Jump to content

PRIMII PASI IN TUNING..


c.sainz

Recommended Posts

nu stiu cum mergi tu dar la viraje luate "tare" simt cum talonul intra sub janta(e un sentiment ciudat masina vrea sa stea pe trasa dar cauciucurile nu o ajuta) acum am 225/50/16 cativa amici mi-au sugerat sa trec la talon 45 si jante 17

 

@bitz 7 e J-ul

Edited by alex230ro
Link to comment
Share on other sites

Eu am sa trec peste principii si probabil am sa incerc sa fac un chiptuning din asta la un tuner care stie ce face. La X3 vreau sa fac lucrul asta.

 

Lasa bre :D principiile in conservare si lasa si icstreiu sa fie cuminte. Dupa ce da caldura si bag rabla la service, facem experimente pe ea.

Link to comment
Share on other sites

am incercat,e un pic mai ok intradevar dar in continuare am ceva probleme :)

am mers cu 2,5 fata si 2,7-2,8 spate :)

 

alta problema ar fii ca am ,cam mult body roll ,ma rog aici cred ca e de la suspensia H&R din ce m-am documentat e progresiva ,oricum pt bodyroll am in plan alte bari stabilizatoare(momentan am strut bar fata+spate)

Edited by alex230ro
Link to comment
Share on other sites

La jante nu conteaza asa mult diametrul in inch daca vrei stabilitate,ci latimea ( J-ul).Am pus pe masina jante pe 16 dar de 9j si devenise foarte stabila masina.

in mod normal la cauciucuri mai late, jante mai mari si J-ul e mai mare. Dar iti garantez ca daca te pun pe circuit nu scoti nici macar 0.5 sec in minus, asta doar daca nu esti pilot profesionist.

Ce vreau sa spun e ca inainte sa treci de la 16 la 17 sau 18 poti face chestii mult mai utile la masina sa ii maresti performanta.

sau macar sa ii iei niste gume bune de 16 inch..

LA noi peste tot vezi roti de 18 inch cu sarmele pe afara, ca niste gume de 18 inch de calitate, cu indice de viteza corespunzator, costa ceva.. gen 600 de euro 2 bucati. Bani de jante Sh de 18 inch mai gasesti, cu gumele e mai greu.

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

in mod normal la cauciucuri mai late, jante mai mari si J-ul e mai mare. Dar iti garantez ca daca te pun pe circuit nu scoti nici macar 0.5 sec in minus, asta doar daca nu esti pilot profesionist.

Ce vreau sa spun e ca inainte sa treci de la 16 la 17 sau 18 poti face chestii mult mai utile la masina sa ii maresti performanta.

sau macar sa ii iei niste gume bune de 16 inch..

LA noi peste tot vezi roti de 18 inch cu sarmele pe afara, ca niste gume de 18 inch de calitate, cu indice de viteza corespunzator, costa ceva.. gen 600 de euro 2 bucati. Bani de jante Sh de 18 inch mai gasesti, cu gumele e mai greu.

Castigi stabilitate si franare chiar mult , dar e nasol ca iti creste si consumul ...eu am jante pe 16 acum dar am schimbat masina,am 4x4 si ajuta foarte mult la stabilitate , nu simt nevoia de jante mai mari/late.

Link to comment
Share on other sites

pai:

-suspensie H&R cup kit am pus

-gume noi pe 16 Khumo+Dunlop am pus

-intradevar in primavara acum trebuie sa verific articulatiile.

zi-mi ce ai mai face tu mai departe

La suspensie ? eu as pune bari stabilizatoare mai groase. Costa ceva. Scade ruliul masinii in principiu.. Nu vorbesc de chestiile alea dintre oalele de amortizor, ci de barile stabilizatoare ale masinii inlocuite cu ceva mai rigid, aftermarket. Eibach face unele bune. Si HR. In functie de tipul de masina sunt intre 200 si 400 de euro, nu stiu ce masina ai tu.

De exemplu 540i, M-urile au asa ceva, sunt versiuni mai groase si mai rigide decat stock.

http://www.tirerack.com/suspension/suspension.jsp?make=Eibach&model=Anti-Roll+Kit&group=Anti-Roll+Kit

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

Astea le-am postat in celalalt topic. Dar, vad ca sunt cerute si aici! :twitch: Asa ca, am facut un copy-paste:

 

Bare Stabilizatoare / Bare Anti-Ruliu / Bare Anti-Balans

 

Rolul principal al barelor stabilizatoare este acela de a reduce inclinarea caroseriei prin rigiditate lor care se adauga rigiditatii arcurilor.

O bara anti-ruliu, adeseori numita bara stabilizatoare sau bara de balans, este o bara plina (o teava, uneori) care conecteaza partile din stanga si dreapta ale unul sistem de suspensie. La sistemele individuale de suspensie, punctele de conexiune sunt, de obicei, bratele inferioare.

 

Majoritatea masinilor au bare stabilizatoare fata, iar majoritatea masinilor sport au bare stabilizatoare atat pe fata cat si pe spate. Barele stabilizatoare aftermarket (Eibach, KW, H&R etc.) vor fi mai rigide, in general, decat cele de serie.

 

 

Rezistenta la Ruliu / Inclinare

 

Barele anti-ruliu sunt folosite pentru a reduce inclinarea masinii pe perioada executarii virajelor. Ele se adauga rigiditatii arcurilor pentru o mai buna rezistenta la inclinare, pentru ca rolul principal al arculor este acela de a mentine un contact maxim al rotii cu suprafata de rulare in conditii de drum cu denivelari. Barele stabilizatoare, in cazul in care sunt atent selectate, isi vor face simtita prezenta doar in conditii de viraj (pentru a mentine o aderenta sporita) si nu vor diminua gradul de confort dat de arcurile masinii (in linie dreapta, barele stabilizatoare nu trebuie sa isi faca simtita prezenta).

 

Asadar, cum este imbunatatita manevrabilitatea autoturismului prin limitarea inclinarii caroseriei?! Geometria sistemului de suspensii pentru o masina de strada este proiectata pentru a tine profilul anvelopei paralel cu suprafata de rulare (sau roata perpendiculara pe sol) pentru a obtine o pata de contact maxima. In stationare, masina are o anumita relatie in raport cu suprafata de rulare. Inclinarea sasiului / caroseriei schimba aceasta relatie si reduce abilitatea suspensiei de a mentine profilul anvelopei paralel cu suprafata de rulare.

In timpul inclinarii masinii (in viraje), caroseria masinii nu mai este paralela cu suprafata de rulare si la fel si geometria suspensiei. Chiar daca suspensia confera rotilor o oarecare independenta in raport cu sasiul, la viraje pronuntate, unghiurile care definesc geometria rotilor (de cadere, de fuga si de convergenta) se schimba si ajung la limite.

 

Inclinarile insemnate ale sasiului fac ca rotile sa se incline si uneori sa se ridice, in acest fel reducand considerabil pata de contact a anvelopelor. In timp ce acest lucru poate fi compensat prin adoptarea unui unghi de cadere negativ, exista o limita care nu poate fi depasita si care face imposibila compensarea completa a inclinarii caroseriei/masinii. Barele anti-ruliu reduc gradul de inclinare a masinii, iar in acest fel ajuta la mentinerea unei pete de contact cat mai mari.

 

Numai pana la un anumit punct mai rigid inseamna mai bine. Pentru ca barele anti-ruliu leaga partile laterale (stanga - dreapta), acest lucru reduce independenta suspensiilor (care, din fabrica, au fost proiectate sa lucreze independent). Scopul suspensiei este acela de a mentine o pata de contact maxima in raport cu suprafata de rulare. Scopul suspensiilor independente este acela de a permite rotilor stanga – dreapta sa isi caute acest contact separat (roata din stanga ar trebui sa se deplaseze in jos atunci cand cea din dreapta ar trebui sa se deplaseze in sus, de exemplu). Daca rotile ar fi conectate printr-o punte (ca la masinile de generatie mai veche), una dintre roti (daca nu ambele) nu isi va obtine contact maxim cu suprafata de rulare. De fapt, cu cat este mai rigida o bara de torsiune, cu atat cresc sansele ca roata de pe interiorul virajului sa se ridice complet de pe suprafata de rulare la un viraj executat in forta.

 

In cazul unui viraj, bara de torsiune se va rasuci iar partea exterioara va fi impinsa in jos si cea interioara impinsa in sus (exact ca sasiul masinii). Pe roata de pe exteriorul virajului, apasarea creste si implicit si aderenta, in timp ce pe partea interioara, bara stabilizatoare impinge roata in sus, diminuand forta de apasare a rotii pe suprafata de rulare si, in consecinta, diminuand aderenta. Daca bara de torsiune este foarte rigida, isi va face simtit efectul asupra arcurilor (si in sensul prevenirii intinderii acestora, in incercarea de a mentine roata in contact cu suprafata de rulare) si va ridica roata de pe suprafata de rulare. Aceasta situatie nu este una fericita, dar ea este des intalnita in anumite curse, unde regulile fac imposibila evitarea acestui fenomen.

 

 

Asocierea/ Cuplul de Ruliu

Barele stabilizatoare sunt folosite si pentru a regla cuplul de ruliu al sasiului (procentul de rigiditate al masinii). Cuplul de ruliu este relatia dintre rezistenta la inclinare / ruliu a puntii din fata masinii cu rezistenta la inclinare din spatele masinii.

Echilibrul cuplului de ruliu, datorita efectului sau asupra tractiunii, dicteaza caracterul sub/supravirator al masinii. In timp ce acest lucru poate fi rezultat al mai multor factori, barele anti-ruliu (in special cele reglabile) pot folosite pentru a compensa acest rezultat.

 

Cum am spus mai devreme, barele stabilizatoare fac sa se atinga o forta de apasare mai mare pentru rotile aflate pe exteriorul virajului. Acest lucru creste tractiunea acelei roti a masinii sau a acelei parti a masinii (fata sau spate). O crestere in tractiune in acea parte poate insemna si micsorarea accentuata a tractiunii pentru partea opusa. Atunci va aparea un dezechilibru de tractiune si acea parte a masinii va pierde aderenta inaintea celelilalte parti. Daca rotile din fata pierd tractiunea inaintea celor din spate, masina va subvira. Prin schimbarea rigiditatii barelor de torsiune se poate regla acest comportament sub/supravirator al masinii.

 

 

Rezumat

 

Barele anti-ruliu vor reduce inclinarea masinii in scopul mentinerii unei geometrii cat mai optime a suspensiilor si, in definitiv, a anvelopelor (profilul cat mai paralel cu suprafata de rulare).

 

Barele stabilizatoare mai rigide pot reduce mai mult inclinarea masinii, dar pot si deteriora performantele sistemelor de suspensie independente si pot face ca o roata de pe interiorul virajului sa se ridice complet de pe suprafata de rulare in cazul unui viraj mai strans.

 

Barele stabilizatoare pot fi si un element de reglaj major in reducerea caracterului sub/supravirator pronuntat al masinilor. Folosite incorect, pot sa accentueze acel caracter virator.

 

La fel ca si alte subansable pe care le puteti cumpara pentru masina, nu neaparat cea mai mare si mai rigida bara stabilizatoare va fi alegerea potrivita. Este indicat sa consultati mecanici / forumuri de specialitate si, foarte important, trebuie analizata alegerea si in raport cu arcurile si amortizoarele deja instalate pe masina.

Link to comment
Share on other sites

Vorbesc de atunci cand iesi din limitele constructive fara sa faci alte modificari. jante mult mai mari, ET diferit etc. Si vorbesc de chestii masurabile, nu ce simti in turul pantalonilor. Care e important desigur. (turul pantalonilor), dar din pacate contributia lui la dinamica masinii e 0.

Iti garantez ca pana in 250 de cai daca pui jante de 18 inch o sa ai timpi mai slabi 0-100.

Daca pui o flanse de aiurea sa scoti rotile in afara, fara sa modifici geometria masina va avea o tinuta de drum mai prosta, in ciuda rotilor late.

Daca pui o suspensie sport fara sa modifici geometria, acelasi rezultat, si la masini normale sunt niste limite cat poti regla.

 

Din pĂŁcate, vorbeÂşti ĂŽn linii mult prea generale, iar lucrurile sunt mult mai complexe.

 

Jantele mari nu ĂŽnrĂŁutĂŁĂžesc ĂŽn mod automat demarajul, totul Ăžine de greutatea jantelor.

 

Ăn cazul maÂşinii mele, cĂŁci eu vorbesc din experienÞã nu din FraĂžii Grimm, jantele pe 18 chiar au ĂŽmbunĂŁtĂŁĂžit demarajul.

De ce?

Pentru cĂŁ ĂŽn condiĂžiile ĂŽn care maÂşina avea jante pe 16 cu pneuri bune, la plecarea de pe loc pierdeam un pic de timp pentru cĂŁ intra DSC-ul, iar dacĂŁ dezactivam DSC-ul, se roteau un pic ĂŽn gol ceea ce ducea la timp pierdut.

Cu jantele pe 18 cu pneuri bune, plecarea de pe loc e instantã, fãrã pierdere de aderenÞã.

 

Iar ceea ce spui tu cu flanÂşele Âşi geometria sunt lucruri care Ăžin de dinamica maÂşinii ĂŽn general, fĂŁrĂŁ sĂŁ conteze dimensiunea roĂžilor.

DacĂŁ geometria nu este corectĂŁ, poĂži avea jante pe 15 / 16 / 17 sau 18, efectul nu va fi doar uzura inegalĂŁ a anvelopelor ci Âşi un comportament dinamic haotic, mai ales ĂŽn curbe.

Deci geometria corectĂŁ este o chestie importantĂŁ indiferent de mĂŁrimea jantelor.

 

Ăn condiĂžiile ĂŽn care faci geometria Âşi ai suspensie sport Âşi jante mai mari Âşi mai late, aderenĂža Âşi comportamentul dinamic sunt superioare.

 

Dacã tot ai insistat cu turul pantalonilor, te informez cu condescendenÞã cã unii dintre noi suntem În stare sã avem o viaÞã sexualã activã indiferent de valoarea maºinii sau mãrimea jantelor, ba chiar putem avea o relaÞie chiar dacã utilizãm transportul În comun. :smile:

Iar dacĂŁ nu te refereai neapĂŁrat la asta ci la orgoliu, eu mi-am pus jante mai mari din douĂŁ motive. Pentru cĂŁ maÂşina aratĂŁ mult mai bine astfel Âşi pentru cĂŁ este mai stabilĂŁ.

 

http://img156.imageshack.us/img156/1168/34eu7.jpg

 

http://img198.imageshack.us/img198/7872/p140709170701.jpg

 

Sigur cĂŁ tu poĂži avea pe maÂşina ta Âşi cele mai mici jante care se pot monta dacĂŁ nu doreÂşti sĂŁ sacrifici confortul tĂŁu personal, nimic de zis despre asta, ĂŽnsĂŁ sĂŁ nu vorbim de dragul de a vorbi.

Link to comment
Share on other sites

Baga presiune ceva mai mare in pneuri (fara a exagera) si vezi cum se comporta.

Sfatul meu este sa le lasi la presiunea dictata de fabricant. Daca cresti presiunea, vei pierde aderenta (la franare si in viraje!). Deci, fie treci la un "talon de 45" (scriu in ghilimele, pentru ca nu chiar ortodoxa exprimarea! dar ai inteles mesajul!!), fie le schimbi cu unele run flat! (vezi ca vand eu unele impecabile! :laugh: ). Avantajul lor este ca au flancurile intarite si nu cor mai "fugi" sub tine in viraje.

 

 

Iar, Ciupanu' vad ca, azi, e ...dur , dar aspru!! :laugh: Mai ai putin si-l ...mananci pe colegul!!

Sa stii ca, are dreptate cu jantele mai mari (adica, in diametru): creste timpii de acceleratie. Fireste ca are mare importanta si greutatea jantei, dar m-as mira ca jantele tale ACTUALE sa fie mai usoare decat cele vechi, pe 16". Apoi, adauga si o greutate superioara a anvelopelor pe 18". Si o sa vezi ca ai un ansamblu janta-anvelopa mai greu decat inainte. E drept, insa, ca - la o latime mai mare a lantelor si anvelopelor spate - pierderea de aderenta la demaraj, e mai mica! Acum , nu pot calcula, care solutie e mai avantajoasa. Dar, te cred pe tine cand spui ca ACUM demareaza mai rapid!

Edited by c.sainz
Link to comment
Share on other sites

pai 2,6 zice fabricantul parca,am testat si cu presiune mai mare ca doar nu ma costa nimic.in ce priveste barile stabilizatoare revin imediat cu niste calcule/date :D

 

revenind avem bari stabilizatoare:

-stock front:26,5 mm rear:19mm

-Eibach front:27 mm rear:23mm

Edited by alex230ro
Link to comment
Share on other sites

pai 2,6 zice fabricantul parca,am testat si cu presiune mai mare ca doar nu ma costa nimic.in ce priveste barile stabilizatoare revin imediat cu niste calcule/date :D

 

revenind avem bari stabilizatoare:

-stock front:26,5 mm rear:19mm

-Eibach front:27 mm rear:23mm

Si, daca tot ti-o pregatesti si o ...calculezi, nu mergi cu mine la Nurburgring? Vreau sa plec o saptamana, in luna mai! :) Nu glumesc!

Link to comment
Share on other sites

anul asta am niste cheltuieli destul de mari de facut,asa ca voi fi bucuros daca o sa imi pun suspensia la punct si voi trece la jante pe 17:)

Bine, tu stii! E drept ca e o cheltuiala! Si, referitor la jante, te intereseaza unele pe 17 USOARE? Sunt acele style 5, dar trebuie sa le polishezi. Daca te intereseaza, da-mi un PM.

 

 

Pentru Ciupanu': referitor la discutiile de pe "masina ta", uite aici ceva interesant! :laugh:

http://www.4tuning.tv/WXJ1HwVMxoR/Benzina_versus_motorina_BMW_535i_versus_BMW_335d.html

 

Sunt rau, nu??? :laugh:

Edited by c.sainz
Link to comment
Share on other sites

Iar, Ciupanu' vad ca, azi, e ...dur , dar aspru!! :laugh: Mai ai putin si-l ...mananci pe colegul!!

Sa stii ca, are dreptate cu jantele mai mari (adica, in diametru): creste timpii de acceleratie. Fireste ca are mare importanta si greutatea jantei, dar m-as mira ca jantele tale ACTUALE sa fie mai usoare decat cele vechi, pe 16". Apoi, adauga si o greutate superioara a anvelopelor pe 18". Si o sa vezi ca ai un ansamblu janta-anvelopa mai greu decat inainte. E drept, insa, ca - la o latime mai mare a lantelor si anvelopelor spate - pierderea de aderenta la demaraj, e mai mica! Acum , nu pot calcula, care solutie e mai avantajoasa. Dar, te cred pe tine cand spui ca ACUM demareaza mai rapid!

 

Aşa sunt în fiecare zi, nu halesc ironiile gratuite.

Îmi place să fiu civilizat, însă dacă cineva mă ia la mişto, pot să răspund cu aceeaşi monedă fără nici o dificultate.

 

Cum am zis, problema e complexă.

Dacă pui jante mari mult mai grele decât cele originale, adică jante de proastă calitate, normal că vei pierde la demaraj.

Însă eu am jante de calitate, iar motorul meu este destul de puternic încât să nu pierd la demaraj, mai ales că jantele pe 16 dezavantajau motorul la demaraj.

Dacă aveam un 520i, sunt sigur că aş fi pierdut la demaraj cu jantele mai mari, însă tot nu mi-ar fi părut rău pentru că maşina este mai stabilă cu ele, iar stabilitatea înseamnă siguranţă.

 

Eu nu sunt adeptul modificărilor cretine de genul a monta jante pe 20 sau 21 pe E39, deci DOMI ar avea dreptate dacă la astfel de jante s-ar referi, mai ales pentru că astfel de jante n-au fost montate de producător pe maşina respectivă.

Edited by Ciupanezu
Link to comment
Share on other sites

Ok. Dar, sa stii ca NU numai jantele de proasta calitate si/sau replicile sunt mai grele. Jantele mele OEM, pe 17" (le am pe masina acum) sunt mai grele decat cele de vara, pe 18" (care stau in balcon). Si asta, pe cantar!! (am avut curiozitatea asta!).

 

PS. Indiferent cine te "ataca", pastreaza-ti simtul umorului! ;)

Edited by c.sainz
Link to comment
Share on other sites

Da, este adevĂŁrat, ĂŽnsĂŁ eu nu am pomenit de replici.

Eu am o jantĂŁ originalĂŁ de M5 E39 Âşi ĂŽncĂŁ 4 replici, greutatea este aproape identicĂŁ.

 

Nu-mi pierd simÞul umorului, Însã nici nu e bine sã rãmâi dator.

 

Pentru Ciupanu': referitor la discutiile de pe "masina ta", uite aici ceva interesant! :laugh:

http://www.4tuning.tv/WXJ1HwVMxoR/Benzina_versus_motorina_BMW_535i_versus_BMW_335d.html

 

Sunt rau, nu??? :laugh:

 

E o comparaĂžie total irelevantĂŁ pentru cĂŁ e vorba de maÂşini de greutate diferitĂŁ.

 

Ăn plus aceastĂŁ modalitate de a compara douĂŁ maÂşini doar din perspectiva demarajului de la 0 la 100 km/h sfideazĂŁ prostia.

Link to comment
Share on other sites

AÂşa sunt ĂŽn fiecare zi, nu halesc ironiile gratuite.

Ămi place sĂŁ fiu civilizat, ĂŽnsĂŁ dacĂŁ cineva mĂŁ ia la miÂşto, pot sĂŁ rĂŁspund cu aceeaÂşi monedĂŁ fĂŁrĂŁ nici o dificultate.

 

Cum am zis, problema e complexĂŁ.

Dacã pui jante mari mult mai grele decât cele originale, adicã jante de proastã calitate, normal cã vei pierde la demaraj.

ĂnsĂŁ eu am jante de calitate, iar motorul meu este destul de puternic ĂŽncât sĂŁ nu pierd la demaraj, mai ales cĂŁ jantele pe 16 dezavantajau motorul la demaraj.

Dacã aveam un 520i, sunt sigur cã aº fi pierdut la demaraj cu jantele mai mari, Însã tot nu mi-ar fi pãrut rãu pentru cã maºina este mai stabilã cu ele, iar stabilitatea Înseamnã siguranÞã.

 

Eu nu sunt adeptul modificĂŁrilor cretine de genul a monta jante pe 20 sau 21 pe E39, deci DOMI ar avea dreptate dacĂŁ la astfel de jante s-ar referi, mai ales pentru cĂŁ astfel de jante n-au fost montate de producĂŁtor pe maÂşina respectivĂŁ.

daca stau bine sa ma gandesc la e34 producatorul a stabilit jante de 15 sau maxim 16.in ceea ce ma priveste,masina se simte foarte bine cu jante pe 18 dar cauciucuri cu talon mic.sincer mi se pare ca masina se misca o idee mai greoi,avand in vedere ca inainte foloseam pe 17 de m foarte asemanatoare cu ce ai tu.cand da caldura sunt curios sa fac o accelerare,imi voi da seama daca s a pierdut ceva.la pornire e clar ca e o diferenta in sens negativ,inainte rupea si n treapta 3.per total sunt multumit,cu toate ca,consumul a crescut putin...

Link to comment
Share on other sites

Ciupane, cum spuneam, pasteraza-ti umorul! NU EU am facut comparatia si nu eu am postat-o pe acel site!

Te-am ....necajit, referitor la replicile AIUREA ale celor cu 320D de pe topicul tau!! :smile: Fireste ca NU compara mere cu mere si pere cu pere!

Dar, asta au facut!!

 

Ne intoarcem la topic! Eu am crezut ca rotile tale sunt originale! Oricum, este modelul caer-mi place tare mult. Nu "cad" bine cu masina mea, dar modelul imi place mult! Iar comparatia dintre rotile mele era intre 17" OEM si 18' BBS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.