Jump to content

Codul Bunelor Maniere


EdY D

Recommended Posts

Propun deschiderea acestei discutii, fiind puternic motivat de topicuri de genul " Accidente " ,

in care membrii forumului isi exprima liber deceptiile in legatura cu asimilarea denaturata

si abuziva a marcii de catre unii conducatori auto teribilisti si inconstienti.

 

In aceasta idee, o conduita corecta la volan cred ca reflecta anumite valori insusite

corect de membrii clubului nostru. Haideti sa impartasim cu totii ce credem ca

ca reprezinta Etica si deontologia soferilor ( in adevaratul sens al cuvantului ).

Anumite mentiuni probabil vor fi congruente cu aspectele legale aflate in vigoare

insa as prefera sa privim dincolo de ele.

 

Personal, consider de bun simt urmatoarele :

 

- Nedepasirea unei coloane si incadrarea pe cat posibil pe benzile de mers aferente directiei de urmat ;

 

- Folosirea sistemului audio la capacitati maxime doar in interiorul habitaclului, fara ostentatii cu brate atarnate pe portiera si geamuri coborate ;

 

- Folosirea moderata a flash-urilor, claxoanelor si injurataturilor chiar si atrunci cand alti participanti la trafic se fac vinovati de anumite incidente si parca nu contenesc sa caute prilej de cearta ;

 

-Macar cand nu ne grabim, putem acorda prioritate unor pietoni aflati inca pe bordura, in asteptarea unui moment de " respiro" in trafic ;

 

-Folosirea fazei de intalnire si in momentul in care din partea opusa se deplaseaza pietoni ( daca putem sa nu-i orbim fara sa periclitam propria noastra vizibilitate, de ce sa nu o facem ?I ) ;

 

-Facilitarea trecerii altor vehicule in conditiile in care ies de pe o strada secundara, banda de accelerare intr-un drum principal ( chiar daca legea ne acorda exclusiv prioritatea noua ) ;

 

-Depasirea pe linie continua sa nu se faca ostentativ ( asta ca sa nu mentinem generalizari eronate si perceptii denaturate de genul " Are BMW, nu poate sa stea in spate, se sparge in figuri, depaseste orice ar fi " ) ;

 

-Sa nu uitam ca poate am achizitionat un vehicul marca BMW pentru placerea de a conduce, nu pentru a trai in refuieli de trafic constante, taieri de cale si accelerari prostesti in momentul in care cineva ne depaseste printr-un loc nepermis ;

 

-Incetinirea in momentul in care traversam din plin o balta, manifestand grija fata de pietonii de pe trotuare ;

 

- Noaptea, in momentul cand semnalizam persistenta fazei lungi altor participanti la trafic de pe sensul opus , sa o facem printr-un " flash" scurt. Daca acestia realizaza ca merg cu faza de drum activa si nu este vreun caz vadit de ignoranta si nesimtire, conducatorii de pe celalt sens vor reactiona imediat in consecinta ;

 

-Sa incercam sa limitam ( spre deloc) actiuni de genul gunoaie aruncate de pe geam in plin traficul. Desi e o problema spinoasa si multi " actanti " ai obiceiului o fac dintr-o rebeliune pe fata contra sistemului si valorilor din Romania, totusi tind sa cred ca ramane o problema de educatie in orice context ;

 

 

In linii mari aceasta este viziunea mea. Aceasta asteapta adaugari, dezbateri, corectari de rigoare, mai putin flame-uri. Ma sperie imensa probabilitate de afi declansate. :twoup: Daca am exagerat sau suparat pe cineva cu cele expuse sau problema s-a mai discutat in alt context, imi cer de pe acum scuze.

 

Asa am inteles eu Placerea de a conduce frumos

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

- Folosirea moderata a flash-urilor, claxoanelor si injurataturilor chiar si atrunci cand alti participanti la trafic se fac vinovati de anumite incidente si parca nu contenesc sa caute prilej de cearta ;

 

Cand imi taie cineva fata sau creaza o situatie pe care o evit la limita claxonez pana se plictiseste. Imi pare rau pentru ceilalti din trafic si pentru pietoni, dar daca nu-i zic nimic sau ii dau un claxon scurt nu se invata minte si data viitoare poate nimereste unul cu reflexe mai slabe. Asa poate poate o sa tina minte ca si-a luat carne.

 

 

In rest sunt complet de acord. Si mai sunt destule de adaugat in lista.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

[...] Si mai sunt destule de adaugat in lista.

 

 

Filon, chiar te rog ! :twoup:

 

Nu pot vorbi de experienta, dar in 80.000 de kilometrii

pe care i-am rulat am ajuns la concluziile de mai sus.

 

Cu siguranta, intocmirea unui cod deontologic de circulatie interna - al coumunitatii BMW Club -

presupune adunarea si cantarirea pe cat posibila obiectiva a cat mai multor idei.

Link to comment
Share on other sites

De laudat initiativa ,si sunt de acord cu propunerea ta @Edy D.

 

P.S.Oare am procedat corect astazi cand un ''domn'' care avea in jur de 60 de ani ,aflat pe bicicleta la 3 metri in fata mea mi-a taiat brusc fata (fara sa se asigure nici macar cu coltul ochiului)a trecut si peste linie continua ca sa ajunga la un magazin de de pe celalalt trotuar.Norocul lui a fost ca am incetinit din timp deoarece in fata aveam semafor si trecere de pietoni.Am coborat geamul si l-am intrebat politicos daca vrea sa se sinucida,l-am sfatuit sa-si cumpere o sfoara asta fara sa ma implice si pe mine ..Bine i-am trimis si ceva carne la frigider (cu geamurile inchise) :) .

 

Pe astia cine-i mai educa. :twoup:

Link to comment
Share on other sites

Calin, o stim cu totii: sunt situatii si situatii si reactionam diferit la acelasi stimul :twoup:

 

Personal, consider ca e bine sa stii spre ce aspiri, care e idealul

in ceea ce consta comportamentul auto. Acesta ne indica directia buna !

 

Ca se mai intampla nu de putine ori sa explodam pur si simplu

la contactul cu fel de fel de inconstineti de pe sosea, si asta e un adevar. :)

Edited by EdY D
Link to comment
Share on other sites

Dadeam flash-uri celor aflati pe banda 2 fara sa ma gandesc ca poate nu aveau unde se replia , acum inainte de a da un flash ma uit bine pe banda 1 si daca aceasta este libera urmeaza 2 flash-uri scurte .

Ii claxonam destul de mult pe cei care schimbau directia de mers brusc si fara sa semnalizeze insa acum tin faza lunga mai mult timp desii poate nici nu o observa insa ma multumesc sa le umplu frigiderul (evident cu geamurile inchise) .

 

Si asta se intampla rar , deobicei sunt rabdator , am citit multe pe acest forum si pot sa zic ca mi-am facut asa o linie de urmat , ca exemplu , daca la inceput sustineam cu tarie folosirea proiectoarelor indiferent de vreme (bine ca nu aveam , nu ca acum as avea :) ) acum chiar nu le mai vad rostul , decat pe ceata . Aici m-a ajutat forumul sa vad ce este bine si ce este rau :twoup: .

 

La restul , foarte rar circul cu geamul deschis , si atunci cand este , mai mult de un sfert nu-l cobor niciodata , nu stau jumatate pe afara , atarnat sau cu muzica la maxim si in general sunt amabil .

Link to comment
Share on other sites

la inceput sustineam cu tarie folosirea proiectoarelor indiferent de vreme (bine ca nu aveam , nu ca acum as avea :twoup: ) acum chiar nu le mai vad rostul , decat pe ceata .

 

Apreciez ca proiectorele de pe fata nu lezeaza deloc vizibilitatea altor participanti la trafic.

 

Cele de pe spate reprezinta adevarata problema. De multe ori acestea sunt de-a dreptul suparatoare, strigente

pentru cei din spate. Ma deranjeaza faptul ca multi le folosesc indiferent de conditiile meteo de afara .

 

Mi se intampla sa ii depasesc pe respectivii indivizi si sa-i atentionez asupra luminilor de ceata ( cu cateva aprinderi

intermitente a stopurilor mele de ceata ) . In majoritatea cazurilor este un demers inutil,

acestora proiectoarele tot aprinse le raman...

Link to comment
Share on other sites

Mi se intampla sa ii depasesc pe respectivii indivizi si sa-i atentionez asupra luminilor de ceata ( cu cateva aprinderi

intermitente a stopurilor mele de ceata ) . In majoritatea cazurilor este un demers inutil,

acestora proiectoarele tot aprinse le raman...

e mai bine sa-ti vezi de treaba ta si sa nu atentionezi pe nimeni , e posibil sa interpreteze altfel

Link to comment
Share on other sites

In plina noapte senina, cu luna stralucind feeric deasupra si el merge agale cu

.. stopuri de ceata aprinse !! E chiar in fata ta. :twoup: Nu poti depasi , n-ai vizibilitate, dar

trebuie sa stai cat mai aproape in vederea momentului oportun !

E strident, te deranjeaza, dar tu simti in continuare ... placerea de a conduce...

 

Nu-i un caz singular ! Mi s-a intamplat de multe ori.

 

In fine,cu siguranta nu te voi atentioana pe tine...

Link to comment
Share on other sites

Cand imi taie cineva fata sau creaza o situatie pe care o evit la limita claxonez pana se plictiseste. Imi pare rau pentru ceilalti din trafic si pentru pietoni, dar daca nu-i zic nimic sau ii dau un claxon scurt nu se invata minte si data viitoare poate nimereste unul cu reflexe mai slabe. Asa poate poate o sa tina minte ca si-a luat carne.

In rest sunt complet de acord. Si mai sunt destule de adaugat in lista.

 

Pfoai, ce rau imi pare ca a ocupat altcineva singura exceptie viabila de la bunele maniere, acuma trebuie sa ne multumim sa fim politicosi no metar uat.

Link to comment
Share on other sites

Lista e lunga dar pe scurt consider ca majoritatea regulilor de circulatie sunt de bun simt si ca atunci cand vrei (esti nevoit) sa le incalci sa o faci in asa fel incat sa nu incomodezi, sperii pe ceilalti.

 

Sunt unele care le aplic inainte de a fi obligatorii, sau fara sa o fac pentru ca sunt nevoit cum e cu farurile ziua, tata avea o dacie de un fel de gri si am observat ca in anumite conditii (in special la crepuscul) nu se observa la fel de departe ca celelate culori, am considerat ca mai bine merg cu farurile aprinse si sunt vazut, si automat considerat cocalar sau ceva dar poate ma salveaza.

 

Binenteles ca incalc legea constant, tre sa fac constanta-alba relativ des si daca as respect-o intocmai, as face cam 10 ore ((experimentat , nu presupus) asa fac si eu ceva mai putin - 8 ore sau daca merg noaptea vreo 7.

 

La taiat fata si eu ma mai enervez si cateodata, cand e de o nesimtire peste limtele mele ma mai fac ca intru inrespectivul, ca si cum n-as fi putut frana mai repede :twoup: Asta la viteze mici si desigur pana intr-o zi cand nu-mi iese "gluma"

 

Ceilalti pot sa faca cerculete in jurul meu , nu ma intereseaza atat timp cat nu ma incomodeaza.

 

 

O lista scurta de inconveniente pe care multi le fac si eu ma incapatanez sa incerc sa nu fac:

- nesemnalizarea,mai ales la sensurile giratorii

- mersul pe banda a 2-a la viteza (sub cea) legala cand banda 1 e libera si buna (fara denivelari, gropi)

- ambitionarea sa intri primul cand de fapt nu te grabesti iar dupa ce ai prins locul mergi incet

- mersul ca orbetele (fara faruri sau chiar pozitii) cand afara e aproape intuneric - am mai spus degeaba am lumini automate ca eu aprind luminile si un km daca merg.

- franarea din scurt la trecerea de pieton: cand sunt pe jos (de obicei cu caruciorul cu copilul) si franeaza unul asa nu inaintez pana nu s-a oprit de tot. Nu din orgoliu, pt siguranta, de unde stiu eu ca lu ala nu-i cedeaza ceva chiar atunci si pt 1 secunda- doua risc viata copilului.

- fortarea semaforului - aici sunt cateodata recalcitrant in sensul ca daca am deja verde , il las pe cate unul in mijlocul intersectiei pentru ca intre pe rosu de la 100 de metrii inainte. Din nou asta o fac doar singur sau la viteze f mici.

-nerespectarea semnelor de prioritate in cartiere, unde majoritatea cred ca sunt pe camp sau ca functioneaza doar prioritatea de dreapta (pe taica-miu era sa-l sifoneze chiar un politist)

- in situatia in care merg in coloana incet de tot (start 5metrii - stop) incerc sa nu ma opresc in intersectie ca sa dau posibilitatea celor care vor sa traverseze sa o faca si nu pot sa inteleg ce au incap cei care se opresc aolo sau care intra in intersectii mici vazand clar ca nu au cum sa iasa din ea , drumul fiind blocat in fata.

Edited by lucian81v
Link to comment
Share on other sites

La taiat fata si eu ma mai enervez si cateodata, cand e de o nesimtire peste limtele mele ma mai fac ca intru inrespectivul, ca si cum n-as fi putut frana mai repede :twoup: Asta la viteze mici si desigur pana intr-o zi cand nu-mi iese "gluma"

 

Mersi de post, Lucian !

De acord cu cele mentionate, asa cum am spus, sunt multe de completat.

 

Legat de fraza enuntata de tine mai sus, daca tehnica folosita iti dezvolta spiritul coercitiv asupra celorlati participanti la trafic ( in asa fel incat sa inteleaga )

atunci e un demers favorabil. :) Doar ca uneori ma gandesc ca tehnica ta seamana cu a mea ( atunci cand semnalizez prezenta inutila a stopurilor de ceata ) . Deci efectele sunt discutabile.

 

Totusi, cel mai mult ma deranjeaza cand se intampla sa supar pe cineva in trafic ( de cele mai multe ori involuntar sau discutabil ) si primesc un tratament de te doare mintea. Individul lezat in drepturile lui ma depaseste si incepe sa puna frana ostentativ in fata mea, fara a avea niciun obstacol sau motiv de a initia aceasta actiune...

Edited by EdY D
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Apreciez ca proiectorele de pe fata nu lezeaza deloc vizibilitatea altor participanti la trafic.

 

Cele de pe spate reprezinta adevarata problema. De multe ori acestea sunt de-a dreptul suparatoare, strigente

pentru cei din spate. Ma deranjeaza faptul ca multi le folosesc indiferent de conditiile meteo de afara .

 

Mi se intampla sa ii depasesc pe respectivii indivizi si sa-i atentionez asupra luminilor de ceata ( cu cateva aprinderi

intermitente a stopurilor mele de ceata ) . In majoritatea cazurilor este un demers inutil,

acestora proiectoarele tot aprinse le raman...

 

-Si eu sunt de parere ca e inutila folosirea proiectoarelor (cand nu e ceata evident). In legatura cu ce zice Edy, faza cu luminile de ceata de pe spate.. e ingrozitor sa mergi in spatele unuia care aprinde toate becurile cand se urca in masina.. 90% avea logan :)))! nu fac discriminari dar asta e parerea mea.. tot la ei am vazut alta inventie.. daca e ceata, pe langa luminile de ceata aprind si avariile.. WTF?!?! OK, e panicat ca nu il vad si crede ca intru in el.. am ajuns in spatele lui, merg de ceva vreme acolo, de ce simte nevoia sa-mi dea dureri de cap in continuare?? ii dai un flash, se da 30cm spre dreapta.. vezi doamne ti-a facut loc sa-l depasesti.. de parca asta era problema ta.. iti mai trebuiau 30cm sa ai loc...

-Cel mai important e sa fii calm.. ofera respect in trafic, in 90% din cazuri, cel caruia i-ai facut un "favor" va face la fel pt altcineva! .. si uite asa se intoarce la tine.. (referitor la micile gesturi de politete din trafic.. ma refer aici la acordarea prioritatii unor autovehicule care, venind de pe o straduta sau iesind din parcare, isi manifesta intentia de a imparti acelasi bulevard cu tine.. prima mea masina a fost un golf 4.. toti ma lasau sa ies din parcare.. de cand am bmw parca sunt invizibil.. )

-Nu da claxoane inutil.. toti gresim, din neatentie sau din lipsa de experienta. Cum poti raspunde unuia care iti taie calea sau nu iti acorda prioritate dar isi cere scuze? Poti doar sa raspunzi cu un gest (flash scurt, mana ridicata etc) care sa-i spuna "e ok, alta data fii mai atent".

-Nu da flash-uri fara rost.. daca cineva din sens opus face o depasire mai riscanta, la limita, crezi ca nu-si da seama de asta fara sa-i tii faza lunga 20sec in ochi? Sunt unele cazuri extreme care ma amuza fantastic.. soferii care iti dau flash-uri cand faci tu cate o depasire pe care ei o considera la limita desi sunt la 1km departare si tu ai mai fi avut timp sa depasesti 2 masini..

-Nu mai merge pe banda 2 daca circuli cu aceeasi viteza ca cei de pe banda 1.. si nici daca mergi cu 5km/h mai mult.. stiu, o sa zici ca mergi cu 80 si limita e 70.. nu e treaba ta daca altul vrea sa mearga cu 200km/h.. lasa-l!

-Nu mai fii invidios pe motociclistii ca trec printre masinile oprite la stop/semafor.. daca ai cum, fa-le loc! Eu de multe ori strang si oglinda sa le fac loc.. nu vei primi decat multumiri! mai rau o sa te incomodeze daca merg in paralel cu tine!

 

Imi doresc sa traim intr-o lume unde taximetristii cunosc/aplica regulile de circulatie.. unde batranii de 120 de ani nu mai ies sa se plimbe cu masina la ora 17:00 cand si asa se circula greu.. unde scuter-istii nu mai fac slalom printre masini.. etc etc .. din pacate nu se poate.. asa ca trebuie rabdare de fier..

Edited by rashpy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Citind topicul am tras o concluzie: dacã e sã respecÞi legea ºi sã ai bune maniere În trafic la noi În Þarã, se poate Întâmpla ca, la jumãtate de orã dupã ce ai pornit motorul ºi ai plecat, sã fii, de fapt, tot În parcare...
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Citind topicul am tras o concluzie: dacã e sã respecÞi legea ºi sã ai bune maniere În trafic la noi În Þarã, se poate Întâmpla ca, la jumãtate de orã dupã ce ai pornit motorul ºi ai plecat, sã fii, de fapt, tot În parcare..

 

 

Ai dreptate !

 

Nici daca vrei nu poti !

Link to comment
Share on other sites

Asta seara un baiat mergea cu faza lunga in spatele meu, sa fug de el nu aveam cum, am incetinit pana la 20km/h si degeaba,am dat avarii, fara nici un folos.

 

Din fericire la compactul meu stopul de ceata "bate" ceva gen cielo(cand erau mai noi) l-am aprins a rezistat 30sec si a depasit:)

Link to comment
Share on other sites

-Nu mai fii invidios pe motociclistii ca trec printre masinile oprite la stop/semafor.. daca ai cum, fa-le loc! Eu de multe ori strang si oglinda sa le fac loc.. nu vei primi decat multumiri! mai rau o sa te incomodeze daca merg in paralel cu tine!

 

Nu e nimeni invidios, problema e cĂŁ mulĂži dintre ei sunt neamuri proaste Âşi vor sĂŁ se bage cu japca.

 

Eu le fac loc, Însã chiar mã enerveazã când aud cã-ºi tureazã motorul pe lângã mine sau pe lângã alÞii pentru cã nu li s-a fãcut loc instant.

E o chestie de politeĂže Âşi respect.

 

Atâta timp cât nu este obligatoriu din punct de vedere legal sã le faci loc, ar fi cazul de o altã atitudine din partea multora dintre ei.

 

ÂŞi la fel ca mulĂži Âşoferi infecĂži pe care ĂŽi laÂşi sĂŁ se bage de pe o stradĂŁ lateralĂŁ Âşi uitĂŁ sĂŁ mulĂžumeascĂŁ, la fel fac Âşi unii motocicliÂşti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ rashpy

 

sunt de acord cu ce ai spus tu mai sus, o mica greseala(din punctul meu de vedere)

"-Nu da flash-uri fara rost.. daca cineva din sens opus face o depasire mai riscanta, la limita, crezi ca nu-si da seama de asta fara sa-i tii faza lunga 20sec in ochi? Sunt unele cazuri extreme care ma amuza fantastic.. soferii care iti dau flash-uri cand faci tu cate o depasire pe care ei o considera la limita desi sunt la 1km departare si tu ai mai fi avut timp sa depasesti 2 masini.."

 

eu cred ca isi dau seama 2 din 10, dovada sta in mii de accidente de-a lungul anilor provocate de cei care nu stiu sa aprecieze performantele masinii personale/viteza celui care vin din sens opus, drept urmare, tu, cand faci acea depasire pe care o consideri safe pentru tine, imi pui viata in pericol si automat trebuie sa iti arat ca esti la limita, eventual te potolesti si stai la locul tau. Am batut tara-n lung si-n lat, am vazut ce se intampla pe drumurile din romania, o succesiune de flashuri la momentul potrivit, il baga in coloana pe ALA care vine din spate cu 160 km/h incercand sa depaseasca coloana, la fel se aplica si pentru curbele unde ai vizibilitate redusa dar ai voie sa depasesti, la fel si pentru ala care scoate capul din coloana etc.

 

deci nu, procentul soferilor care stiu cu adevarat sa aprecieze este mult prea redus :)

Link to comment
Share on other sites

Nu e nimeni invidios, problema e cĂŁ mulĂži dintre ei sunt neamuri proaste Âşi vor sĂŁ se bage cu japca.

 

Eu le fac loc, Însã chiar mã enerveazã când aud cã-ºi tureazã motorul pe lângã mine sau pe lângã alÞii pentru cã nu li s-a fãcut loc instant.

E o chestie de politeĂže Âşi respect.

 

Atâta timp cât nu este obligatoriu din punct de vedere legal sã le faci loc, ar fi cazul de o altã atitudine din partea multora dintre ei.

 

ÂŞi la fel ca mulĂži Âşoferi infecĂži pe care ĂŽi laÂşi sĂŁ se bage de pe o stradĂŁ lateralĂŁ Âşi uitĂŁ sĂŁ mulĂžumeascĂŁ, la fel fac Âşi unii motocicliÂşti.

 

De acord! Sunt multi motociclisti tarani si badarani, asa cum sunt si multi soferi.. Dar nu la ei m-am referit.. asa cum ai zis si tu condusul, pe langa invartitul volanului si apasatul pedalelor "e o chestie de politeĂže Âşi respect" RECIPROC!

 

Evident ca nu o sa-i faci loc motociclistului care ambaleaza motorul si te mai si injura ca nu poate sa treaca de tine.. la fel cum nu o sa-l lasi sa intre in coloana nici pe soferul care iese din parcare si nici nu se uita spre tine (ca sofer) si incearca sa se bage cu japca putin cate putin..

 

Comportamentul tau in trafic spune multe despre tine ca persoana.. Ma bucura faptul ca desi noi, tinerii, suntem de cele mai multe ori acuzati de teribilism si alte prostii, reprezentam majoritatea care stie cu adevarat ce inseamna respectul in trafic.. si chestiile astea se vad din topicuri ca asta.. Mentalitatile invechite nu se pot schimba, dar se pot educa mentalitatile celor care vin din spate..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Asta seara un baiat mergea cu faza lunga in spatele meu, sa fug de el nu aveam cum, am incetinit pana la 20km/h si degeaba,am dat avarii, fara nici un folos.

 

Din fericire la compactul meu stopul de ceata "bate" ceva gen cielo(cand erau mai noi) l-am aprins a rezistat 30sec si a depasit:)

Am facut si eu asa unui cretin de asta ! Avea si proiectoarele aprinse si statea lipit de mine . Cred ca avea xenon in ele ca ma deranjau tare de tot ..

 

E o metoda foarte buna cu stopurile de ceata !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.