Jump to content

Pozitia Scaunului


neamih

Recommended Posts

Cine are pozitia corecta in scaun conduce bine. Impingeti scaunul in fata si renuntati la vechile obiceiuri.

Un pilot de formula 1 nu ar putea parcurge nici o suta de metri, daca ar sta pe scaun in pozitia majoritatii conducatorilor auto. Multi soferi stau prea departe de volan si pedale. In sofatul cotidian n-ar fi probleme, dar nu si in situatii limita. Manuirea precisa a volanului sau apasarea puternica a pedalelor sunt imposibile intr-o pozitie gresita pe scaun. De aceea, scaunul meu din Williams F1 BMW FW25 este adaptat la centimetru corpului meu.

Pozitia pe scaun a corpului unui sofer normal nu este atat de extrem relevanta ca in curse, dar principiile sunt asemanatoare. Trainingul BMW are cateva reguli simple referitoare la pozitia soferului, care s-au confirmat de mii de ori. Din deplasarea scaunului rezulta pozitia de baza fata de pedale. La calcarea pana jos a ambreiajului, piciorul ar trebui sa ramana inca indoit simtitor. aceasta distanta face posibila apasarea rapida a franei cu piciorul drept si calcarea ei la maxim.

O pozitie inalta a scaunului inseamna, automat, o perspectiva mai larga si o vedere mai buna a bordului. Reglarea inaltimii are, bineinteles, limite: intre capota masinii si capul soferului ar trebui sa mai ramana loc cat pt. un pumn strans. Pozitia fata de volan este determinata de pozitia spatarului si de distanta fata de volan. Toate automobilele BMW dispun de aceste posibilitati de reglare. Unghiul spatarului cu sezutul este de 90 pana la 100 de grade, deci aproape vertical. Cei mai multi soferi regleaza spatarul intr-o pozitie mai inclinata si percep aceasta pozitie ca fiind mai comoda la inceput. Perceptie eronata, deoarece, doar daca spatarul sprijina spatele in intregime, coloana vertebrala ramane in pozitia ei normala. Aceasta inseamna, mai ales pe distante mari, mai mult confort si mai putine dureri de spate. De asemenea, spatarul vertical sprijina spatele la frane bruste si accidente. Distanta exacta a mainilor fata de volan la o pozitie verticala a spatarului rezulta din reglarea volanului. In pozitia corecta, bratele intinse ating volanul la nivelul ceasului de mana sau, in partea de sus a volanului, putin dupa podul palmei. In aceasta pozitie si cu spatarul in pozitie verticala, volanul poate fi condus foarte usor, iar mainile au in orice pozitie contact deplin. In masinile de curse, stam chiar si mai aproape de volan.

 

Subiectul Tetiere.

Ele nu servesc doar comfortului, ci protejeaza segmentul cervical al coloanei vertebrale de leziuni grave. La o accidentare frontala, soferul este propulsat mai intai inainte, iar apoi in spate sus. De aceea, cantul de sus al tetierelor trebuie sa ajunga cel putin pana la nivelul cresttului, sau chiar mai sus. traumele provocate de catapultarea soferului si leziunile grave ale coloanei vertebrale isi au deseori cauzele in tetierele reglate prea jos.

In sfarsit, acordul fin. La toate scaunele BMW sport si confort se poate regla lungimea sezutului. Astfel, coapsele au un suport comod. O alta particularitate este oferita de scaunele confort, in modelele din seria 5 si in 645CI, ca si scaunele sport din BMW M3: la cerere, soferul poate sa varieze sprijinul lateral pentru virajele luate rapid, regland suporturile laterale, mai inguste sau mai late. In Formula 1, nu se pune aceasta problema. Viteza in viraje face in permanenta necesar un sprijin lateral maxim.

 

1. Pozitia scaunului: cat mai inalta posibil.

2. Distanta fata de volan: bratele intinse ating volanul in lateral la nivelul incheieturilor.

3. Distanta fata de pedale: la calcarea ambreiajului piciorul ramane indoit.

Link to comment
Share on other sites

putin exagerat... tptusi sa nu uitam ca, dupa o cursa, el se da jos din masina cu 2 kg mai putin... :)

argumentele sunt OK, dar tot asa, doar daca vrei sa te dai ca la curse...

in rest, pozitia de care spune el, este una de cosmar pentru mine... iar aici ma refer si la propriu si la figurat:

- la propriu pentru ca numai relaxanta nu poate fi la drum lung... nu-ti ofera posibilitatea miscarii in scaun

- la figurat pentru ca in urma cu cativa ani am scos dintr-o masina, frontal avariata, o persoana careia ii erau strivite picioarele de panoul de bord, iar pieptul de volan... de atunci mi-am promis ca voi sta cat mai departe cu putinta de volan...

exista si momente in care ma aproprii cu scaunul de comenzi si de volan, dar atunci se face ca ma grabesc, am viteza, iar mainile sunt deja in pozitia 9:15 :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
putin exagerat... tptusi sa nu uitam ca, dupa o cursa, el se da jos din masina cu 2 kg mai putin... :)

argumentele sunt OK, dar tot asa, doar daca vrei sa te dai ca la curse...

in rest, pozitia de care spune el, este una de cosmar pentru mine... iar aici ma refer si la propriu si la figurat:

- la propriu pentru ca numai relaxanta nu poate fi la drum lung... nu-ti ofera posibilitatea miscarii in scaun

- la figurat pentru ca in urma cu cativa ani am scos dintr-o masina, frontal avariata, o persoana careia ii erau strivite picioarele de panoul de bord, iar pieptul de volan... de atunci mi-am promis ca voi sta cat mai departe cu putinta de volan...

exista si momente in care ma aproprii cu scaunul de comenzi si de volan, dar atunci se face ca ma grabesc, am viteza, iar mainile sunt deja in pozitia 9:15  :blink:

8995[/snapback]

Mike gresesti frate! Ai mai facut o greseala si la comentariile referitoare la miscarea mainilor pe volan. E mai complicat sa-ti explic. Toate sfaturile pa care la da aici, Ralf, trebuie explicate putin ca sa vezi unde gresesti. Toate iti sunt predate la scoala de pilotaj pentru ca acolo nu te descurci fara ele. Aparent, pe strada te descurci. Pare ca te descurci chiar mai bine. DAR NUMAI APARENT! IN 90% din cazuri accidentele, mai grave sau mai usoare, puteau fi evitate daca cel de la volan mai vira un sfert de tura, daca vira cu o zecime de scunda mai repede (nu daca se apuca sa vireze mai devreme, ci daca rotea volanul mai repede), daca frana mai mult (iar, nu mai din vreme, ci numai mai puternic).

Cand lovesti masina afli, dar pana atunci pare ca te descurcai suficient de bine. Din pacate, de multe ori lovesti masina din alte cauze care tin de tine, dar cand lovesti din vina altuia, de multe ori realizezi ca: "N-am mai avut ce sa fac, a aparut prea din scurt!" Acest prea din scurt devine putin mai lung cand reflexele sunt corecte. Adica tragi de volan cat de repede se poate, cat de mult se poate si franezi cat de bine se poate.

Din pozitia "normala si relaxanta" de condus esti cu acest "cat se poate" cam la 70% din realitate.

Pozitia normala si relaxanta de condus, nu este nici normala nici relaxanta.

O sa-ti explic mai pe larg si unde gresesti cu distanta fata de volan.

 

O sa pun un topic cu scoala de pilotaj. Nu va va face piloti, dar veti afla ce va asteapta.

Scoala de soferi are numai ca preambul initierea in manevrarea automobilului. Scoala de soferi te invata cum sa evoluezi in functie de semnele de circulatie.

Scoala de pilotaj te invata cum sa evoluezi si in functie de dinamica implicata in deplasarea automobilului.

Link to comment
Share on other sites

Eu mi-am reglat scaunul si volanul astfel:

-scaunul este ridicat la maxim

-spatarul este lasat putin pe spate fata de verticala

-distanta este medie fata de volan(nu stau nici cu picioarele intinse cand apas pedalele,nici cu genunchii in bord)

-tetiera sprijina tot capul,nu doar ceafa.

-volanul este tras la maxim in jos si impins total catre bord.

Link to comment
Share on other sites

daca mi-ai cunoaste stilul de condus, mi-ai da dreptate :)

 

PS.Acum pe bune... n-am zis ca nu-i corect ce e scris mai sus, dar mi se-nbrehane de stilul lui de condus atunci cand eu merg cu 100-120 km/h pe autostrada :blink:

12042[/snapback]

E vorba si de confort iar in caz de accident coloana este dreapta :)

Link to comment
Share on other sites

E vorba si de confort iar in caz de accident coloana este dreapta :)

ai impresia ca nu mi-am dat seama?

nu. am sustinut si imi sustin si in continuare punctul de vedere:

 

vrei sa conduci sportiv sau agresiv = conduci cum zice tata ralf ca sa fii in siguranta

vrei sa conduci de placere = conduci cum iti bese mintea :blink:

Link to comment
Share on other sites

putin exagerat... tptusi sa nu uitam ca, dupa o cursa, el se da jos din masina cu 2 kg mai putin... :blink:

8995[/snapback]

 

Deci daca fac 10 curse dau 20 de kile jos?Am plecat sa ma inscriu la orice fel de cursa e posibil. :)

 

Nu cred ca in oras cel putin unde esti mai relaxat te ajuta atat de mult chestiile astea.Si eu am intr-adevar scaunul reglat exact asa cum zice,dar nu m-a ajutat cu nimic cand am avut accident in oras.Eram pe drum cu prioritate si la o intersectie,un idiot mi-a aparut brusc in fata venind din dreapta.Tot ce am putut face a fost sa trag de volan stanga si sa urlu :"Te omor boule"(masinile inca nu se lovisera cand eu deja urlam).Nu am mai apucat sa franez decat prea tarziu,adica eram cu piciorul pe frana cand masinile deja erau lovite.M-am tinut tare in volan,centura nu o aveam pusa.Cel din dreapta mea a dat cu capul de stalp dar nu grav.Alalalt din masina cealalta nu a avut nimic,ca l-am lovit in roata dreapta.

Deci nu dintr-o pozitie buna a scaunului salvezi un accident,din reflexe.Daca eu franam in loc sa urlu,nu se intampla nimic,dar am urlat cand m-am gandit ca imi terfeleste ala masina.

Link to comment
Share on other sites

1. Pozitia scaunului: cat mai inalta posibil.

2. Distanta fata de volan: bratele intinse ating volanul in lateral la nivelul incheieturilor.

3. Distanta fata de pedale: la calcarea ambreiajului piciorul ramane indoit.

8695[/snapback]

 

eu nu inteleg niste treburi.

 

1. scaunul cit mai sus posibil ? poate la masina lui de f1... care oricum are centrul de greutate pe asfalt si in care oricum simti totul. la o masina de strada insa... cu cit pui scaunul mai sus (si ai multe kile), cu atit mi se pare mai greu sa "simti" masina.

 

2. adica ... care incheieturi ? alea de la palme, unde tii ceasul ? pai atunci e imposibil sa mai conduci... e exact pozitia baietasilor de cartier, cu spatarul dat pe bancheta din spate si cu mina care abia atinge partea de sus a volanului. in plus, in articol e vorba de masini de curse/raliu, care au o directie foarte foarte rapida si la care nu ai nevoie sa incrucisezi miinile pe volan ca sa iei o curba la maxim. pentru masini "mai de strada", pozitia cea mai buna este cea in care tii volanul de la 9 si 15 si miinile sint indoite de la cot in unghi de 90 grade. nu e insa o pozitie comoda pentru "cruising" sau pentru oras. am testat pe pielea mea diverse unghiuri la scaun si la miini in poligon, la jaloane. in orice pozitie comoda a soferului normal sau a baietasului de cartier, obosesti ingrozitor si renunti dupa 2 minute de traseu si oricum nu poti misca volanul suficient de repede ca sa iei curbele corect. in pozitia pe care am descris-o mai sus, poti sa faci la infinit, chiar si fara servodirectie.

 

3. aici sint total de acord :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

scaunul cat mai jos

mainile pe volan sus si cam 10 grade indoite in jos

 

problema nu e cum stai in scaun, problema e daca stii la oricemoment exact unde calca rotzile din fatza, odata ce stii asta fatzi scaunul cum e mai comod pentru tine.

 

baietzi de cartier sunt si la noi, cu rotzi cromate de 18" si cauciucuri de 80$ cu care mie miar fii frica sa merg cu 140km/h, scaunul pe bancheta din spate si dabea se tzine de volan....ei sunt cool! ce stim noi :) oh mai sunt si de aia care pune ///M pe spate la un 318i si tobe de eshapament care din pacate sunt prea mari si le face motorashele sa piarda 20% din cuplaj pana la 4.000 rpm :)

 

Orium sigla ///M le da cel putzin 20HP :blink:

Edited by XR6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.