Jump to content

Diy: reparatie electroventilator clima


Calin

Recommended Posts

Defectul: la pornirea climei cu masina oprita in loc, electroventilatorul nu porneste, clima nu baga rece pe loc sau la mers bara la bara prin oras.

Remediere: dupa eliminarea celorlate cauze care ar duce la nefunctionarea ventilatorului (modul comanda, relee, sigurante, sonde) mai ramane de verificat doar motorasul electroventilatorului.

Important: inainte de demontarea de pe masina, decuplati mufa de comanda si cu doua fire alimentati direct acel motor. Daca nu porneste inseamna ca el este problema.

 

Repararea motorului.

 

Dupa ce il demontati de pe masina, aici nu mai dau detalii pt. ca se scoate relativ usor, motorasul va trebui eliberat din suportul lui si detasata elicea. Atentie, elicea e fixata cu un surubel de M5 care are filet invers. Nu incercati in sensul de destrangere pt. ca el se va strange mai tare. Este o masura a fabricantului pt. ca elicea sa nu se desfaca in mers.

Dupa ce ati scos motorasul incepeti sa-l demontati. Partea inferioara (opusul de catre elice) e nituita si ca sa le desfaceti va trebui polizate acele nituri cu un flex mic. Nu incercati cu masina de gaurit, exista riscul sa scapati burghiul pana in bobinaj si acel motor va fi bun de aruncat.

Dupa ce ati polizat acele nituri se poate desface capacul motorului. Defectul il veti observa imediat, periile colectoare uzate pana la martor. Defectul e doar la periile de minus, cele de plus arata ca noi. Sint patru perii in total (2- si 2+). Aici fiecare face cum crede, schimba doar pe cele uzate sau le schimba pe toate patru, eu le-am schimbat pe toate patru sa fiu sigur.

 

Periile colectoare: nu veti gasi nicaieri de cumparat, doar impreuna cu motorasul care e destul de scump. Eu personal am folosit perii de alternator Aro sau Saviem dar a trebuit sa le mai polizez umpic ca erau cam mari la lungime/grosime/inaltime. Periile vechi sint punctate electric in soclul lor asa ca vor trebui taiate cu un cutter. Reoforii periilor noi (acele lite subtiri) se vor cositori pe placa cu circuite.

Cand periile sint gata si cositorite se trece la reconditionare colectorului, adica locul unde actioneaza acele perii. Se observa in poza cat e de uzat, periile apasa destul de tare in acele zone si va trebui si colectorul rectificat. Eu personal am folosit strungul, din diametrul total al colectorului am luat mai bine de un mm. Dupa ce ati reconditionat si colectorul se poate trece la reconditionarea carcaselor motorului. Aici fiecare face cum crede mai bine, eu le-am curatat, am dat cu smirghel, le-am degresat si le-am vopsit negru mat sa arata frumos.

Dupa ce totul gata se poate asambla inapoi. Inainte de asta ungeti bucsele si rulmentii de la rotor. Verficati-l inainte de a-l monta inapoi pe masina la o baterie auto sa vedeti daca totul functioneaza corect. Daca totul e ok montati inapoi pe masina si porniti clima. La cateva secunde dupa apasarea butonului, electroventilatorul trebuie sa porneascape treapta 1 iar dupa cam un minut porneste pe treapta 2 la turatie maxima.

E umpic de lucru dar oricum e mai ieftin decat achizitia unuielectroventilator nou. Periile de Aro au costat 8 lei.

post-8540-1281551364_thumb.jpg

post-8540-1281551383_thumb.jpg

post-8540-1281551395_thumb.jpg

post-8540-1281551412_thumb.jpg

post-8540-1281551428_thumb.jpg

post-8540-1281551443_thumb.jpg

post-8540-1281551455_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

La e39 e acelaşi lucru?

Şi eu am problema asta. Am fost la trado, cică-i piesa cu ţepi. Mi-au schimbat-o, dar nu era aia + că piesa mea era bună..Aşa că mi-au dat banii ĂŽnapoi. Apoi au ĂŽnceput să spună că ar fi cărbunii, ba că nu ştiu ce motor(care costă la ei 1400ron). Nu am vrut să aruncăm cu banii pe acolo să ghicească mecanicul ăla problema.

Aşa că dacă ce ai făcut tu merge şi pe e39 din 2002, ar fi super

 

ps: tu ce probleme/simptome ai avut ĂŽnainte să se defecteze motoraşul?

Edited by Mihai!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
La e39 e acelaÂşi lucru?

tot cam asa e si la e39. mufa se vede in partea stanga. poti s-o vezi in poza asta atarnand chiar mai sus de locul unde mesteresc eu: http://picasaweb.google.com/10421895812559...532846146898722

fara sa desfaci nimic la masina o poti roti spre dreapta vreo 30 - 45 de grade si apoi iasa cu totul din suport (ansamblul de mufe mama-tata, asa cum sunt ele impreuna). apoi poti sa scoti mufa tata din mama (aha :twoup: ) si sa verifici una alta. mufa tata (cea cu pini) merge spre ventilator. cealalta vine de la relee. firul maro este minusul. deci poti sa masori la mufa mama intre minus (firul maro) si restul de pini, cu clima pornita. pe unu din ele (cel putin) trebuie sa ai 12 V. (cel putin prima pozitie a ventilatorului functioneaza cand se porneste clima). Daca ai 12V acolo (sau 14, na, ca alternatorul incarca...) inseamna ca siguranta fusibila pt ventilatorul auxilar e ok, releul respectiv e bun - deci problema e la ventilator sau rezistentele lui. Mai departe iei 12V si alimentezi motorul prin mufa tata: pui minusul la firul maro si alimentezi pe rand celelalte 3 fire. Ar trebui sa ai, ideal, 3 turatii diferite. daca ai macar una, motorul este ok (pozitia de viteza maxima alimenteaza motorul direct, celelalte 2 prin rezistente).

Eu am avut rezistenta pt prima pozitie arsa si am suntat-o. acum porneste motorul direct pe pozita 2 cand pornesc clima. e cam galagios, dar mai bine decat sa nu mearga deloc (fortezi compresorul de clima din cate stiu) pana cumpar rezistentele sa le schimb. Am si eu cateva poze (facute ed fiu-meu) de la distractie: http://picasaweb.google.com/10421895812559...0VentilatorBmw#

 

Calin, excelent articol! O singura intrebare: cum ai fixat inapoi capacul la motor? Eu m-am temut sa-l desfac (am o banuiala ca si la mine sunt varza periile alea....) ca nu stiam cum l-as putea inchide inapoi....

Link to comment
Share on other sites

Calin, excelent articol! O singura intrebare: cum ai fixat inapoi capacul la motor? Eu m-am temut sa-l desfac (am o banuiala ca si la mine sunt varza periile alea....) ca nu stiam cum l-as putea inchide inapoi....

asta cam asa e...mai functional e sa folosesti o dalta facuta pe masura / boanta ca sa dai bavurile care tin capacele la loc... se pot refolosi macar o data. e de dorit sa faceti o piesa patrata din lemn masiv / de esenta tare cu o gaura cat diametrul exterior al motorului ca sa-l prindeti in menghina inainte sa bateti in el. atentie la pozitia si starea magnetilor din stator...cva aschii metalice daca sant trb indepartate...am gasit motor blocat de o agrafa...noroc ca a sarit siguranta, oricum arata ca s-a supraincalzit, am curatat tot rotorul luna si l-am lacuit preventiv, ca tot nu era.

Edited by X X L
Link to comment
Share on other sites

Capacul ulterior l-am sudat cu argon, cateva puncte unde era initial fixat cu acele lamele.

brownshark: prima data asa am vrut sa fac dar cand am vrut sa le indrept 2 dintre ele sau rupt deja. Hefturile cu argon n-au moarte.

 

cati magneti avea asta al tau ? zii si tu puncte d sudura nu "hefturi"...sper sa nu t superi d corectura

Link to comment
Share on other sites

Capacul ulterior l-am sudat cu argon, cateva puncte unde era initial fixat cu acele lamele.

brownshark: prima data asa am vrut sa fac dar cand am vrut sa le indrept 2 dintre ele sau rupt deja. Hefturile cu argon n-au moarte.

am inteles, merci. E foarte rigida tabla aia.... Si eu am incercat un picut cu un cleste sa prind o lamela de-aia si sa culc doua urechiuse de-o data, dar am avut feelingul ca daca insist ceva pocneste. Cel mai degraba incheietura mea. Deci e foarte tare.

 

Anyway, urmeaza sa bag si eu flexu-n el ca si-a dat duhu azi :|

 

dar neaparat argon? eu am un aparat clasic, cu electrozi... Crezi ar merge sa fac niste puncte cu ala? Sau tu aveai argonu' mai la indemana?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.