Jump to content

Probleme cu termostatul


Recommended Posts

Am incercat sa-ti zic cum a fost gandit sistemul de racire. Daca tu crezi fantasmagoriile si explicatiile diversilor mesteri, asta e.

 

Diferenta de temperatura intre apa care intra in radiator si cea care iese este de aproximativ 10 grade. Daca te pasioneaza calculeaza diferenta de densitate si ai sa vezi ca este irelevant de mica pentru discutia de fata. :twoup:

Daca te-ar pasiona fizica, ai sti ca este suficienta diferenta de temperatura. Degeaba faci cu ochiul :) , apa circula totusi!

 

Daca te-ar fi pasionat mecanica, ai fi stiut ca exista si motoare cu circulatie naturala a apei de racire, circulatie bazata exact pe diferenta de densitate a apei. Exista motoare care nu au pompa de apa si apa circula natural in sistemul de racire. Nu sunt insa prea raspandite si nici de putere prea mare, deoarece racirea cu circulatie naturala a lichidului de racire nu este atat de eficienta ca racirea cu circulatie fortata.

 

In primul rand nu e frumos sa-ti folosesti privilegiile de moderator si sa-ti editezi mesajul astfel incat urmatorul mesaj al meu sa nu aiba nici o noima.

 

In al doilea rand sunt pasionat si de fizica si de mecanica, am 2 facultati si un master toate tehnice si inteleg foarte bine ce vrei tu sa spui. Este foarte usor cand ajungi sa cunosti mai multe intr-un domeniu sa cazi in capcana si sa dai explicatii savante pentru anumite fenomene cand explicatia este mult mai simpla. In cazul de fata sunt total de acord cu ce spui tu dar NU acela este motivul PRINCIPAL pentru care apa iese din radiator pe jos (atentie nu am spus nimic despre locul pe unde intra si iese apa din MOTOR).

 

Daca apa ar iesi pe sus din radiator:

 

1. orice pierdere de lichid ar duce la o catastrofa pentru ca ar trage aer pe acolo (explicatia mea)

2. eficienta ar fi putin redusa datorita explicatiilor tale cu densitatea.

 

Care motiv ti se pare mai important?

Link to comment
Share on other sites

daca n-ar fi cum a scris cristimm cine ar mai misca apa din circuitul mic atunci cand termostatul e inchis ? motorul merge pompa misca apa din motor, cand se incalazeste apa peste o anumita temp termostatul clasic deschide si o lasa sa se duca in radiator sa ii scada temp. cu termostatul asta comandat d ECU, e mai delicat / complicat, in functie de ce intelege ECU de la senzori , da o comanda cat sa se deschida termostatul, din pacate sunt prea multe variabile care pot deranja aceasta comanda.

 

pentru Taz, ai putea sa incerci sa masori cu un ap bun de masura valoarea rezistentei tale de pe termostat, nu demontezi nimic(dar cu motorul rece), si sa vezi daca e aceeasi valoare pe alta rezistenta, fie ca e p o masina identica functionala fara simptomele masinii tale, fie p un termostat identic nou in vreun magazin care il are p stoc. sau sa vezi p vasul d expansiune daca ai cva semne de parafina pe pereti.... poti sa masori si daca vine comanda pe mufa d la ECU in fctie de cat d cald e motorul....

Link to comment
Share on other sites

daca vrei sa vezi daca functioneaza OK termostatul, pui testerul si vezi negru pe alb...vezi cand e inchis, vezi cand e deschis si vezi temperatura apei... termostatul la E46 deschide complet la 105 grade, deci peste 105 grade termostatul n-are voie sa fie pe inchis. Edited by Rhaziel
Link to comment
Share on other sites

dupa cum a intrebat, parea ca nu are acces facil la un tester. normal ca o masina de genul asta cere tester, dar lucruri simple le mai poti intelege si cu un aparat d masura simplu. asa poate si vreun senzor sau chiar termostatul functioneaza bine pina la o temp si fix la " xx" grade sa aiba cva sincope. shit happens... din pacate, cu cat sunt mai complicate, cu atat mai des, china helps too...
Link to comment
Share on other sites

hmmm... nu stiu cat e de simplu sa afli pozitia termostatului cu un aparat de masura... mie mi se pare mai usor de gasit un tester...

despre "sincope" nu stiu ce sa zic, din cate am deslusit eu din disecarea unuia, el e tot mecanic, inchide si deschide pe baza dilatarii la o anumita temperatura, nu functioneaza comandat electronic ci doar monitorizat.

Edited by Rhaziel
Link to comment
Share on other sites

Rhaziel - sigur, cine vrea sa-si piarda timpul cu asa cva sau nu are acces la tester,gaseste p net valoarea tensiunii care se aplica rezistentei din glicerina termostatului, face o proba si verifica optic daca se deschide sau nu termostatul. sau masoara daca are continuitate si o alimenteaza treptat cu o sursa.

 

 

 

Rhaziel - foarte buna poza, o PIESA si un gunoi generat d economie...

Edited by brownshark
Link to comment
Share on other sites

gresesti! :twoup: n-ai cum sa alimentezi termostatul sa deschida!!! el nu deschide in urma vreunei comenzi/alimentari cu tensiune! ...deci nu poti sa-l demontezi si sa verifici daca deschide/inchide alimentandu-l cu tensiune, el e tot mecanic, ca la batrana Dacie, doar ca e "supravegheat" de un senzor/circuit(nush cum sa-i zic) interior care citeste doar pozitia termostatului. Edited by Rhaziel
Link to comment
Share on other sites

singura verificare ce o poti face la el e sa-l bagi in apa la ~105 grade si ar trebui sa il vezi ca deschide

 

...tot ce e electronic la el, e doar "de martor"!

 

PS: desi pare simplu, nu incercati sa demontati de pe termostat partea mecanica, se vor forfeca/rupe firele ce duc la mufa de pe cot! (valabil pt E46)

Edited by Rhaziel
Link to comment
Share on other sites

nu merge!!! nu are lungime la fire, si cand il rasucesti sa iasa din "agatatori" se foarfeca firele... :twoup:

 

ma refer la tipul asta de termostat:

 

http://www.bmwpartsonline.co.uk/graphics/M43Thermostat.jpg

 

...in fine, sa nu deviem prea mult. :)

Edited by Rhaziel
Link to comment
Share on other sites

termostatul asta din poza(tipul asta), iti spun sigur ca nu se demonteaza... poate il mai am pe acasa, sa-ti arat exact despre ce e vorba... firele ce merg de la mufa pana in miez, au exact lungimea aia dintre mufa si miez, chiar daca reusesti sa rotesti putin partea mecanica incat sa "scape" din urechile de plastic fara sa foarfeci firele, nu il poti trage inafara de fel...

 

nici eu nu vreau sa te contrazic, poate e vreo smecherie in legatura cu demontatul care mie imi scapa, dar pe cel vechi al meu l-am demontat si toate cele de mai sus ce le-am scris le-am constatat cu ocazia aia.

Link to comment
Share on other sites

se demonteaza dar nu ai avut tu sculele potrivite. nu-s nici astia de la BMW chiar prosti, s-au bazat chiar p faptul ca marea majoritate o sa faca asa cum ai facut tu si SIGUR or sa va vanda alt termostat.

ai dreptate cu smecheria, d fapt pot sa-i spun ca e cam capcana ca sa il strici.

daca ai rabdare sa cauti p net, ai sa gasesti cum e cu capsula asta cu "glicerina", sincer e o complicare geaba, cedeaza cam prea des, sunt de acord sa faca optimizarea plajei de temperatura de lucru a motorului dar nu sa fie atat de multe "failures" cum gasesti p net, plus ca sunt si cei ce nu scriu....

Edited by brownshark
Link to comment
Share on other sites

Ar fi bine sa clarificam cateva aspecte legate de functionarea unui termostat clasic si de functionarea termostatelor comandate - map cooling thermostat.

 

Hai sa vedem intai cum functioneaza un termostat clasic.

In primul rand functionarea unui termostat nu se bazeaza pe ceva gen bimetal, cursa si forta produsa de un bimetal ar fi prea mici pentru a putea controla circulatia lichidului de racire.

Termostatele se bazeaza pe o pastila/element termostatic care transforma energia termica in lucru mecanic. O asemenea pastila se numeste wax thermostatic element .

 

Functionarea se bazeaza pe faptul ca anumiti compusi (rasini, parafine, polimeri siliconici) isi schimba semnificativ volumul la trecerea dintr-o stare de agregare in alta. In speta, la trecerea din stare solida in lichida, volumul creste semnificativ. Cresterea volumului face ca pistonasul sa iasa afara 3-15 mm. Pistonasul actioneaza valva termostatului, valva care inchide/deschide circuitul lichidului de racire.

 

Substantele utilizate la constructia termostatelor se topesc la temperaturi cuprinse intre 75-110 grade celsius. In functie de temperatura de topire se modifica si temperatura de deschidere a termostatului. O alta caracteristica importanta este ca substantele trebuie sa se topeasca intr-un interval cat mai redus de temperatura, de exemplu de la 75 la 80 de grade, pentru ca termostatul sa se deschida complet intr-un interval cat mai redus de temperatura.

Cateva detalii gasiti aici:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wax_thermostatic_element

http://en.wikipedia.org/wiki/Wax

 

Este evident ca la un asemenea termostat temperatura de deschidere este fixa, fiind stabilita de fabricant, in functie de materialele utilizate.

 

Map cooling thermostat.

Motoarele mai noi au termostate a caror temperatura de deschidere poate fi comandata de ECU. Sistemul se numeste characteristic map cooling.

ECU decide la ce temperatura se deschide termostatul si il comanda in consecinta. Asta pentru ca motorul sa ajunga cat mai repede la temperatura de regim si sa functioneze in zona de randament maxim.

Temperatura de deschidere se modifica si in functie de regimul de mers. La mers normal, temperatura de deschidere creste pentru ca motorul sa functioneze cu randament maxim. In sarcina mare temperatura este scazuta pentru a nu suprasolicita motorul.

 

Constructiv, termostatul comandat este similar unui termostat clasic, dar pastila termostatului poate fi incalzita suplimentar de un element de incalzire. Daca pastila termostatului actioneaza la 103 grade, ECU poate comanda incalzirea suplimentara a pastilei si termostatul se deschide chiar daca lichidul de racire are o temperatura mai mica, in intervalul 80-103 grade celsius.

 

Totodata, si acest termostat se deschide chiar in lipsa unei comenzi a elementului de incalzire, exact ca un termostat clasic. Temperatura de deschidere este mai mare insa, tocmai pentru ca poate fi scazuta prin incalzirea suplimentara a pastilei.

 

Mai multe detalii puteti citi aici :

Map_Thermostat.pdf

 

Este important de retinut ca elementul de incalzire al termostatului este un element de comanda, nu un senzor. Am vazut ca exista confuzii in aceasta privinta, se confunda elementul de incalzire al termostatului cu un senzor, gen termistor sau senzor de pozitie probabil.

 

Ca sa verificam daca termostatul este OK din punct de vedere electric, este suficient sa masuram pur si simplu rezistenta cu un ohmetru, nu prea are importanta temperatura la care facem masuratoarea.

Mai putem verifica temperatura maxima de deschidere (in lipsa comenzii elementului de incalzire), dar este dificil sa verificam acasa caracteristica de deschidere in functie de comanda elementului de incalzire.

 

Termostatul este relativ ieftin, asa ca daca are ceva vechime si avem dubii in ceea ce priveste functionarea sa, nu e un capat de tara sa-l inlocuim preventiv.

 

Termostatul nu este monitorizat de ECU in mod direct, cu exceptia integritatii circuitului de incalzire. Functionarea lui este monitorizata indirect, prin monitorizarea temperaturilor lichidului de racire in diverse puncte.

 

Referitor la comanda termostatului, aceasta nu se realizeaza cu tensiune variabila, ar fi prea ineficient. Comanda se face cu impulsuri modulate in latime. In functie de factorul de umplere al acestor impulsuri, se poate controla temperatura de deschidere a termostatului

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.