Jump to content

Upgrade frane spate 316i


pyu

Recommended Posts

De mult timp simteam ca nu mai am franele la fel ca atunci cand am cumparat masina.

Prin vara trecuta, am schimbat tamburi + ferodouri, cu altele noi, dar tot nu tinea frana cum vroiam eu.

Din cauza asta m-am enervat foarte tare, si m-am hotarat sa fac upgrade de la tamburi si ferodouri la discuri si placute.

Am gasit o "punte" spate (brate, planetare, discuri, etrieri, placute, conducte, senzori ABS), si saptamana trecuta (am avut concediu cateva zile) m-am apucat de treaba.

Nefiind mecanic, operatiunea a reusit cu succes, dar a durat in jur de 11 ore, cu o pauza de 1 - 1:30 ore la mijloc.

Tebuie numaidecat sa aveti garaj cu canal, altfel nu vad cum se poate face lucrarea.

 

Pentru motorizarile mai slabe, sistemul de franare arata asa:

 

http://i41.tinypic.com/260x6xx.jpg

http://i42.tinypic.com/2lsdwer.jpg

 

Iar pentru modelele superioare:

 

http://i41.tinypic.com/dnk8kg.jpg

 

Mi se pare mult mai usor sa schimbi placute, sau discuri decat tamburi, ferodouri, si in plus sunt o multime de arcuri si sigurante.

 

 

Aveti nevoie de urmatoarele:

http://i43.tinypic.com/r2jj7n.jpg

- 2 x brat bascula, cu tot cu bucse ( sunt cate 2 bucse -3,4 + cate un pivot pe fiecare parte - 2), suruburi - 9, 10, 18 (sau puteti folosi suruburile care le aveti pe masina, daca sunt bune), senzori ABS - 20 (sau puteti sa-i folositi pe cei de pe puntea cu tamburi, daca o sa ii puteti scoate fara sa-i rupeti).

 

 

- 2 x suport etrier - Piesa nr 2

 

- 2 x etrier complet - Piesa nr 1

 

- 2 x discuri frana - 19 - ai mei erau in stare foarte buna, asa ca nu am mai cumparat altii noi

 

- 2 x set placuta frana - 12 - aveau carne mai bine de jumatate, asa ca nu am cumparat altele

 

- 2 x cabluri frana de mana - 1 (din imaginea de mai jos)

 

- 2 x set saboti frana de mana - toate componentele de mai jos

 

http://i44.tinypic.com/16hta9d.jpg

 

- 2 x conducte frana - 9, 14 + 7, 10, 13 - (imaginea de mai jos) de preferinta noi, nu sunt scumpe.

http://i40.tinypic.com/29m23ad.jpg

 

Pentru a nu avea probleme in viitor, am schimbat si bucsele 3 si 4, nu sunt scumpe, si sunt usor de schimbat.

 

Pentru bucse mi-am facut o presa, ca in imaginile de mai jos:

 

http://i41.tinypic.com/nqwz9i.jpg

http://i43.tinypic.com/10efyag.jpg

Operatiunea dureaza maxim 1 ora pentru ambele brate.

Link to comment
Share on other sites

Daca aveti toate cele necesare, va puteti apuca de treaba.

Desfaceti toate suruburile ansamblului spate: suruburile 19 (x3), 9, 10, 18, cele 6 suruburi cu care e prinsa planetara de grup - trebuie o cheie mai speciala, sau piliti putin o inelara de 9 pana cand incape exact pe capul surubului - eu am avut bratele cu tot cu planetare, si nu m-am complicat, am schimbat si planetarele, in caz contrat va trebui sa desfaceti piulita 4 din linkul acesta).

Atentie sa nu uitati si de cablul de la frana de mana, care se desface de la consola centrala - cred ca 10 si 11 de aici, senzorul de la ABS - urmariti cu atentie cablul, si gasiti o mufa intr-o carcasa de protectie de plastic, si conductele la frana (puneti ceva provizoriul, un surub, sau o bucata de hartie, ca sa nu curga tot lichidul pe jos).

Suspendati cu un lemn bratul 5 pentru ca arcul il va impinge in jos, si o sa aveti probleme la montare (la roata dreapta a durat cu 1 - 1:30 ore mai mult din cauza ca nu mai puteam impinge bratul in sus, din cauza arculiu, si se inclina si in toate directiile).

http://i39.tinypic.com/qpmic8.jpg

 

Indepartati vechiul brat.

 

Puneti ferodourile de la frana de mana, impreuna cu cablul acesteia, apoi discul.

Montati noul brat in carcasa 17 de aici, apoi fixati-l de caroserie cu ajutorul celor 3 suruburi 19.

 

Montati planetara, apoi 7, 5 de aici[/url. Conectati furtunele de la lichidul de frana, cablul de la frana de mana, amortizorul...

 

http://i43.tinypic.com/2vnsa6t.jpg

http://i41.tinypic.com/sebqd0.jpg

 

Asigurati-va ca ati strans toate suruburile, montati etrierul si placutele.

Repetati operatiunea si la cealalta roata, aerisiti bine, eventual schimbati si lichidul de frana, reglati frana de mana.

 

Montati rotile.

http://i41.tinypic.com/2im0qqf.jpg

 

Sa nu uitati sa refaceti geometria :)

 

Si cam atat cred, sper sa nu fi uitat nimic.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Pivotul?

De ce sa il schimbi? (erau ok cei de pe puntea cu discuri, si nu i-am mai schimbat)

Eu am luat puntea cu totul, cu toate bucsele, am schimbat doar bucsele la brat (alea din fata rotii), sa fiu sigur ca nu cedeaza dupa ce fac geometria.

 

Oricum nu mi-a iesit unghiul de cadere decat dupa ce am coborat masina... E o legatura cred intre fuzeta si bratul din care se regleaza acest unghi.

Edited by pyu
Link to comment
Share on other sites

Am intrebat de pivot pt ca prostul de mine a rupt protectia aia de cauciuc de la unul...si nu am vazut cauciucul ala separat.....

Si mai am o intrbare: cate furtunase dd frana trebuie? Si ce cod au? Presupunand ca nu am decat furtunul metalic in forma de S, care e prins pe brat....

Link to comment
Share on other sites

Nu stiu ce sa zic de pivot... Oricum parca era vreo 150 ron bucata, sau asa ceva...

 

Referitor la furtune... Mi se pare ca aveam furtunele alea mici care intra in etrier (14, daca nu ma insel),

iar pt 11 si 9 le-am folosit pe cele existente, se potrivesc.

Nu mai tin minte exact, a trecut mai bine de 1 an de atunci :)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Am facut si eu ieri modificarea, sunt foarte multumit de cum functioneaza frana acuma(si fara abs momentan :) , nu am putut scoate intreg un senzor de pe fuzeta veche si o roata are lipsa senzor )

Eu nu am scos planetare cu surbelele alea ciudate. ci le-am scos din grup, ies foarte usor, si conductele de fana le-am lasat alea vechi , in afara de ultima de pe etrier, aia nu o aveam.

Cam atat!

 

Recomand pt toti care vor sa aiba frane mai bune pt 316 , fiecare din noi stie cum prinde!

Link to comment
Share on other sites

Cu toate ca este foarte bun un upgrade de la tamburi la placute eu consider ca nu e 100% necesar. Odata ce neamtul cand a facut-o din fabrica a gandit-o cu tamburi, o schimbare a placutelor de frana, tamburi, saboti si a lichidului de frana consider ca o sa ai niste frane clasa A. Nu poti spune ca ai vreun motor de 150-200 cai si cand mergi cu 220-240 franezi din ploiesti si ajungi in bucuresti ( asta ca o mica gluma).

 

Fiecare cu parerea sa. Oricum ideea este buna nu am ce comenta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ne ziceti si noua un cost aproximativ?

fara manopera?

Piesele au costat 200 ron cu transport cu tot. Am mai cumparat saboti frana de mana cu 70 ron, vopsea, grund, lac, wd40, smirghel, de 80 ron si multa munca, aprox 2 zile.

A meritat investitia!

 

Eu am mers cu un 316i cu frane pe disc si nu am simtit nici o diferenta fata de 318i meu cu tambur. Nu am depasit insa viteza de 70 kmh. Diferenta se simte la viteze mai mari?

 

Nu stiu ce sa zic Mihai, la mine se simte si la viteza mica, si la viteza mare, la fel. Inainte era dezastru pe spate, am schimbat in toamna sabotii si dupa o luna si ceva erau gata, a fost ceva ciudat acolo, si nu prindea bine nici asa cu ei noi. Si cilindru schimbat ca perdeam ulei, ceva frecvent la ele. Aveam frana buna la a 2-a pedala, da nici aia buna buna, ci asa si asa.

Si pe fata o sa am nevoie de discuri noi si placute, sa vad poate trec la ventilate, dar nu stiu daca o sa prinda mai bine, suprafata de franare este aceeasi, numai racirea e mai buna. Dupa ce schimb pe fata mai revin, cu detalii!

Link to comment
Share on other sites

cablul de la frana de mana l-ai schimbat cu tot cu "camasa"? vreau si eu sa ma apuc am toate piesele in afara de cablurile de la frana de mana...unde multi imi ziceau ca se potrivesc alea care le am,multi imi ziceau ca nu se potrivesc si nu stiu ce sa fac...vreau sa ma informez bine inainte sa ma apuc de demontat :))
Link to comment
Share on other sites

Acuma am vazut ca ai postat si aici! Eu doar din ce am auzit e ca nu se potrivesc cablurile, sunt mai scurte, nu am incercat sa le schimb, desi cel din stanga(iar o problema frecventa), la levier e uzat plasticul ce-l acopera, la ambele pe stanga, si am zis ca o sa iau de pe dreapta de la cele cu tamburi, dar nu stiu inca pana nu demontez iar spatele. Asta nu o sa fie curand, pana nu termin cu sesiunea cu examene.
Link to comment
Share on other sites

Nu ced ca o sa se potriveasca, asa arata ale tale, sa vezi inainte de a le desfacepost-12399-0-47332500-1338823191_thumb.jpgpost-12399-0-39500200-1338823200_thumb.jpg . Sa le analizezi pe ale tale cu disc inainte, sa vezi cum sunt prinderile.

 

si asa arata prinderea deasupra la cardanpost-12399-0-97722900-1338823467_thumb.jpg, eu am reusit sa le scot, intr-o parte a fost mai greu, am desfacut piulitele din interior ,dar am dat cu wd si de afara si de inauntru si am reusit pana la urma, tragi tare de ele. Si ala in dezmembrari ar trebui sa iti arate eventual cum sa le schimbi, sa ii spui!

Link to comment
Share on other sites

Nu are filet, e doar bagat 2, 3 cm in tevile alea mici care se vad in poza. Nu prea ai loc sa lucrezi acolo, am desfacut acolo izolatia de aluminiu de la toba si apoi am avut acces.

 

Acuma am vazut postul lui Dan, piesele au stat 2 ani afara in soare, ploaie, zapada si alte cele asa au ruginit, acuma vreau sa scot un senzor abs din una si ma chinui enorm de mult, iese foarte greu, am stricat 2 bucati, nu vreau sa-l stric si pe acesta...

.... nu aveti vre-o idee?

Link to comment
Share on other sites

mult wd40 si :-?? bafta!

eu nam ajuns inca la capitolul asta...miam luat azi 2 etrieri in stare exceptionala cu placute 90% si toate furtunele si conductele pt ca aia care ii avea puntea donatoare...erau foarte maltratati...si nu se desfacea surubul de aerisire...weekendu asta o sa ma apuc sa reconditionez bratele...sa scot bucsile,rulmentii,si senzorii...sa le iau la perie de sarma si pe urma un grund sau o vopselutza pt protectie :D si pe urma bine inteles o sa ma apuc de montat la loc...taleri noi,rulmenti noi,bucsi noi,si sabotii de la frana de mana noi,restul e SH :)) ca no tengo dinero :))

 

problema cea mare ar fi cablurile de la frana de mana :(( ma omoara tehnologia asta...apel la toti forumistii,CUM SE SCOT CABLURILE DUPA CE LEAM DESFACUT PIULITELE DE LA MANETA? azi cand am luat etrierii baiatul de la dezmembrari mia zis ca daca eu reusesc sa scot cablurile mi le da gratis :| si am incercat ca na sunt roman si tot ce e gratis merita efort deosebit...dar nam reusit...bucata de filet de aprox 10 cm de la unu din capetele cablului( cel de la maneta )ramane blocata undeva pe conductele care sunt in habitaclu sub mocheta :( si sincer or fi ei nemtii dati dracu da pe asta nau prea gandito :| probabil au zis ca acele cabluri sunt indestructibile....si chiar sunt :))=))...si nu sau mai gandit ca prin europa mai sunt si romani buni la modificari de tot felul :|:( inca odata help daca a desfacut cineva sa ma ajute si pe mine...

Edited by grecualex
Link to comment
Share on other sites

Si eu am dat cu grund si vopsea peste, arata ok etrierele si discurile. Pe brate doar cu grund.

Nu stiu cum ti s.au blocat, ar fi trebuit sa iasa daca au iesit din locasul acela ruginit din capat. La mine de acolo nu iesea, si am dat cu wd din interiorul masinii si din exterior si am izbit si cu un levier sa.l mai misc si a iesit pana la urma. Am tras foarte tare de el chiar foarte! Sper sa reusesti!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.