Jump to content

Scoala de pilotaj


Ovidiu Ghitan

Recommended Posts

Am vazut cateva din sfaturile lui Ralf si comentariile pe marginea acestora.

Pentru mine, care am facut o scoala de pilotaj, este foarte clar ce spune el acolo. Vad ca pentru ceilalti, nu.

Este firesc, pentru ca el spune cum se face, dar nu are cum sa dea si toate motivatiile care stau in spatele acestor reguli.

 

Fara parctica, este ca si cum ai vrea sa iei carnet numai citind regulamentul de circulatie, fara nici o zi de practica in trafic.

Nu vorbim de deplasarea autoturismului (demarajul de pe loc, accelerarea, schimbarile de treapta, virarea, franarea si oprirea pe loc). Aceste lucruri le presupunem stiute.

Acum vrem sa ne deplasam in trafic, dar n-am facut-o niciodata. Am citit, insa regulamentul. Credeti ca scapam cu masina intreaga?

La cedeaza trecerea, nu ne oprim, apreciem daca traficul ne permite si continuam sau nu deplasarea. Pai de unde stim cum este traficul care ne permite si cum este cel care nu ne permite deplasarea?

La STOP, ne oprim in punctul care ne ofera cea mai buna vizibilitate, ne asiguram si apoi plecam. Nu ne-am bagat niciodata prea mult in intersectie? Nu ne-am oprit niciodata prea devreme si am mai mers un metru pentru ca nu aveam cea mai buna vizibilitate?

 

La fel e si cu regulile de pilotaj.

Ce inseamna sa virezi cat se poate?

Ce inseamna sa virezi repede?

Ce inseamna sa franezi tot?

 

Fara practica, sfaturile lui Ralf sunt zero. Ele trebuie urmate, dar exersate pentru a vedea ce vor ele sa spuna.

 

Suntem fani BMW. Dinamica automobilelor pe care le apreciem este un factor care le face atat de renumite si de indragite. Acum lucrurile nu mai par atat de clare, dar BMW s-a distantat de celelalte automobile exact prin dinamica. Haideti sa vedem ce vrea dinamica asta?

 

Acest nou topic se refera la "dinamica miscarii". Miscarea, stim de la fizica, are doua componente: cinematica si dinamica. Cinematica se ocupa de distante, timpi si traiectorii ale miscarii. Dinamica se ocupa si de fortele implicate in aceasta miscare.

 

La scoala de soferi, se aduce in discutie mai ales cinematica miscarii. Intorci volanul si masina vireaza. Franezi si masina se opreste. Accelerezi si masina isi creste viteza.

 

Dar cand virezi si masina nu-si schimba directia ce mai faci?

Cand accelerezi si masina nu pleaca de pe loc sau cand franezi si masina isi vede de drum mai departe?

 

Pentru ca pe drumul public nu trebuie sa ajungi la astfel de limite, nu te invata nimeni ce se intampla acolo.

Dar cand, din cauze independente de tine atingi aceste limite ce mai faci?

Aceste lucruri nu le poti invata decat in anumite conditii.

Un instructaj in acest sens iti dezvaluie ce se intampla dincolo de aceste limite. Nu veti merge pe drum atingand aceste limite decat foarte rar sau daca sunteti iresponsabili. Dar veti sti sa va tineti mai departe de aceste limite si va veti forma reflexele corecte (depinzand de timpul si rabdarea acordate exercitiului) in cazul atingerii lor.

 

Puteti sa-mi puneti intrebari concrete. In multe cazuri raspunsul meu il stiati si voi. Diferenta o face practica. In alte cazuri, veti vedea ca problema trebuie abordata intr-un mod surprinzator pentru voi.

Sa nu inelegeti gresit: nu sunt unii destepti si voi sunteti mai prosti. Nimeni nu stie aceste lucruri din vreun talent innascut. Pur si simplu nu ati avut de unde sa le aflati, nu v-a interesat sau nu v-ati propus sa folositi masina si altfel decat pentru a va deplasa din punctul A in punctul B. Daca, insa, va prins microbul si mai vreti si altceva de la dragele masinute, aflati si cum sa o faceti corect. Va veti distra si mergand pe doua roti si, mai important, va veti distra si pentru ca apucati sa mai povestiti cum a fost.

 

Tineti minte doua reguli mari pe care le-am invatat si eu de la altii:

 

Frana salveaza timp!

 

si

 

Virajele se iau cu masina, nu cu volanul!

Edited by Ovidiu Ghitan
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Si daca iti apare un iepure in curba :blink:

 

Pe mine ma intereseaza regulile care trebuie aplicate cand conduci pe gheata...mai precis urmatoarea situatie:vii de pe asfalt uscat si intr-o curba prinzi sticla pe jos.Viteza este de 80-90 km/h.Masina in loc sa se inscrie in curba se duce drept.Ce ai de facut ?

 

Eu as incerca asa:tai gazul,nu calc frana,reduc in treapta inferioara(chiar de doua ori daca imi permite timpul),manevrez foarte usor volanul si ma tin bine de el,in timp ce ma rog sa nu ma duc in sant sau sa nu vina vreunul pe contrasens !

Edited by zixx
Link to comment
Share on other sites

Si daca iti apare un iepure in curba :)

 

Pe mine ma intereseaza regulile care trebuie aplicate cand conduci pe gheata...mai precis urmatoarea situatie:vii de pe asfalt uscat si intr-o curba prinzi sticla pe jos.Viteza este de 80-90 km/h.Masina in loc sa se inscrie in curba se duce drept.Ce ai de facut ?

12035[/snapback]

o puternica frana de motor?(daca tine cutia :blink: )

Link to comment
Share on other sites

Eu as incerca asa:tai gazul,nu calc frana,reduc in treapta inferioara(chiar de doua ori daca imi permite timpul),manevrez foarte usor volanul si ma tin bine de el,in timp ce ma rog sa nu ma duc in sant sau sa nu vina vreunul pe contrasens  !

12035[/snapback]

Cred ca trebuie sa fie o urba ff larga sa ai timp sa faci toate astea din moment ce tu deja te-ai inscris in curba... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Citeste cu atentie postul !

Vii de pe asfalt uscat !

Se presupune ca e o curba mai larga din moment ce intri cu 80-90km/h in ea.

 

Cazul descris mai sus este inspirat dintr-o experienta reala pe care am trait-o acum vreo 8 ani cu un E30.Atunci m-am invartit de cateva ori pe sosea si am parcat-o in sant.Masina nu a patit absolut nimic dar timp de vreo trei minute dupa incident atat eu cat si cei patru pasageri nu ne-am miscat din scaune,incercand sa se dezmeticim.

Edited by zixx
Link to comment
Share on other sites

Citeste cu atentie postul !

Vii de pe asfalt uscat !

Se presupune ca e o curba mai larga din moment ce intri cu 80-90km/h in ea.

12041[/snapback]

pai da....dar tu esti deja in curba

incerci sa te inscrii dar masina nu raspunde....cred ca sanse mari de a iesi intreg de acolo nu prea mai ai...poate daca vezi din timp si reduci viteza sa abordezi curba cu viteza mai mica

Link to comment
Share on other sites

Cazul descris mai sus este inspirat dintr-o experienta reala pe care am trait-o acum vreo 8 ani cu un E30.Atunci m-am invartit de cateva ori pe sosea si am parcat-o in sant.Masina nu a patit absolut nimic dar timp de vreo trei minute dupa incident atat eu cat si cei patru pasageri nu ne-am miscat din scaune,incercand sa se dezmeticim.

12041[/snapback]

Mai stii in cate secunde ai fost in sant?

Ai avut timp sa incerci manevrele pe care le-ai postat mai sus?

Link to comment
Share on other sites

Pe mine ma intereseaza regulile care trebuie aplicate cand conduci pe gheata...mai precis urmatoarea situatie:vii de pe asfalt uscat si intr-o curba prinzi sticla pe jos.Viteza este de 80-90 km/h.Masina in loc sa se inscrie in curba se duce drept.Ce ai de facut ?

 

Eu as incerca asa:tai gazul,nu calc frana,reduc in treapta inferioara(chiar de doua ori daca imi permite timpul),manevrez foarte usor volanul si ma tin bine de el,in timp ce ma rog sa nu ma duc in sant sau sa nu vina vreunul pe contrasens  !

daca te tin coa...ele, contravirezi si calci acceleratia, iar daca ai noroc si prinzi

ceva aderenta, poti reusi sa iesi din curba ca un adevarat pilot :blink:

spun ceva aderenta, pentru ca trebuie avuta grija pe care din roti ai prins aderenta si trebuie dozata acceleratia si manevrat volanul in functie de aceasta

 

in rest, in cazul mentionat de tine, acelasi lucru l-as fi facut si eu

 

La frana violenta de motor pe gheata ti se vor bloca rotile si se va opri motorul !

Garantat :)

corect

caz similar cu al celui care m-a busit duminica

Link to comment
Share on other sites

Am apucat doar sa iau piciorul de pe acceleratie si sa schimb a treia.Dupa aceea am inceput sa ne invartim.In cateva secunde s-a terminat totul(desi mi s-a parut ca au trecut minute)..Am reusit sa mentin masina pe sosea insa dupa ultima invartire masina a revenit cu spatele la directia de mers si asa a si intrat in sant.
Link to comment
Share on other sites

@ovidiu

frumos scris... mult... degajat...

dar in afara de indemnul la practica... n-am reusit sa desprind alte idei

 

Tineti minte doua reguli mari pe care le-am invatat si eu de la altii:

 

Frana salveaza timp!

 

si

 

Virajele se iau cu masina, nu cu volanul!

prima n-am reusit sa o inteleg... probabil e o chestie de pilotaj si se refera la franarea eficienta inaintea curbelor (desi si aici sunt diferite modurile de abordare a curbelor)... sau pentru evitarea unor obstacole... fiind un indemn de a folosi si frana in goana dupa viteza

 

pe a doua, cu riscul de a-l contrazice pe alexandru83 :blink: , am inteles-o :)

Link to comment
Share on other sites

... dar m-am referit la altceva :)

:)

oricum afirmatia ta se aplica traseelor cunoscute sau curbelor cu vizibilitate a traiectului... desi mie mi se pare a fi un slogan d'ala invechit de genul celor care umbla printre camionagii sau taximetristi: meseriasul e meserias cand este meserias :blink:

Link to comment
Share on other sites

daca te tin coa...ele, contravirezi si calci acceleratia, iar daca ai noroc si prinzi

ceva aderenta, poti reusi sa iesi din curba ca un adevarat pilot :blink:

spun ceva aderenta, pentru ca trebuie avuta grija pe care din roti ai prins aderenta si trebuie dozata acceleratia si manevrat volanul in functie de aceasta

 

in rest, in cazul mentionat de tine, acelasi lucru l-as fi facut si eu

corect

caz similar cu al celui care m-a busit duminica

12050[/snapback]

 

Stai asa,parerea mea e ca daca calci acceleratia,ai mai mult sanse sa zbori in sant,cu tot cu ASC,DSC sau ce mai e.E gheata in curba,daca ai piscat acceleratia,a derapat fundul,ASC-ul taie gazul dar deja e prea tarziu.Si daca mai esti si virat cu volanul cand ai accelerat,100% esti in sant.Cazul lui Chase.

Oricum nu prea mai sunt multe de facut in cazul asta.Te surprinde si depinde deja de reflexele fiecaruia.Si daca reflexele sunt de a aprinde o tigara in loc sa faci ce trebuie,atunci ari ca tractorul prin sant.Nici nu vreau sa ma gandesc la asa ceva,pentru ca nu stiu ce as face pe moment.Acuma stand in fata calculatorului as gasi solutii,dar cand esti acolo in curba,deja e mult prea greu.

Eu as face frana de motor,ca asta ar face am 99% din toti soferii,si as incerca pe cat posibil sa o tin din volan.Restu e divine intervention.

Link to comment
Share on other sites

Stai asa,parerea mea e ca daca calci acceleratia,ai mai mult sanse sa zbori in sant,cu tot cu ASC,DSC sau ce mai e.E gheata in curba,daca ai piscat acceleratia,a derapat fundul,ASC-ul taie gazul dar deja e prea tarziu.Si daca mai esti si virat cu volanul cand ai accelerat,100% esti in sant.Cazul lui Chase.

de aceea ziceam ca trebuie sa fi si "inzestrat" si norocos :blink:

Link to comment
Share on other sites

daca vrei sa reduci de la 80-90 la intrarea pe gheata, frana de motor nu va avea nici un efect,

gaditi-va ca este echivalentul a vrea sa pornesti masina impins ape gheata (ceea ce am incercat eu zilele trecute) adica impingi masina, ia viteza, bagi a doua si dai drumul la ambreiaj...in mod normal ar trebui sa porneasca, dar daca este gheata ...pur si simplu din cauza compresiei motorului rotile se vor bloca.

forta necesara invartirii motorului este mai mare decat cea necesara ruperii aderentei.

deci in cazul de fata ....vei reduce o treapta sau doua, rotile se vor invarti mai incet, dar vei pierde imediat si picul de aderenta pe care il aveai (ceea ce oricum la viteza aia se vantampla cand vei vrea sa virezi in curba).

parerea mea este ca daca nu franezi indeajuns de mult INAINTE de curba cand esti pe asfalt ....nu ai nici o sansa sa iei curba decat poate cu lanturi sau cauciucuri cu crampoane prin metoda descrisa mai sus...adica virat si acelerat.

poate cu tractiune integrala ar mai fi vreo sansa.

oricum eu cred ca frana este dusmanul tau din momentul in care ai intrat pe gheata si ai inceput sa virezi, pentru ca rotile nu vor frana niciodata toate 4 cu aceeasi forta si vei pierde controlul.

mie mi s-a intaplat cu un Iveco dar in linie dreapta. mergeam pe malul dambovitei si aveam vreo 70 cand am intrat pe gheata. din cauza ca probabil una din roti a pierdut aderenta inaintea celeilalte, a inceput sa traga stanga (spre dambovita evident ca tot nu stiu sa inot), totusi fiind in linie dreapta am lasat frana de motor sa isi faca datoria. mi-au trebuit vreo 500m sa se stabilizeze masina si sa urmeze traectoria data de volan.

Link to comment
Share on other sites

Si daca iti apare un iepure in curba :)

 

Pe mine ma intereseaza regulile care trebuie aplicate cand conduci pe gheata...mai precis urmatoarea situatie:vii de pe asfalt uscat si intr-o curba prinzi sticla pe jos.Viteza este de 80-90 km/h.Masina in loc sa se inscrie in curba se duce drept.Ce ai de facut ?

 

Eu as incerca asa:tai gazul,nu calc frana,reduc in treapta inferioara(chiar de doua ori daca imi permite timpul),manevrez foarte usor volanul si ma tin bine de el,in timp ce ma rog sa nu ma duc in sant sau sa nu vina vreunul pe contrasens  !

12035[/snapback]

 

eu as comenta in halul urmator:

 

1. daca observi ca urmeaza gheata, frinezi CIT POTI inainte sa iesi de pe asfalt, apoi incerci ceva sau iti alegi spatiu dintre doi copaci ca sa iesi de pe drum, in functie de viteza care iti mai ramine

 

2. daca n-ai observat si nici anticipat ca ar putea sa urmeze gheatza (dupa termometru, nori, radio sau semnalele cu fum ale indienilor), inseamna ca iti meriti din plin soarta si e bine sa alegi cel mai gros copac si sa te infigi direct in el :blink:

 

pe _gheata_ nu te mai ajuta nimic, nu mai ai nici control din tractiune, nici frina, nici directie, poti sa ai si mama rotilor. singura varianta cu care poti avea control pe gheata sint cauciucurile speciale cu cuie de otzel.

 

eu am patit urmatoarea treaba: eram in braila, pe un drum care coboara din centru spre port; mergeam cu a 2a foarte foarte incet, practic in frina de motor (acum stiu ca e stupid la bmw :) ). pe jos era gheata oglinda. mi-a derapat spatele, am luat de volan invers, si m-am gindit sa bag viteza I ca sa fac frina de motor si mai buna; in acel moment spatele a plecat si mai tare (e ca si cind as fi tras frina de mina si as fi blocat complet rotile spate), si orice am incercat sa fac n-a mers: masina s-a dus incet invirtindu-se pina jos. am avut noroc ca nu erau masini parcate, si nici borduri prea grave. m-am oprit jos fix intr-o bordura, lovind-o lateral, din rotatie.

Link to comment
Share on other sites

eu am patit urmatoarea treaba: eram in braila, pe un drum care coboara din centru spre port; mergeam cu a 2a foarte foarte incet, practic in frina de motor (acum stiu ca e stupid la bmw :blink: ). pe jos era gheata oglinda. mi-a derapat spatele, am luat de volan invers, si m-am gindit sa bag viteza I ca sa fac frina de motor si mai buna; in acel moment spatele a plecat si mai tare (e ca si cind as fi tras frina de mina si as fi blocat complet rotile spate), si orice am incercat sa fac n-a mers: masina s-a dus incet invirtindu-se pina jos. am avut noroc ca nu erau masini parcate, si nici borduri prea grave. m-am oprit jos fix intr-o bordura, lovind-o lateral, din rotatie.

12109[/snapback]

 

Si eu am patit la fel.La prima zapada de anu trecut,veneam de la Tg Mures,am coborat Feleacul cam intr-o ora.Ca sa ajung acasa trebuia sa cobor o strada din Cluj care nu numai ca era oglinda,mai era si numai cu piatra cubica.La 10 metri in fata mea a alunecat una care trecea strada de s-a dus de-a busilea vreo cativa metri,deci nici pe picioare nu puteai sta.

Incercam sa tin masina pe loc cu frana,si ea aluneca intr-o parte,spre masinile parcate pe trotuar.Vibra toata masina de la ABS.Ma gandeam sa o parchez cumva pe trotuar si sa o las acolo pana mai dadea soarele si se topea naiba gheata.Pana la urma cand am vazut ca nici pe loc nu pot sa o tin sa stea,i-am dat drumu la vale intr-a intaia,si am zis ma opresc eu cumva undeva,ca decat sa raschetez toate masinile parcate pe trotoar,mai bine incerc sa gasesc o portiune cu aderenta sa ma opresc.Pana la urma am reusit,era o intersectie mai jos,si m-am bagat repede pe contrasens si am intrat pe straduta cealalta care macar nu era de piatra cubica.Dar am mers asa cam 300 de metri in jos,poate chiar mai mult.

Cine a fost la Cluj si stie unde e Gradina Botanica,stie si strada respectiva.

Link to comment
Share on other sites

si daca tot v-ati apucat de povestit, hai sa va mint si eu putin:

 

eram in vest pe o iesire de autostrada... ploua torential... abia imi cumparasem un 320i E30 si-l aduceam acasa... neadaptand viteza de deplasare la conditiile de drum si la unghiul curbei, bag a treia pentru a mai reduce viteza, dar n-am reusit in timp util asa ca uite cum ma apuc sa franez sa nu ies de pe carosabil...

franarea a fost mai puternica decat forta aderentei si asa ca m-am trezit intr-un aquaplaning de mai mare frumusetea, indreptandu-ma cu o viteza de 50-60 km direct catre parapeti... unde mai pui si faptul ca dupa ce s-a intrerupt franarea si a inceput aquaplaning-ul aveam impresia ca masina se deplaseaza dintr-o data cu o viteza mai mare decat cea inregistrata in momentul pierderii aderentei... iar masina incepuse sa se intoarca cu spatele... ce sa fac? cesa fac?... mi-am luat inima-n dinti si am contravirat, am lasat-o intr-a treia si am accelerat... la mai putin de 1m de parapet am simtit cum accelerarea a dat roade, iar cauciucurile au inceput sa ciupeasca asfaltul...

masina a inceput sa se balangane la infigerea in asfalt, mai intai aplecandu-se spre stanga, apoi dreapta, apoi iar pe stanga, moment in care s-a proptit si cu aripa spate putin in parapet, dupa care am reusit sa indrept volanul si sa ma tirez paralel cu parapetul...

30m mai incolo ma opream sa-mi trag sufletul si sa verific avariile... in acele clipe ma simteam un miniMe al lui sena :blink:

 

pe gheata am incercat ceva asemanator, dar in alte conditii, cu viteza mult mai mica si cu repirize de accelerare combinate cu franari progresive... pana la urma bordura a fost cea care m-a salvat de o coliziune cu un alt autovehicul

Link to comment
Share on other sites

Si daca iti apare un iepure in curba :blink:

 

Pe mine ma intereseaza regulile care trebuie aplicate cand conduci pe gheata...mai precis urmatoarea situatie:vii de pe asfalt uscat si intr-o curba prinzi sticla pe jos.Viteza este de 80-90 km/h.Masina in loc sa se inscrie in curba se duce drept.Ce ai de facut ?

 

Eu as incerca asa:tai gazul,nu calc frana,reduc in treapta inferioara(chiar de doua ori daca imi permite timpul),manevrez foarte usor volanul si ma tin bine de el,in timp ce ma rog sa nu ma duc in sant sau sa nu vina vreunul pe contrasens  !

12035[/snapback]

Ce incerci tu sa faci, este foarte bine. Practic, intuitiv, ti-ai dat seama ca nu te mai ajuta comenzile prompte si trebuie sa tatonezi terenul pentu a vedea pe unde esti cu aderenta.

 

Dar nu te ajuta la nimic.

 

Si o singura treapta in jos poate rupe aderenta mai tare decat o frana. Dar doua!

Dar luandu-le pe rand, afli ca la prima reducere ai derapat sau nu. Si poate ai mai redus viteza fara sa blochezi rotile. Mai incerci una. Etc,

Daca ai avut atata timp la dispozitie esti fericit.

Dar la 80-90, latimea drumului nu-ti ofera atata timp.

 

Si daca ai ABS, nu mai era cazul!

Calci si ambreiajul si frana la fund. Daca da Domnul sa scapi, scapi; daca nu, nu.

Deci, oricum, te rogi!

 

Cand poti avea surprize cu aderenta, daca nu vezi clar virajul, sa se vada clar ca nu e "surprize, surprize", franeaza inainte si parcurge virajul accelerand. Vei putea sa reduci gazul cand vezi ca dispare aderenta.

 

In mod curent, o lasam mai incet si mergem cam la risc. Depinde cum vedem fiecare riscul, pentru ca la 60 e unul si la 80 e altul, iar la 100 e "aia greaua"!

Edited by Ovidiu Ghitan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.