Jump to content

Aquaplaning-ul


neamih

Recommended Posts

Cursul de inot.

Aquaplaning-ul este la fel de periculos ca si poleiul. Soferul nu mai poate accelera, frana sau chiar conduce. Noi va aratam cum sa reactionati corespunzator.

 

Ploaia abundenta pune bete-n roate atat soferilor de curse, cat si soferilor amatori: vizibilitatea redusa si aquaplaning-ul. In loc sa evitam pedala de acceleratie, trebuie sa ne miscam rapid pe autostrada. Cauciucurile obisnuite, cu patru profile, nu pot face fata situatiei. Exista o explicatie simpla pt. aquaplaning: apa nu poate curge destul de repede de-a lungul profilelor cauciucului in timp ce rotile masinii se umezesc. Cauciucurile obisnuite ar aluneca mai tot timpul pe soseaua umeda, pierzand contactul cu asfaltul. La o masina in serie poti recunoaste riscul alunecusului atunci cand apa se aude foarte tare in aparatorile rotilor.

Se intampla uneori ca sistemul DSC (sistemul pentru controlul dinamic al stabilitatii) sa nu mai detina controlul asupra rotilor. Becul de control se aprinde, dupa care situatia se redreseaza. Deseori se intampla sa simti ca volanul trage intr-o anumita directie sau ca presiunea din volan nu ramane constanta. Fiecare dintre noi a simtit teama care ne acapareaza in momentul in care masina aluneca pe sosea. De aceea ca recomand sa incercati sa va pastrati calum :blink: si sa mentineti volanul in pozitia initiala. De indata ce rotile se stabilizeaza pe sosea, masina se va indrepta in directia dorita. Daca va aflati pe linie dreapta, situatia se afla cub control atata timp cat ramaneti calm. Cea mai critica situatie de aquaplaning care poate avea loc este cea in curba. Imediat ce rotile din fata iau contact cu apa, masina va derapa. In acest caz, majoritatea soferilor au tendinta sa vireze si mai mult. Aceasta este si reactia obisnuita la derapare a unui sofer fara experienta. Iar daca soseaua este umeda, o astfel de reactie gresita poate fi fatala. Daca masina a ajuns sa derapeze, aceasta inseamna ca soferul nu are destula putere pt. a dirija rotile in directia dorita. Astfel, masina nu va mai putea fi directionata prin intoarcerea volanului. Situatia se inrautateste in cazul aquaplaning-ului, deoarece rotile vor relua contactul stabil cu asfaltul, dupa care vor efectua directiile date de sofer in timpul deraparii. Retineti faptul ca, in acest moment, rotile posterioare nu au stabilitate. Efectul logic este urmatorul: rotile posterioare aluneca si masina ajunge sa se invarta (tractiune spate). De aceea va sugerez sa imi urmati sfatul: in cazul unui aquaplaning in curba, apasati pe ambreiaj si incercati sa franati cu atentie. In astfel de cazuri, eu personal iau in considerare si faptul ca partea posterioara a automobilului va actiona o anume forta la randul sau, asa incat voi incerca sa conduc incercand sa evit o astfel de reactie.

In majositatea cazurilor, sistemul de control dinamic al stabilitatii (DSC) va mentine directia fiecarei roti in parte prin franarea exacta. DSC este legat la un sistem automatizat sau secvential de tipul SMG, asa incat si rotile sa fie sustinute. Regula nr. 1 in caz de ploaie: micsorati viteza! Mare atentie la modul in care conduceti in zonele cunoscute ca fiind periculoase, cum ar fi spre exemplu santuri, adancituri sau margini de drum. Fiti precaut in orice loc in care se aduna apa. Si firicelele de apa care traverseaza soseaua pot fi un real pericol pt. soferi. La cursele de Formula 1 nu respecta mai nimeni aceste reguli sfinte. Si acest fapt poate duce la efecte catastrofale: imi amintesc de ploaia puternica de la Grand Prix din Brazilia - o cursa haotica, la care cinci masini au ajuns sa se tamponeze puternic intr-o curba.

 

 

Mie imi place cum preda Ralf, ce ziceti?

Link to comment
Share on other sites

@neamih

superb prezentat

multumesc

 

Tare mi-as fi dorit sa exemplifice si aquaplaningul produs de franarea brusca (este cel mai des intalnita in localitati)

o astfel de aquaplanare solicita manevrarea inversa a descrierii sale...: adik sansa de evitarea a unui eventual obstacol consta in manevrarea volanului pe perioada de aquaplanare, astfel incat la contactul rotilor cu solul, masina sa poata vira brusc pe noua directie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.