Jump to content

Arta de a conduce VOLANUL


neamih

Recommended Posts

Lucru Manual

 

Un sofer cu experienta se recunoaste dupa modul in care tine volanul: poti conduce cu precizie si in siguranta doar daca asculti de sfatul profesionistilor.

Sa zicem ca as vrea sa merg in oras la cumparaturi cu masina mea de curse BMW WilliamsF1 FW26 - nu cred ca as ajunge prea departe. Plimbarea mea ar lua sfarsit la primul giratoriu. Masinile de Formula 1 necesita un cerc de viraj mai mare decat cercurile de viraj ale giratoriilor din oras. In cazul curselor de Formula 1, cercul de viraj mare prezinta un avantaj. La o schimbare de directie, soferul nu trebuie sa schimbe pozitia mainilor. Cum se poate observa foarte bine la televizor, mainile mele raman pe volan intr-o anumita pozitie - chiar si la virarea pretentioasa din curba Loews de la Monte Carlo. Aceasta pozitie nu prezinta avantaje doar la curse. Recomand oricui acest mod de a conduce.

Inchipuiti-va ca volanul este un cadru de ceas. Mainile ar trebui sa fie asezate in aceeasi pozitie in care se afla acele ceasornicului cand acestea arata ora 09:15 ( :blink: la noi la scoala nu te invata cu 10:10?!). Cand conduc masina de curse, imi folosesc degetarele pt. a apasa tastele volanului, iar cand conduc un automobil obisnuit, le pozitionez de obicei pe spitele volanului, caci este mult mai confortabil si mai relaxant. Astfel, stiu intotdeauna cum sunt directionate rotile din fata, si aceasta chiar dupa ce am derapat sau alunecat. Majoritatea accidentelor in care masina derapeaza sau aluneca sunt cauzate de faptul ca rotile din fata nu sunt indreptate in directia in care este directionata masina. Imediat dupa ce masina se reechilibreaza dupa derapaj, aceasta se indreapta in directia pe care se afla rotile din fata. Iar daca acestea sunt indreptate spre santul drumului, acolo va ajunge si masina.

Acesta nu este singurul motiv pt. care va recomand sa tineti mainile in pozitia 09:15. Asa, orce curba poate fi depasita cu usurinta si precizie, fara sa schimbati pozitia mainilor. Pentru aceasta trebuie sa dezvoltati un anume simt, pe care soferii pseudorelaxati nu il cunosc deloc: fie ca tin ambele maini pe volan, una sus si cealalta jos ( :) ooops, that's me) fie ca tin volanul cu palmele (asa numitii "spalatori de vase") ( :) oops again tha's me), fie ca obisnuiesc sa cuprinda volanul cu toata palma (ca la jucatorii de tenis) ( :) si de data asta, oops din cursul asta chiar am de invatat), acestia nu sunt soferi profesionisti care sa stie sa vireze cu usurinta. Doar in curbe potcoava, la schimbari de directie sau la parcatul masinii este recomandat ca mainile sa isi schimbe pozitia pe volan. Soferul schimba pozitia mainilor pt. a redirectiona rotile. Prin servodirectia de care dispun modelele seriilor 5 si 6, de regula nu este nevoie de o repozitionare a mainilor. (am auzit de asta, vreau si eu, cine are asa ceva sa isi dea cu parerea)

Stiu o tehnica buna pt. schimbarea pozitiei mainilor. La viraj, mana care se afla in afara curbei impinge volanul. Este gresit ca mana din interiorul curbei sa traga volanul. Astfel, trunchiul si umerii sunt fixati in scaun (asta imi suna cunoscut :) ), directionarea masinii creste si este mai efectiva - indeosebi la viteza mare. Cand mana din interiorul curbei ajunge in dreptul pulpei (in cazul virajului la dreapta, ora 05:00, in cazul virajului la stanga in dreptul orei 07:00), aceasta se ia de pe volan, in timp ce cealalta mana, mai precis mana din exteriorul curbei, continua sa impinga volanul. Intre timp, mana din interiorul curbei apuca spitele volanului din partea opusa si trage volanul mai departe. ( :) nu incercati la citroen, oltcit, etc. pt ca nu veti gasi atatea spite) Mana din exteriorul curbei revine la pozitia initiala, directionand volanul mai departe, pana la virajul total. In cazul in care toate aceste miscari nu sunt indeajuns pentru a efectua virajul, se continua in aceeasi directie urmand pasii mai sus mentionati. Credeti-ma, functionalitatea acestei metode a fost dovedita atat la curse cat si pe strada. Desigur ca la inceput este nevoie de o schimbare de stil. Mai ales daca ani dea randul a-ti virat in felurile mai sus mentionate. (hehe norocul incepatorului, doar 2 ani) Circuite bune pentru exercitii sunt serpentinele din munti sau un training BMW pt. soferi.

 

Sunt curios daca reusesc si pe stanga si pe dreapta :)

Link to comment
Share on other sites

hmmm, pot spune ca am inceput sa aplic cateva chestii de aici, dar unele nu prea le inteleg. probabil din cauza ca am incercat doar in oras. cred ca in afara orasului se vad diferentele (confort, ca de performanta cu dacia...., poate cand pun mana pe vreo maisna straina)

 

voi ce pareri aveti?

Link to comment
Share on other sites

1. la scoala te invatau sa tii mainile la ora 10:20 lucru pe care-l recomand si in continuare conducatorilor de dacie sau alte masini fara servo

 

2. prinderea volanului la 9:15 este foarte buna si relaxanta, dar valabila numai de la o anumita viteza in sus... eu raman la condusul cu o singura mana in oras si chiar afara atata timp cat nu vreau sa abordez un stil de condus mai sportiv

 

3. intradevar, in viraje, se impinge volanul cu mana din exterior, dar nu inteleg de ce, la un moment dat, este necesara introducerea mainii din interiorul virajului, in interiorul volanului... probabil se vorbeste de viteze foarte mari in curba, acolo unde deja forta centrifuga incearca sa te scoata din scaun si sa-ti smulga volanul din mana, iar prinderea spitelor din interiorul volanului, ar fi o alegere de siguranta si de sporire a fortei de manevrare a acestuia...

 

4. Oricum afirmatia de sfarsit mi se pare de prost gust atata timp cat se face pe drumurile publice: "Circuite bune pentru exercitii sunt serpentinele din munti"

 

in rest este foarte de bun gust articolul... totusi a nu se confunda cu condusul autoturismului prin oras :blink:

Link to comment
Share on other sites

1.ce daca nu am servo? oricum servo dispare cand esti in miscare nu? normal manevra de parcare, garare nu o fac folosind mainile asa cum spune el...

 

2.el nu pomeneste de introducere mainii in interiorul volanului, el recomanda pasarea acestuia.

 

3. mi sa intamplat chestia sa imping volanul cu mana din exteriorul curbei si forta sa ma fixeze in scaun, nu neaparat la viteza mare cat la virajele stranse.

 

4. nu toti pot merge la BMW Driver Training

Link to comment
Share on other sites

4. Oricum afirmatia de sfarsit mi se pare de prost gust atata timp cat se face pe drumurile publice: "Circuite bune pentru exercitii sunt serpentinele din munti"

 

4. nu toti pot merge la BMW Driver Training

 

esti motociclist si ma asteptam sa ma intelegi mai bine...

FRATILOR, trebuie sa va intre bine in capshor ca nu va jucati numai cu vietile voatre atunci cand faceti pe micul Schumacher, in spatele volanului, atunci cand sunteti pe drumurile publice!!!

Link to comment
Share on other sites

ce zice Ralf:

...Cand mana din interiorul curbei ajunge in dreptul pulpei (in cazul virajului la dreapta, ora 05:00, in cazul virajului la stanga in dreptul orei 07:00), aceasta se ia de pe volan, in timp ce cealalta mana, mai precis mana din exteriorul curbei, continua sa impinga volanul. Intre timp, mana din interiorul curbei apuca spitele volanului din partea opusa si trage volanul mai departe.

ce ziceam eu:

3. intradevar, in viraje, se impinge volanul cu mana din exterior, dar nu inteleg de ce, la un moment dat, este necesara introducerea mainii din interiorul virajului, in interiorul volanului... probabil se vorbeste de viteze foarte mari in curba, acolo unde deja forta centrifuga incearca sa te scoata din scaun si sa-ti smulga volanul din mana, iar prinderea spitelor din interiorul volanului, ar fi o alegere de siguranta si de sporire a fortei de manevrare a acestuia...

ce sustineai tu:

2.el nu pomeneste de introducere mainii in interiorul volanului, el recomanda pasarea acestuia.

 

cineva nu a inteles tocmai bine... :blink:

Link to comment
Share on other sites

da, a fost o neintelegere, uite aici

 

este necesara introducerea mainii din interiorul virajului, in interiorul volanului...

 

am crezut ca te referi la stii tu cum zice la scoala de soferi sa nu prinzi volanul din interior. dar tu te refereai sa-l prinzi din interior de spite nu???

Link to comment
Share on other sites

...dar tu te refereai sa-l prinzi din interior de spite nu???

da

ceea ce nu mi se pare corect... incercam mai sus sa gasesc si niste explicatii...

 

poate se gaseste cineva cu mai multa experienta de pilotaj, care sa ne explice si noua fenomenul exact...

Link to comment
Share on other sites

esti motociclist si ma asteptam sa ma intelegi mai bine...

FRATILOR, trebuie sa va intre bine in capshor ca nu va jucati numai cu vietile voatre atunci cand faceti pe micul Schumacher, in spatele volanului, atunci cand sunteti pe drumurile publice!!!

9149[/snapback]

 

da, hai sa-ti spun care este parerea mea. si ca automobilist si ca motociclist:

 

cred ca majoritatea accidentelor cu urmari grave se petrec din neatentie. modul in care se incalca anumite reguli elementare de circulatie. parerea mea este ca atunci cand conduci cu viteza ridicata esti mult mai atent si concentrat. sunt multi soferi relaxati care incalca in mod stupid regulile de circulatie. pur si simplu unii nu gandesc. vad la unii ca taie banda continua, hop si ei dar fara sa se asigure temeinic. eu sunt de parere ca regulile sunt pt. a fi incalcate (unele). nu stiu exact cum sa-ti explic, dar eu cand fac o manevra (indiferent daca este regulamentara sau nu)ma asigur de cinci ori si casc biiiine de tot ochiiii.

 

sunt de parere ca putem sa facem pe micii Schumacher dar numai atata timp cat pastram anumite limite.

 

si repet, putine sunt datile cand cel care face pe schumacher este cel vinovat. mai ales la noi la motociclisti singura noastra vina este ca murim/sau nu in urma unor accidente.

Link to comment
Share on other sites

da

ceea ce nu mi se pare corect... incercam mai sus sa gasesc si niste explicatii...

 

poate se gaseste cineva cu mai multa experienta de pilotaj, care sa ne explice si noua fenomenul exact...

9178[/snapback]

 

da, nici eu nu cred ca este f. corect, numai cineva in materie poate sa ne spuna vorba ta cineva cu experienta in pilotaj(Ralf deja a facut-o, asteptam si pe altii).

Link to comment
Share on other sites

stii ca au fost multe cazuti fatale in care unui dobitoc i-au trebuit 5km/h ca sa fie omorat sau sa omoare pe altcineva.

 

 

mi-a mi sa intamplat sa ma acroseze pe cedeaza unul in piata victoriei. eu aveam 40-50 ca eram in viraj, iar el a iesit in calea mea. vina mea este ca aveam 40-50km/h si tot vina mea este ca nu m-am ales cu nimik rupt, nici macar nu am cazut...

 

daca era un TIR in locul meu, sau in locul multora care erau consecintele?

Edited by neamih
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
1. la scoala te invatau sa tii mainile la ora 10:20 lucru pe care-l recomand si in continuare conducatorilor de dacie sau alte masini fara servo

 

2. prinderea volanului la 9:15 este foarte buna si relaxanta, dar valabila numai de la o anumita viteza in sus... eu raman la condusul cu o singura mana in oras si chiar afara atata timp cat nu vreau sa abordez un stil de condus mai sportiv

 

3. intradevar, in viraje, se impinge volanul cu mana din exterior, dar nu inteleg de ce, la un moment dat, este necesara introducerea mainii din interiorul virajului, in interiorul volanului... probabil se vorbeste de viteze foarte mari in curba, acolo unde deja forta centrifuga incearca sa te scoata din scaun si sa-ti smulga volanul din mana, iar prinderea spitelor din interiorul volanului, ar fi o alegere de siguranta si de sporire a fortei de manevrare a acestuia...

 

4. Oricum afirmatia de sfarsit mi se pare de prost gust atata timp cat se face pe drumurile publice: "Circuite bune pentru exercitii sunt serpentinele din munti"

 

in rest este foarte de bun gust articolul... totusi a nu se confunda cu condusul autoturismului prin oras :blink:

 

 

8985[/snapback]

 

Deci la scoala de soferi te inavata sa tii la 22:10 nu la 10:20

Link to comment
Share on other sites

1. la scoala te invatau sa tii mainile la ora 10:20 lucru pe care-l recomand si in continuare conducatorilor de dacie sau alte masini fara servo

 

2. prinderea volanului la 9:15 este foarte buna si relaxanta, dar valabila numai de la o anumita viteza in sus... eu raman la condusul cu o singura mana in oras si chiar afara atata timp cat nu vreau sa abordez un stil de condus mai sportiv

 

3. intradevar, in viraje, se impinge volanul cu mana din exterior, dar nu inteleg de ce, la un moment dat, este necesara introducerea mainii din interiorul virajului, in interiorul volanului... probabil se vorbeste de viteze foarte mari in curba, acolo unde deja forta centrifuga incearca sa te scoata din scaun si sa-ti smulga volanul din mana, iar prinderea spitelor din interiorul volanului, ar fi o alegere de siguranta si de sporire a fortei de manevrare a acestuia...

 

4. Oricum afirmatia de sfarsit mi se pare de prost gust atata timp cat se face pe drumurile publice: "Circuite bune pentru exercitii sunt serpentinele din munti"

 

in rest este foarte de bun gust articolul... totusi a nu se confunda cu condusul autoturismului prin oras :)

8985[/snapback]

 

la punctul 4 cred ca vrea sa mai sorteze din soferi :)) care nu reuseste.. la prapastie cu ei :blink:

Link to comment
Share on other sites

Deci vreau sa zic ca de condus, conduc cu o singura mana pe volan in oras adica la ora 21 si una pe schimbator... la viteza mai mare le pun la 21:15 cum zice Ralf, cat despre impinsul volanului cu mana dinspre exteriorul curbei... eu fac tocmai deandoaselea si e incomod daca supravirez pt ca imi vine in coapsa mana cu care trag de volan. Am mai invatat ceva! :blink:
Link to comment
Share on other sites

Deci la scoala de soferi te inavata sa tii la 22:10 nu la 10:20

:)

pai la mine era AM :)

si intradevar, am intalnit si instructori (cei mai batrani in general) care te invata sa tii mainile la 10:10... in ambele cazuri, in viraj, pozitia te forteaza sa tragi de volan cu mana din interiorul curbei... greseala pe care o faceai si tu :blink:

Edited by mike
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.