Jump to content

Cati km functioneaza un motor?


marius_marius

Recommended Posts

Am condus eu, nu demult, o Dacia Logan cu 400.00 km (Taxi), fara interventii in motor...mergea destul de onorabil...

tot mi-ai adus in aminte, un taximetrist in Bucuresti avea o Dacia 1310, cu care parcursese 300k km fara sa fi umblat la motor, asa sustinea cel putin...normal ca asta e o exceptie... :)

Link to comment
Share on other sites

Parerea mea e ca atunci cand mergi in targ unde, ale naibi au toate 150k si vezi la un BMW volan de piele ros si tapiteria uzata in ultimu hal chiar si in dreapta poti sa fi aproape sigur ca are peste 4-500k aproape indiferent de anu de fabricatie :)

Cand imi cautam masina nu imi venea sa cred ca asta (din exemplul de mai sus) e mai noua cu 6 luni ca ce pe care am luat-o.

Link to comment
Share on other sites

imi permit sa pun un quote dupa postul unui user care nu mai fregventeaza forumul :)

 

Majoritatea modificarilor la motor ("tuning") implica folosirea acestuia la turati mai ridicate.

 

Uitandu-ma prin materialele adunate de-a lungul anilor, am gasit o hartie de prin 1994 in care este prezentata durata estimata de viata a motoarelor BMW M10/M30/M20, in functie de turatia la care sunt folosite in mod frecvent. "Durata de viata" se refera la intervalul pana la urmatoarea reparatie capitala, pleacand de la ideea ca motorul este in perfecta stare de functionare (nou sau imediat dupa o reparatie capitala + rodajul aferent).

 

Valorile de mai jos trebuie tratate ca informatii cu caracter estimativ.

 

2000 rpm: 5000 de ore (aprox. 350.000 Km);

3000 rpm: 3500 de ore (aprox. 250.000 Km);

4000 rpm: 2000 de ore (aprox. 150.000 Km);

5000 rpm: 500 de ore (aprox. 50.000 Km);

6000 rpm: 75 de ore (aprox. 7000 Km).

 

Obs:

- calculul este efectuat pentru motoare care au cursa pistonului in jurul valorii de 80 mm;

- durata de viata estimata in ore este mai precisa decat cea estimata in Km.

 

am vazut personal motor M50B20 la +300k km desfacut si statea destul de bine pe set, dupa o segmentare cred ca merge si in ziua de azi (da, am mai vazut pe strazi masina)

 

Spunea cineva tot pe forumul asta, ca uzura in zona rosie este de 5 ori mai mare, decat la turatii mici. Sau ma insel eu?

Link to comment
Share on other sites

Am avut un BMW E36 325IS fabricat in 1993 pe care l-am achizitionat la ~192 000 km. L-am vandut cand a ajuns la ~320 000 km. Nu am avut probleme cu el.

 

Nota: Asta se intampla in SUA.

 

Marius

 

Mai da ceva detali ,cum l-ai exploatat ,la ce interval ai schimbat uleiul, ce fel de benzina ai folosit ...Mi se pare foarte bine 320k fara probleme ..

 

Editez..si mai important ce ulei ai folosit ,si daca ai folosit acelas ulei la toate schimburile...??

Edited by calinbmw2000
Link to comment
Share on other sites

Salut Calin,

 

Mai da ceva detali ,cum l-ai exploatat ,la ce interval ai schimbat uleiul, ce fel de benzina ai folosit ...Mi se pare foarte bine 320k fara probleme ..

 

Editez..si mai important ce ulei ai folosit ,si daca ai folosit acelas ulei la toate schimburile...??

 

Din pacate, trebuie sa recunosc ca nu sunt cel mai priceput cand vine vorba de partea mecanica a masinilor. Mai mult decat atat, pe vremea aia, desi imi placea foarte mult marca BMW, nu urmaream forumuri de specialitate si implicit nu eram atat de atent la toate detaliile tehnice.

 

Eu pur si simplu duceam masina la un "BMW Independent Mechanic", un tip ce numea orice masina in afara de BMW ca fiind "a bucket of sh*t". :)

 

Acum, ontopic, legat de intrebarile tale iti pot spune urmatoarele:

 

Masina a fost condusa mai mult pe "autostrada". Locuiam intr-un orasel mai micut asadar nu eram nevoit sa merg mult in interiorul orasului. Conduceam sportiv.

 

Uleiul il schimbam la aproximativ 10 000 km.

 

Din pacate, nu stiu ce marca de ulei era folosit insa era aceeasi la fiecare schimb. Daca nu ma insel, cred ca era CASTROL dar nu stiu alte detalii.

 

Masina am cumparat-o de la dealership-ul local. Proprietarul anterior era angajat acolo si intr-adevar, era atent cu ea. Deasemenea, el mi-a spus asa: "Trebuie sa tii cont de faptul ca in America limita de viteza este de 65-80 mph (104-128 km/h) si ca aceasta masina este proiectata pentru autobahn. Asadar, masina asta are o viata mult mai lunga aici fata de Europa." :lol: Sigur, important de retinut este si faptul ca era salesman. :)

 

In legatura cu benzina: Puneam cifra octanica cea mai mare disponibila (i.e., in medie 94).

 

Atentie: Din ce am auzit, cifra octanica din SUA, daca nu ma insel, este altfel calculata fata de cea din Europa. Astfel, benzina de 94 din SUA nu este acelasi lucru cu benzina 94 din Europa (i.e., 94 din USA este echivalent cu o cifra >94 in Europa). Cel putin, asa am auzit. Las "research"-ul ca un exercitiu pentru cititor. :)

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Deci ai condus masina mai sportiv ,dar in acelas timp ai intretinut-o corespunzator...Sa inteleg ca asta este reteta pt viata vesnica (ma refer la auto BMW).. :)

 

Oricum conteaza foarte mult si cate ore functioneaza motorul pana la un anumit nr de km.Daca il conduci mai mult in oras ,orele de functionare sunt mult mai mari pt aceas km ..Iar pe autostrada ''inghite km cu galeata''..

 

Numai bine.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eu am vazut un 525d din 2001 cu 450000km...

Masina era folosita de un samsar care legase un trailer dupa ea si aducea masini din DE.

Omul era super multumit de ea...motorul torcea frumos si spunea ca nu se zgarceste la intretinere!

Asta a fost in Octombrie 2008...

Apoi am mai vazut un Laguna TAXI in Belgia cu 370000 km...arata impecabil masina si mergea la fel de impecabil.

Taica-meu avea o Dacia 1319 cu care a mers 220000 km fara sa faca nimic la motor. Cam de la 100 si ceva de miii a pus gaz pe ea....

 

BMW cu kilokm!!!

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDeta...mp;pageNumber=1

Edited by Cristi B.
Link to comment
Share on other sites

Logan 1.4 taxi primele modele:

 

plusuri 320.000 la bord, motorul mergea impecabil;

minusuri 3 ambreiaje schimbate , si toata caroseria, articulatia , si plasticaraia trosnea

 

 

Un prieten zicea de un M30B35 (3.5 litri) care avea peste 600.000 mergea ceas.

 

 

Sa zicem la benzinar:

 

Toata treaba tine de ulei si de cat de mult soliciti motorul

Eu cred ca turatiile pe timp indelungat uzeaza motoarele (blana mai mult de 5-10 minute)

 

Teoretic cu cat este motorul mai mare cu atat tine mai mult (vorbim de aprox aceeasi greutate)

 

E mult mai solicitat un motor de 2 litri(150 de cai) sa traga 1.7 tone decat un 4.4 litri(286cai) sa traga aceeasi greutate.

Nu credeti ca uzura este mult mai mare la un 2 litri ? Ganditiva ca cu cat e motorul mai mic , cu atat il duci in turatie mai mare mai des , si tragi de el , si la urcare .

 

Este exact cum a zis colegul de mai sus

2000 rpm: 5000 de ore (aprox. 350.000 Km);

3000 rpm: 3500 de ore (aprox. 250.000 Km);

4000 rpm: 2000 de ore (aprox. 150.000 Km);

5000 rpm: 500 de ore (aprox. 50.000 Km);

6000 rpm: 75 de ore (aprox. 7000 Km).

 

Deci cu cat il urci mai sus la turatii , cu atat mai rau il uzezi

Edited by ak_47
Link to comment
Share on other sites

1.Varful de eficienta si punctul cel mai scazut al uzurilor, pe plaja de turatie, la un motor aspirat, este in zona cuplului maxim, aceasta fiind turatia optima. Asta este valabil pentru aceeasi sarcina, nu aceeasi treapta.

 

La un motor turbo nu este adevarat deoarece caracteristica nu mai este naturala.

 

2. In ultima/penultima treapta nu mai este valabila deoarece sarcina de la 3000 la 6000 rpm poate fi 5-6 ori mai mare, puterea necesar pentru a invinge frecarile cu aerul este proportionala cu cubul vitezei.

 

Factori care cresc uzura motorului:

- porniri dese la rece - independent de vointa noastra, suntem fortati in regim de oras.

 

- accelerari bruste - in acceleratie maxima , sarcina motorului este MAXIMA. Accelerarile moderate duc intr-adevar la o uzura mai mare in cazul unui raport mai prost putere/masa pentru ca soferul nu percepe decat acceleratia, neavand nici o informatie despre sarcina motorului.

 

- functionare la turatii in mari - inertia maselor in miscare este direct proportionala cu patratul vitezei sau turatiei

 

*ex de la 5500 la 6500, raportul fortelor de inertie este raportul patratelor turatiilor si este cu cca 40% mai mare la 6500 decat la 5500

+ ce am mentionat mai sus in legatura cuprocesul de ardere

 

- functionarea la turatii mici cu sarcina (cuplu) mare - este reversul functionarii la turatii mari:inertiile sunt mici dar oscilatiile sunt mari, ralantiul fiind cel mai "nociv"

in special la motoarele supra-alimentate temperaturile gazelor de evacuare cresc foarte mult, in unele cazuri mai mult decat daca s-ar merge in zona puterii maxime, asta afecteaza in principal turbina.

 

Cu un motor diesel supra-alimentat nu trebuie sa mergi (mai ales) in ultima trapta subturat indiferent ca motorul poate duce sarcina. Asta se datoreaza in principal faptului ca dieselul functioneaza cu EXCES de aer, exces care scade in aceste conditii ducand la temperaturi mari a gazelor de evacuare, datorate in parte si eficientei scazute a turbinei in acest regim.

Suntem tentati din cauza consumului dar diferenta de consum intre merge cu 90km/h, cu 1600 rpm sau 2000 rpm este oricum foarte mica si in plus este redusa datorita cresterii eficientei turbinei cu cresterea turatiei.

 

Turatia minima, la mers constant, pentru diesele supralimentate are fi la cuplul maxim, dar cea optima este greu de determinat fara alte date despre motor.

 

Exemplul colegului de mai sus este valabil pentru aceeasi treapta. Daca de exemplu urci cu pedala la fund cu 2000rpm e mai nociv decat sa retrogradezi si sa mergi cu 3000 cu pedala la jumate sau trei sferturi.

 

Iar exemplul cu motoarele diferite se aplica in practica deoarece soferul nu stie cat solicita motorul respectiv, raportat la puterea maxima, are o idee doar, in plus cel cu 300cp nu prea are unde sa o calce la fund, mai ales in oras.

Link to comment
Share on other sites

am eu un prieten care a avut un e36 318i tot in SUA pe care il cumparase la 200.000 mile ~ 320.000 km si l-a mai purtat vreo 30.000 mile si destul de sportiv. si tot asa l-a si vandut si inca mergea. 316-le meu are 271.000 km si inca merge f bine, toarce frumos. consumabile la timp si nu prea trece de 4000-4500 ture.
Link to comment
Share on other sites

1.Varful de eficienta si punctul cel mai scazut al uzurilor, pe plaja de turatie, la un motor aspirat, este in zona cuplului maxim, aceasta fiind turatia optima. Asta este valabil pentru aceeasi sarcina, nu aceeasi treapta.

Nu prea inteleg, referitor la uzura segmentilor / peretilor de cilindrii:

- daca luam de exemplu motorul meu care atinge cuplul maxim la cca 3750 de ture pe minut, asta inseamna ca la aceasta turatie uzura este mai mica decat daca as merge intr-o treapta superioara la numai 2500 rpm, presupunand ca am aceeasi sarcina asupra motorului ?

Sau tu te referi la uzura intregului ansamblu motor in general ?

Edited by attila318i
Link to comment
Share on other sites

la zona de cuplu maxim la benzinare e de maxima eficienta cand se raporteaza la consum nu ca daca mergi numai in zona de cuplu maxim ai uzura mai mica. Ai uzura cea mai mica in rpoart cu randamentul motorului poate. La benzinare cu cat tii turele mai mici si uzura e mai mica, asta cand mergi constant.

La acceleratii retrogradezi sa te duci spre zona de cuplu..

E foarte adevarat ca un motor pe benzina cu cat e mai mare cu atat e mai durabil pus pe aceasi caroserie.

Si esentiala este schimbarea uleiului la timp. Si cu atat mai mult la diesel. Acolo treaba e mult mai complicata cu pornirea, oprirea, regimul de mers... Schimburile la astea noi facute la 25 de k km sunt niste aberatii de marketing. Daca o iei noua si o tii daor 3 ani probabil ca e ok.. dumnezeu sa il ajute pe ala de o cumpara...

Link to comment
Share on other sites

Daca o iei noua si o tii daor 3 ani probabil ca e ok.. dumnezeu sa il ajute pe ala de o cumpara...

corect!

 

o intrebare:presupunem ca vreau sa ajung la 120km/h.cum procedez?

 

a.schimb 1 la 3.000,2 la 3.000 si tot asa.eu asa merg in mod normal.

 

b.schimb 1 la 4.200,2 la 4.200 si tot asa.la 4.200 am cuplu maxim.

 

ideea este ca ori merg "normal" la 3.000 si am o uzura sa zicem mica dar pe timp mai indelungat sau merg la cuplu maxim o perioada mai scurta dar uzura e relativ mai mare.eu zic ca tot aia.dar cum e mai bine sa mergi pt motor?putin subturat sau putin supraturat?

Link to comment
Share on other sites

Eu am rulati cu masina mea aprox 22k km si am schimbat de 3 ori uleiul si filtrele in acest interval..De condus o conduc mai sportiv ,doar dupa ce motorul este cald,nu va imaginati ca sunt Schumaher,dar oricum nu sunt obisnuit sa merg sub 2k rpm ..Cand plec la distante mai mari de 10km vede de doua sau trei ori 6k rpm(nu pot sa ma abtin, nu ma simt implinit daca nu aud sunetul la 6k rpm), nu am tinut-o nici odata la turati de 6k constant ,a ajuns la 6k am schimbat ..

 

Credeti ca dauneaza foarte mult motorului stilul meu de condus...

Link to comment
Share on other sites

1.Varful de eficienta si punctul cel mai scazut al uzurilor, pe plaja de turatie, la un motor aspirat, este in zona cuplului maxim, aceasta fiind turatia optima. Asta este valabil pentru aceeasi sarcina, nu aceeasi treapta.

Nu prea inteleg, referitor la uzura segmentilor / peretilor de cilindrii:

- daca luam de exemplu motorul meu care atinge cuplul maxim la cca 3750 de ture pe minut, asta inseamna ca la aceasta turatie uzura este mai mica decat daca as merge intr-o treapta superioara la numai 2500 rpm, presupunand ca am aceeasi sarcina asupra motorului ?

Sau tu te referi la uzura intregului ansamblu motor in general ?

E vorba de ansamblu motorului.

 

Conteaza si sarcina: adica nu e semnificativ mai sanatos sa mergi cu trapta I la 3700 decat cu a 2-a la 2500 pt ca diferenta de sarcina e nesemnificativa.

La polul opus: garantat e mai sanatos sa urci cu a 4-a la 3700, cu pedala la jumatate sau 3 sferturi decat cu 2500, cu a 5-a cu pedala la fund - aici si uzura segmentilor este mare.

 

Cel mai important si cel mai la indemana indicator, in regim de acceleratie, este "cat apesi pedala"

 

E mai sanatos sa te invarti in jurul cuplului maxim cand schimbi treptele.

 

Pentru mers constant: sub cuplu maxim incep uzurile pieselor supuse la oscilatii si ale lagarelor lor (cum ar fi cuzinetii), peste cuplu maxim ale segmentilor si supapelor.

 

Cel mai mai la indemana argument, in legatura cu subturarea, este nici un producator nu recomanda incalzirea la ralanti.

 

Plaja de turatie "sanatoasa" incepe de la cca 2000 (binenteles ca nu e regula). In practica intre 3000 si 4000 , la benzina aleg 3000 pentru confort.

 

Stiu ca suna ciudat, nici eu nu aplic chestiile astea pentru ca e stresant sa mergi cu 3500 de ture cu a 2-a, merg undeva la 2000-3000 prin oras (vb de benzina, la a mea cel mai des cu 2000), in treptele mici diferentele de uzura fiind mici, in plus incerc sa nu fatai ambreiajul cand nu e necesar.

 

Totusi daca ne uitam putin la viteza ultima trapta, realizam ca de fapt asa e: masinile germane ating viteza maxima undeva la capatul turometrului, mergand l 70%viteza ~ 4000 rpm, sarcina motorului este mult sub jumatate ceea ce inseamna ca poti sa mergi asa non-stop.

Stiu ca la alte masini viteza maxima e in jurul cuplului maxim - e o strategie pt micsorat consumul dar care iti reduce din sportivitatea masini.

 

 

 

 

Pe scurt: cel mai simplu ca sa protejez motorul (din punct de vedere al stilului de condus) este sa atingi cat mai rar podeau cu pedala :)

Link to comment
Share on other sites

Daca o iei noua si o tii daor 3 ani probabil ca e ok.. dumnezeu sa il ajute pe ala de o cumpara...

corect!

 

o intrebare:presupunem ca vreau sa ajung la 120km/h.cum procedez?

 

a.schimb 1 la 3.000,2 la 3.000 si tot asa.eu asa merg in mod normal.

 

b.schimb 1 la 4.200,2 la 4.200 si tot asa.la 4.200 am cuplu maxim.

 

ideea este ca ori merg "normal" la 3.000 si am o uzura sa zicem mica dar pe timp mai indelungat sau merg la cuplu maxim o perioada mai scurta dar uzura e relativ mai mare.eu zic ca tot aia.dar cum e mai bine sa mergi pt motor?putin subturat sau putin supraturat?

pai chiar nu prea are rost sa duci asa sus 1-a si a 2-a.. orice masina trage destul in 1-a si 2-a din cauza demultiplicarii cutiei..

Cand vrei sa mergi sportiv tre cazi putin sub cuplu maxim.. daca daca tu ai la 4200 cuplu sa cazi la 4000 cand schimbi...te duci in 6500 apoi iar schimbi .. :) Cel putin asa m-a invatat pe mine un inginer auto...

Ce spune lucian e e corect in mare .. dar intins pe multe pagini :lol: mersul subturat cand mergi cu viteza constanta pe drum relativ drept nu are nici pe dracu la o benzina.. cand accelerezi in schimb trebuie sa dai jos o treapta macar, altfel uzura creste, chinui motorul si arzi si gazul de pomana..

Cutiile automate de exemplu sunt programate sa mearga in felul asta. Cand ajungi la viteza dorita si sesizeaza ca nu mai accelerezi schimba imediat in cea mai mare treapta posibila. Si in functie de apasarea pedalei de acceleratie apoi schimba o trepta, doua .. cate e cazul in jos..

Link to comment
Share on other sites

@Attila "Incongruentza fenomenologica si introspectiv cromatic. Adica... l-a cautat pe dracu si l-a gasit pe tasu`" - Toma Caragiu

 

"Subturat" e relativ. Daca mergi prea subturat vei vedea consecintele detul de repede: datorita pulsatiilor mari apar uzuri premature ale distributiei.

Nu cred caautomata, la 60 o sa-ti bage ultima treapta.

Link to comment
Share on other sites

cand merg constant cutia pe D - economic tine undeva la 2000 de ture. Pe cat e posibil bineinteles.. am doar 5 trepte asa ca la 160 km/h sta la 3000 rpm. De tras incepe sa traga mai spectaculos de la 3500 in sus, linia rosie e la 6700. Mie mers la 2000 de ture mi se pare usor subturat la o benzina 6 in linie.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.