosit Kgf*m, sau in unitati anglo saxone Lf*ft.

Pentru utilizarile obisnuite sunt chei care masoara cupluri mici: 10 - 50N*m. Pentru roti cuplul de stringere este cam la toate BMW-urile de aproxiativ 120 +/- 10 N*m (aprox. 12kgf forta aplicata la 1m distanta).

 

Iti trebuie si adaptoare pentru capetele cheilor care le folosesti (1/2" asta se foloseste la roti de exemplu - cuplu mai marie, 3/4" sau 1/4")

 

Cuplurile de stringere, (momentul de stringere) difera de marimea filetului, materialele folosite, daca se unge sau nu filetul, de ansamblul respectiv etc. Toate aceste informatii, detaliate pentru fiecare ansamblu in parte, le gasesti in BMW TIS. Sunt prezentate sub forma tabelara.

 

Daca ai nevoie de cuplurile de stringere, contacteaza-ma.

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

Salut

 

Mi-am cumparat o cheie dinamometrica si vroiam sa imi spuneti cum si cu ce reglaje sa o folosesc?

In functie de ce se aplica forta?

Multumesc pt ajutor !!!

 

Cheile dinamometrice sunt pe diferite marimi, in functie de cuplul de stringere.

Ele sunt gradate in N*m in sistemul metric, un sistem mai vechi dar inca folosit Kgf*m, sau in unitati anglo saxone Lf*ft.

Pentru utilizarile obisnuite sunt chei care masoara cupluri mici: 10 - 50N*m. Pentru roti cuplul de stringere este cam la toate BMW-urile de aproxiativ 120 +/- 10 N*m (aprox. 12kgf forta aplicata la 1m distanta).

 

Iti trebuie si adaptoare pentru capetele cheilor care le folosesti (1/2" asta se foloseste la roti de exemplu - cuplu mai marie, 3/4" sau 1/4")

 

Cuplurile de stringere, (momentul de stringere) difera de marimea filetului, materialele folosite, daca se unge sau nu filetul, de ansamblul respectiv etc. Toate aceste informatii, detaliate pentru fiecare ansamblu in parte, le gasesti in BMW TIS. Sunt prezentate sub forma tabelara.

 

Daca ai nevoie de cuplurile de stringere, contacteaza-ma.

 

 

Salut,

Iti multumesc ca ai inceput sa ma lamuresti.

pe prospectul la cheia mea scrie:

1/2", measuring range:10-210 Nm,

vroiam sa ma lamuresti la masina mea:

bmw 525d e 39 cu roti de 16 iarna sau 17 vara ce "setari"sa folosesc la aceasta cheie.

Am cumparat-o pt ca la schimbul de cauciucuri vara-iarna de anul trecut am patit-o de era sa raman fara roti.

Ce si cum ma sfatuiesti sa fac?

Iti multumesc inca odata de ajutor.

Cu stima ,

 

Marcel

Ps are 2 sisteme de Um:

- Newton /metru

- M/Kps sau M/Kgs

Link to comment
Share on other sites

Dupa cum scrie deja de 2 ori pe acest topic, prezoanele M12 de la roti se strang la 120 Nm. Ma mir ca nu ai vazut...

 

La chiulasa strangerea este mult mai complexa. Nu se face doar strangere la cuplu ci si la unghi, si difera mult de la un motor la altul.

Link to comment
Share on other sites

Salut

 

Mi-am cumparat o cheie dinamometrica si vroiam sa imi spuneti cum si cu ce reglaje sa o folosesc?

In functie de ce se aplica forta?

Multumesc pt ajutor !!!

 

Cheile dinamometrice sunt pe diferite marimi, in functie de cuplul de stringere.

Ele sunt gradate in N*m in sistemul metric, un sistem mai vechi dar inca folosit Kgf*m, sau in unitati anglo saxone Lf*ft.

Pentru utilizarile obisnuite sunt chei care masoara cupluri mici: 10 - 50N*m. Pentru roti cuplul de stringere este cam la toate BMW-urile de aproxiativ 120 +/- 10 N*m (aprox. 12kgf forta aplicata la 1m distanta).

 

Iti trebuie si adaptoare pentru capetele cheilor care le folosesti (1/2" asta se foloseste la roti de exemplu - cuplu mai marie, 3/4" sau 1/4")

 

Cuplurile de stringere, (momentul de stringere) difera de marimea filetului, materialele folosite, daca se unge sau nu filetul, de ansamblul respectiv etc. Toate aceste informatii, detaliate pentru fiecare ansamblu in parte, le gasesti in BMW TIS. Sunt prezentate sub forma tabelara.

 

Daca ai nevoie de cuplurile de stringere, contacteaza-ma.

 

 

Salut,

Iti multumesc ca ai inceput sa ma lamuresti.

pe prospectul la cheia mea scrie:

1/2", measuring range:10-210 Nm,

vroiam sa ma lamuresti la masina mea:

bmw 525d e 39 cu roti de 16 iarna sau 17 vara ce "setari"sa folosesc la aceasta cheie.

Am cumparat-o pt ca la schimbul de cauciucuri vara-iarna de anul trecut am patit-o de era sa raman fara roti.

Ce si cum ma sfatuiesti sa fac?

Iti multumesc inca odata de ajutor.

Cu stima ,

 

Marcel

Ps are 2 sisteme de Um:

- Newton /metru

- M/Kps sau M/Kgs

 

Ai cumparat o cheie cu un domeniu mare de folosire, de la un cuplu foarte mic pana la unul destul de mare. Practic cu aceste valori de cuplu acoperi toata plaja de valori folosite la BMW-uri. Patratul de actionare de 1/2" este necesar deoarece merge si la cupluri mari. Pentru suruburi prezoane mici poti folosi adaptoare - exista adaptoare de la 1/2" la 3/4" si apoi la 1/4".

 

Pentru rotile lui E39 (vara - iarna) cuplul este acelasi si aplica urmatoare tehnica, pare exagerata dar merita:

1) Cheia o reglezi la 120Nm - cuplul recomandat este 120+/-10Nm, variatia este ca sa acopere de coeficientul de frecare din zona filetului si a zonei conului de stringere. Daca este cheie cu indicator urmaresti acul indicator care-ti va arata cupul de stringere pe care-l aplici. Cheile cu declic se regleaza, cam toate au un surub de reglaj care se actioneaza din miner, dintr-un mic levier etc... o reglezi pina citesti cuplul de aplicat: 120Nm.

 

Tehnica este urmatoarea:

 

2) Cureti prezoanele sa aibe filetul si conul foarte curat curat. Cureti si zona filetata din butucul rotii.

 

3) Cureti zona de contact din zona conica unde se aseaza prezoanele - sa fie curata fara urme de grasime.

 

4) Cureti zona de contact (de stringere) de pe butucul rotii si de pe janta, sa nu existe grasime sau coroziuni. BMW recomanda aceasta curatire cu o scuta speciala care se roteste pe butucul rotii dotata cu un smirghel fin. Tu poti folosi o perie de sirma, apoi degresezi. La o roata bine montata toate fortele si cuplurile se transmit doar prin aceasta zona de frecare. Rolul prezoanelor este sa aplice doar forta de stringere si atit. Daca aceasta zona este unsa atunci ea va aluneca si prezoanele pot fi supuse la forte de forfecare! Daca apar forte de forfecare prezoanele se pot rupe. Ele sunt calculate numai pentru forte axiale!

 

5) Cureti zona cilindrica de montaj de pe roata si de pe butucul rotii. Indepartezi rugina de pe butucul rotii. Ca sa nu se gripeze poti dorar sa atingi cu foarte foarte putina vaselina care nu se topeste usor, doar zona de centraj de pe butucul rotii.

6) Pui doar o picatura de ulei de motor pe filetul prezoanelor, nu mai mult sa nu se prelinga, doar sa scada putin coeficientul de frecare pe zona filetata. Nu atinge cu ulei zona conica a prezoanelor, ea trebuie sa ramina uscata.

 

7) Montezi roata pe zona de centraj din butucul rotii,

 

8) Introduci prezoanele si le apropii pe toate, stringind cu mina, cu cheia. Prezoanele trebuie sa merga foarte usor si fara intepeniri.

 

9) "Centrarea" rotii: Stringi - "diametral" sunt 5 prezoane totusi ..., usor poti folosi cheia dinamometrica - la un cuplu de 40 - 60 Nm doar pentru asezarea rotii sau pentru rapiditate stringi cu mina. Roata din spate o tii pe loc cu frina de mina, daca e cea din fata tii roata cu mina.

 

11) Roata fiind centrata lasi mai jos masina doar cit sa poti invinge prin frecarea dintre pamint si roata cuplul de stringere de 120 Nm (aprox 12Kgfm).

 

10) Stringi definitiv (in "cruce" la 5 prezoane) folosind ceheia dinamometrica, montata bineinteles intr-o cheie tubulara de 17mm - cu patrat de 1/2". Aplici forta pe minerul cheii, daca se poate cheia sa fie cit de cit orizontala si astfel incit sa-ti folosesti greutatea corpului cind stringi.

 

Atat la desfacerea rotilor cit si la stringerea lor, trebuie sa aplici forta astfel incat sa apesi de sus in jos. Iti va fi mult mai usor si nu-ti vei incarca coloana vertebrala cu forte inutile.

 

Pare exagerat dar acam asa se stringe o roata.

 

Este strict interzis sa permiteti cuiva sa va stringa prezoanele rotiilor definitiv cu scule pneumatice. Aceste aplica cuplul in socuri si pot depasi cuplul de stringere de unde si ruperi de prezoane.

 

Cheile normale de strins rotile au o dimensiune care sa permita stingerea cu mina astfel incit un om normal sa nu rupa prezoanele. Ele au cam 30 35 cm lungime si daca omul apasa cu 30 Kgf - oforta medie spre mare aplicata cu mina - sa se obtina cam acest cuplu de aprox 120Nm. Nu se va folosi niciodata piciorul la stringerea prezoanelor rotilor.

Edited by nene
Link to comment
Share on other sites

Bine Nene, le strangeam cu picioru` la dacie si n-am rupt vreo unu, si nici n-am vazut vreo unu rupt asa, e drept ca aveam putine kg dar profitam de toate :)

La un e36 stiu pe unu care le strange cu o ranga de peste 1m.

 

 

La roti poti sa strangi cu incredere, ai vazut la vreo vulcanizare sa puna dinamometrica?

Apropo si pistolul pneumatic e tot o dinamometrica mai "vaga" ca sa zic asa deci poti sa il folosesti chiar daca de fapt va aplica 170Nm, nu se rup

  • Downvote 1
Link to comment
Share on other sites

Salut, Nu pot decat sa iti multumesc frumos pt tot ce mai invatat. Se pare ca e mult mai complicat (de fapt e f simplu si logic) montarea corecta a unei roti.

Am sa dau sfaturile tale mai departe.de acum o sa fiu mult mai atent la toate detaliile descrise de tine.

Iti multumesc,

Cu stima,

Marcel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sincer sa va spun nu ma pricep sa dau f multe detalii.

la capatul manerului are reglaj si pe acest reglaj are gradatiile.

nu e ceva firma cunoscuta.am luat-o din germania ca era oferta la aprox 20 euro.la noi am cautat asa ceva si mai putin de 300 ron nu am gasit.

era sa imi sara rotile odata ca nu le-au strans bine la vulcanizare,cheie dinamometrica nu aveau si de atunci tot caut asa ceva.

Link to comment
Share on other sites

Bine Nene, le strangeam cu picioru` la dacie si n-am rupt vreo unu, si nici n-am vazut vreo unu rupt asa, e drept ca aveam putine kg dar profitam de toate :)

La un e36 stiu pe unu care le strange cu o ranga de peste 1m.

 

 

La roti poti sa strangi cu incredere, ai vazut la vreo vulcanizare sa puna dinamometrica?

Apropo si pistolul pneumatic e tot o dinamometrica mai "vaga" ca sa zic asa deci poti sa il folosesti chiar daca de fapt va aplica 170Nm, nu se rup

 

 

Lucian, eu nu te contrazic absolut deloc, Dacie am avut si eu si stiu foarte bine ca unii stringeau prezoanele cu piciorul. Dacia avea 3 prezoane cu hexagon de 19 si filetul mai mare, in plus se stringeau jante de tabla care se comportau ca un arc in momentul stringerii. In plus, proiectanii, foarte priceputi, au conceput o cheie cu un brat mai mic care permitea sa poata fi folosit si piciorul fara sa permita ruperea prezoanelor. Nu era totusi o stringere normala. In cazul jentilor de aliaj acestea practic nu cedeaza la stingere, in plus otelul se cam "lipeste" de aliajul de aluminiu pe zona conica. La acest tip de prezoane o stringere exagerata nu foloseste la nimic decit poate la distrugerea filetului in butucul rotii sau al prezonului sau rupere.

 

Am avut si eu un E46 la care mi-a fost foarte greu sa demontez rotile chiar folosind o teava prelungitoare, am crapat cheia. Le-am dat cu degripant, am asteptat 15 minute, am schimbat cheia si am reusit dar am indoit bratul de actionare a cheii. Prezoanele de BMW sunt foarte tari. Le-am inspectat vizual si le-am refolosit ca n-am avut de schimb dar la service in Germania sigur le aruncau direct la gunoi dupa asa stingere. Stii zicala: "La noi la calorifere minte multa nu se cere prost sa fii sa ai putere!" - nu vreau sa ofensez pe cineva dar la caloriferele alea vechi de fonta nu se descurca decit baietii care chiar aveau nevoie de putere nu gluma.

 

Eu am prezentat cam ce scrie in BMW TIS. Nu este de joaca cu prezoanele rotilor. Ele sunt proiectate sa suporte si interventii mai lipsite de tehnica dar toate au o limita. Dupa cum imi amintesc BMW precizeaza sa nu se foloseasca scule pneumatice la stingere! Cheile pneumatice cu impact sunt de diferite marimi, se pot si regla, cuplul depinde si de presiunea aerului comprimat, de cita vreme actionezi cheia etc... sunt multi factori care pot duce la stringeri exagerate si de aici la distrugerea filetelor sau amorse de rupere a prezoanelor care in cel mai bun duc la inlocuirea pieselor. Dar daca o roata pe autostrada (autoband) se desprinde la 200 Km/h este dezastru pentru mai multi.... Proiectanii s-au gindit si la asa ceva dar totul are o limita de care nu trebuie abuzat.

 

Cheile dinamometrice chiar daca masoara exact cuplul de stringere, frecarile din filet si din zona de contact introduc erori destul de mari in stringerea unui prezon. Eroarea poate fi micsorata daca se precizeaza clar starea filetului si a zonei de stringere: uns - neuns, cu ce, temperatura de montaj etc... Tehnica merge foarte departe, pentru stringeri extrem de precise nu se mai folosesc cheile dinamometrice care dau erori mari ci alte procedee care par si mai exagerate dar exista si se aplica.

Link to comment
Share on other sites

Nu mi-am inchipuit ca poate fi explicat asa ceva in atit de multe cuvinte. Cu prima ocazie am sa-mi schimb prezoanele mai ales ca antifurtul arata foarte obosit si risc sa raman cu pana pe masina (cred ca predecesorul meu a folosit prelungitoru').
Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Cheile dinamometrice sunt pe diferite marimi, in functie de cuplul de stringere.

Ele sunt gradate in N*m in sistemul metric, un sistem mai vechi dar inca folosit Kgf*m, sau in unitati anglo saxone Lf*ft.

Pentru utilizarile obisnuite sunt chei care masoara cupluri mici: 10 - 50N*m. Pentru roti cuplul de stringere este cam la toate BMW-urile de aproxiativ 120 +/- 10 N*m (aprox. 12kgf forta aplicata la 1m distanta).

 

Iti trebuie si adaptoare pentru capetele cheilor care le folosesti (1/2" asta se foloseste la roti de exemplu - cuplu mai marie, 3/4" sau 1/4")

 

Cuplurile de stringere, (momentul de stringere) difera de marimea filetului, materialele folosite, daca se unge sau nu filetul, de ansamblul respectiv etc. Toate aceste informatii, detaliate pentru fiecare ansamblu in parte, le gasesti in BMW TIS. Sunt prezentate sub forma tabelara.

 

Daca ai nevoie de cuplurile de stringere, contacteaza-ma.

Un numar de telefon poti sa-mi dai si mie?

Link to comment
Share on other sites

Dupa cum scrie deja de 2 ori pe acest topic, prezoanele M12 de la roti se strang la 120 Nm. Ma mir ca nu ai vazut...

 

La chiulasa strangerea este mult mai complexa. Nu se face doar strangere la cuplu ci si la unghi, si difera mult de la un motor la altul.

Stie cineva de unde pot face rost de documentia de strangere _chiulasa_ la un motor m52 b25?

Edited by cristimacovei
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.