Jump to content

Totul (sau, ..cat mai multe) despre roti


c.sainz

Recommended Posts

...dar, nu fii asa inversunat!! :laugh: :laugh: Nu te-a acuzat nimeni de nimic!! Discutia era in GENERAL: pro si contra!! Cine a spus ca tu nu faci cu cap? Este o discutie generala despre roti si fiecare isi trage singur concluziile! Si, impreuna cu topicul despre suspensii si altele, iti poti face o idee despre ce, cum si cat poti modifica fara sa apara probleme. De acord? :)

 

De acord, dar iti spun eu ca nu-ti verifica nimeni ET-ul si J-ul la jante la TUV

Link to comment
Share on other sites

Daca la dimensiunea jentii impreuna cu guma ajungi la ceva similar.. e oarecum ok, desi ai impact in perfomante , gen demaraj, consum, fiabilitate. Et-ul e cu totul altceva si influenteaza geometria foarte mult, si intradevar poti regla, exista posibilitatea sa corectezi un ET din geometrie, dar sunt niste limite si nu ai toleranta foarte mare. La E34 de exemplu ET-ul admis e intre 13 si 20. daca am de 15.. modific putin geometria si scap. la UN ETde 25 deja nu mai am ce sa iifac, o sa iasa aiurea.

Pot pune jante de 18 inch cata vreme respect ET-ul si circumferinta originala a rotii, si iti spun ca le omologhez la TUV imediat. LA colegul max nimic din astea nu e corect, nici ET nici circumferinta totala, nici J nici nimic. Si ce e mai trist e ca nu era nevoie sa improvizeze, costa tot atat o janta de ET si J corect, nu e nici o diferenta, la pret.

Iar la gume la fel. Nu inteleg de ce a facut ce a facut, probabil a gasit vreun kit ieftin pe "fortuning" sau la okazii si le-a insfacat, altfel nu imi imaginez de ce ai pune asa ceva pe masina, cand ai niste alternative corecte. Ce e mai trist e ca scapa la ITP si ca se mai si da cu caramida in piept ce masina stabila are.

 

Despre asta vorbesc, si asta incerc sa explic cu improvizatiile si lucratul dupa ureche, si eu si c.sainz. .

L.E. iti garantez eu ca iti verifca, ca doar eu il fac , nu imi trimit soferul sa imi faca TUV ca nu am sofer din pacate. .

Se verifica ce specifica producatorul, ce ai in carte si ce ai pe masina. Daca vrei dimensiuni non-standard se omologheaza seprat mai dai un ban si iti verifica geometria cap coada u modificarile care le ai facute.

 

Fiecare piesa de asta vine cu certificat special cu omologare TUV pentru modelul tau de masina, de ai cer toti de la care cumperi VIn-ul, sa il treaca in certificatul ala.

Asa am la suspensie de exemplu.

 

 

 

 

 

Edited by DOMI
Link to comment
Share on other sites

Cine vrea masina pentru a merge pe drumuri neasfaltate si nu vrea sa aiba grija ca atinge cu masina sau ca stramba janta isi pune jante pe 15"-16" si lasa look-ul deoparte . Nu il intereseaza ca ii dau bine jantele pe masina. Cei care vor sa isi puna jante pe 17-18 isi pune ca asa ii place lui , ca ii face masina mai frumoasa si pentru el conteaza asta. Crezi ca planetarele/articulatia rotilor se duce ca iti pui jante pe 18? Nu cred , asta tine mai mult de cat ii pasa conducatorului de masina.

 

 

Extrem nu mi pe 17-18 pentru un motor de 2000 , extrem ar fi de la 20 in sus.

Link to comment
Share on other sites

Cine vrea masina pentru a merge pe drumuri neasfaltate si nu vrea sa aiba grija ca atinge cu masina sau ca stramba janta isi pune jante pe 15"-16" si lasa look-ul deoparte . Nu il intereseaza ca ii dau bine jantele pe masina. Cei care vor sa isi puna jante pe 17-18 isi pune ca asa ii place lui , ca ii face masina mai frumoasa si pentru el conteaza asta. Crezi ca planetarele/articulatia rotilor se duce ca iti pui jante pe 18? Nu cred , asta tine mai mult de cat ii pasa conducatorului de masina.

 

 

Extrem nu mi pe 17-18 pentru un motor de 2000 , extrem ar fi de la 20 in sus.

Referitor STRICT la ce ai spus tu, conteaza f mult GREUTATTEA rotii (janta + anvelopa). O anvelopa mai mare este mai grea, fireste! La fel si o janta: cu cat e mai lata si cu diametru mai mare, cu atat e mai grea! Deci...

Si, intre jantele OEM de la BMW sunt diferente de 1-2 kg /buc!

Link to comment
Share on other sites

Referitor STRICT la ce ai spus tu, conteaza f mult GREUTATTEA rotii (janta + anvelopa). O anvelopa mai mare este mai grea, fireste! La fel si o janta: cu cat e mai lata si cu diametru mai mare, cu atat e mai grea! Deci...

Si, intre jantele OEM de la BMW sunt diferente de 1-2 kg /buc!

 

Atat de mult conteaza , nu stiu ce greutate are o janta originala , 1 kg in plus pentru o janta?

Scrie undeva , in manual de service , ca o janta ar trebui sa aiba un maxim de greutate?

Bun , hai sa facem topicul asta util , cine se pricepe sau detine un tabel cu minimul si maximul pe care il suport de exemplu un 320d (am ales modelul asta ca e cel mai comun)

Edited by Soare Mrs
Link to comment
Share on other sites

Niciodata nu o sa-ti vibreze volanul din cauza ET-ului.

 

Corect.

 

ba da un offset pozitiv afecteaza mult geometria si amplifica tramlining-ul, induce stres marit asupra bratelor si rulmentilor in special..

Poate nu o sa simti imediat in volan in secunda in care ai schimbat rotile dar orice mic defect si uzura va fi amplificat .

 

Tramlining-ul apare oricum dacĂŁ pneurile sunt late.

 

-------

 

Eu sunt de pãrere cã s-au spus ºi unele chestii adevãrate ºi logice pe forum, Însã ºi multe exagerãri mai ales provenite din ignoranÞã ºi din cauza faptului cã se vorbeºte despre niºte chestii fãrã experienÞã practicã.

 

Dacã montezi jante pe 18 de calitate ºi nu eºti chiar atât de dobitoc Încât sã pui pneurile dupã ureche, iar când le montezi faci ºi geometria, nu vor exista efecte nedorite.

Ăn nici un caz nu vor fi probleme cu viteza indicatĂŁ pe vitezometru sau un comportament haotic al suspensiei Âşi articulaĂžiei.

Link to comment
Share on other sites

Uite aici este site-ul cu modelele si greutatea fiecarui model de janta! si, o sa vezi ca ...atarna ceva , jantele noastre!!

http://felgenkatalog.auto-treff.com/

 

 

Ciupane, o sa razi, dar foarte multi colegi monteaza anvelope ...dupa ureche!! (ma refer la dimensiunile anvelopei vs dimensiunile jantei).

Edited by c.sainz
Link to comment
Share on other sites

Nu sunt mama rãniÞilor sã plâng pentru ei ºi probabil nici tu nu eºti, aºa cã sã nu dramatizãm.

Dar, eu nu am dramatizat niciodata!!! si nici inversunat nu sunt! :laugh: Incerc sa aduca in discutie o serie de aspecte pe care le vad zilnic pe strazi, sau chiar aici, pe forum! Asta e scopul forumului, comunitatii noastre! Fiecare citeste ce doreste, scrie ce vrea si trage concluzii! Nimeni nu cearta pe nimeni! :no:

Link to comment
Share on other sites

Da, am ĂŽnĂželes, ĂŽnsĂŁ sunt oameni maturi, oricum vor face ceea ce-i taie capul. :)

Adevarat! Doar ca mai e o mica ...diferenta: in FAPT si in DREPT!! :laugh:

In DREPT, fiecare e major si ..."vaccinat"; asa ca face ce vrea! In FAPT, m-am uitat pe topicurile de "PROBLEME" si am vazut, de multe ori, urmatorul aspect:

-posteaza cate un coleg - "Ajutor, nu mai porneste", sau "pacane, trozneste etc"; "CE SA FAC?"

apoi, se umplu 3-4 pagini cu parerile si sfaturile fiecaruia, care se intind pe 2-3 zile!! Dar, respectvul coleg, NU se duce la Bavaria (de exemplu) si sta si asculta sfaturile mai mult sau mai putin pertinente! Apoi, ...D-zeu stie ce se mai intampla!!! Asa ca ....

Link to comment
Share on other sites

DacĂŁ te duci pe obrazul cuiva, dacĂŁ ai pile, poĂži fi tratat ok.

 

Însã se petrec multe perversiuni pe acolo când te duci ca simplu client.

Am avut si eu stresul asta, dar .....S-au schimbat multe si acolo, crede-ma! Acum sunt pusi pe treaba si te trateaza corect! Am avut o discutie si referitoare la preturi; vom vedea daca si ce va urma.

Link to comment
Share on other sites

Corect.

 

 

 

Tramlining-ul apare oricum dacĂŁ pneurile sunt late.

 

-------

 

Eu sunt de pãrere cã s-au spus ºi unele chestii adevãrate ºi logice pe forum, Însã ºi multe exagerãri mai ales provenite din ignoranÞã ºi din cauza faptului cã se vorbeºte despre niºte chestii fãrã experienÞã practicã.

 

Dacã montezi jante pe 18 de calitate ºi nu eºti chiar atât de dobitoc Încât sã pui pneurile dupã ureche, iar când le montezi faci ºi geometria, nu vor exista efecte nedorite.

În nici un caz nu vor fi probleme cu viteza indicatã pe vitezometru sau un comportament haotic al suspensiei ºi articulaþiei.

sunt de acord, dar daca pui alt ET fara sa compensenzi pentru asta, cand folosesti alte dimensiuni la cauciucuri care nu au treaba cu J si cu dimensiunea taotala a jentii +cauciuc.. ce iese ? NU iese nimic.

Si da greutatea jentii +cauciuc conteaza pentru restul componentelor. 1 kg nu ti se pare mult dar nu e un kil de faina..care sta pe un cantar, ci un kilogram care se poate misca cu zeci m/s si energia kinetica absobita de amortizaore creste foarte mult, aducand efecte nedorite ori in viata componentelor, ori chiar si in tinuta de drum, pur si simplu amortizorul nu poate face fata si roata pierde contactul cu asfaltul.

Nu vorbim aici de pilotaj, poate in viata reala si vitezele cu care se merge nu simt in tinuta de drum, dar cu siguranta ca stress-ul asupra componentelor suspensiei si transmisie e mai mare cu roti mai grele..si apoi uite cor de nemultumiti ca bratele lemforder se strica in 30k km..si amortizoare Sachs sau ami stiu eu ce firma la fel.

Sa nu intram la planetare, efectul asupra cutiilor automate si altele.

Problema e ca atunci cand sunt de dimensiuni mari si neprevazute in specificatiile tehnice diferenta nu e doar de 1kg, ci sensibil mai mare. Nu mai intram la capitolul chinezarii si alte minuni..

 

 

 

 

Edited by DOMI
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Si, uitandu-ma iar peste tabelul cu greutaile jantelor, am vazut ca ....nu e chiar NUMAI un kg!!

O janta OEM cu dim 8,5X 18" are aproximativ 12 kg!!!! Jantele mele cu aceleasi dimensiuni au 7,9 kg! (cantarite de mine pe 2-3 cantare diferite).

Asa ca, sunt vreo 4 kg diferenta/buc! Asta insemna o inertie crescuta si multe altele.

Edited by c.sainz
Link to comment
Share on other sites

sunt de acord, dar daca pui alt ET fara sa compensenzi pentru asta, cand folosesti alte dimensiuni la cauciucuri care nu au treaba cu J si cu dimensiunea taotala a jentii +cauciuc.. ce iese ? NU iese nimic.

Si da greutatea jentii +cauciuc conteaza pentru restul componentelor. 1 kg nu ti se pare mult dar nu e un kil de faina..care sta pe un cantar, ci un kilogram care se poate misca cu zeci m/s si energia kinetica absobita de amortizaore creste foarte mult, aducand efecte nedorite ori in viata componentelor, ori chiar si in tinuta de drum, pur si simplu amortizorul nu poate face fata si roata pierde contactul cu asfaltul.

Nu vorbim aici de pilotaj, poate in viata reala si vitezele cu care se merge nu simt in tinuta de drum, dar cu siguranta ca stress-ul asupra componentelor suspensiei si transmisie e mai mare cu roti mai grele..si apoi uite cor de nemultumiti ca bratele lemforder se strica in 30k km..si amortizoare Sachs sau ami stiu eu ce firma la fel.

Sa nu intram la planetare, efectul asupra cutiilor automate si altele.

Problema e ca atunci cand sunt de dimensiuni mari si neprevazute in specificatiile tehnice diferenta nu e doar de 1kg, ci sensibil mai mare. Nu mai intram la capitolul chinezarii si alte minuni..

ET-ul nu e fix, ideea e sã stai În limitele producãtorului, Însã un offset e ok atâta timp cât janta nu iese În afara aripii.

 

Da, conteazĂŁ, ĂŽnsĂŁ nu decisiv. Decisiv este stilul de conducere. DacĂŁ nu conduci responsabil, faci praf suspensia Âşi articulaĂžia oricum foarte repede, poĂži avea Âşi jante pe 15.

Este adevĂŁrat cĂŁ niÂşte jante mai mari accentueazĂŁ uzura, este un lucru evident. ĂnsĂŁ existĂŁ si avantaje care nu trebuie ignorate.

Link to comment
Share on other sites

stiu ca nu e fix, sunt niste tolerante care pot fi compensate din geometrie, conteaza cand iesi din ce e calculat, nu iti mai iese geometria corect. si de regula tinuta de drum sufera.

LA e34 de exemplu e admis orice ET intre 13 si 20.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vad ca vorbiti aici si despre greutatea rotilor...

Vi se pare Ok faptul ca o janta + anvelopa (ce am eu pe masina) cantareste 21.5 kg???

Janta e replica Made in Italy dimensiuni 8J x 17 si are ET 47 . Anvelopa e 235/45/R17

Eu folosesc aceasta combinatie pe E46 coupe cu suspensie sport OEM si mi se pare OK.

Link to comment
Share on other sites

strict cazul 19 pe e46

mai urmeaza si intrebarea batraneasca .. tu pe ce drum mergi jantele astea? :D

pe acelas drum pe care mergi si tu.. doar ca eu am mai mare grija. nu dau ca melteanu in gropi, le incalec, ocolesc, cum pot.

eu zic ca unu care si'a facut masina din banii lui si dupa placerea lui cu suspensie sport si jante mari... are mai mare grija de masina si posibil sa schimbe mai rar bucsele decat unu cu suspensie normala si jante mici. binenteles ca exista si exceptii.

 

Important e altceva, Âşi anume sĂŁ nu pui jante de seria 3 pe seria 5 / 7 sau invers.

 

Atunci apar probleme, când pui jante cu offset total diferit faÞã de ceea ce trebuie.

 

eu am pe seria 3 jante de seria 7 si nu am nici o problema...

sau la ce probleme te referi tu? (pe langa roluirea aripiilor ca sa faci loc la jante. :D )

Link to comment
Share on other sites

.PLUS ca, la turatii peste 3500 masina trage altfel, adica mai bine cu 17 si ce crezi? Are si consum mai mic la viteze constante, pe 15 la 60/h in a3a aveam 3700 rpm acum am in jur de 3000 cu 17, deci unde creste consumul?

 

 

 

cum e in oras cu jante de 17?

pe bune acum, te avantajeaza?

 

inca imi pastrez rationamentul ca : la aceeasi viteza ai mai putine RPM cu jante pe 17 decat cu 15 deci si consum mai mic...asta la o viteza constanta, gen extraurban.

 

sincer, imi este greu sa cred ca mergi extraurban cu 60 km/h.

ti-ai cam schimbat declaratia :p

Edited by turmentatu
Link to comment
Share on other sites

Cica eu am starnit furtuna :laugh:

 

Nu prieteni, voi ati starnit o, pentru ca sunteti Gigi Contra, pentru ca respingeti tot ceea ce nu e stoc (app pe e36 au fost din fabrica jante de 17 o gramada) si catalogati drept tiganii si ifose orice iese din tipar..

 

Acum va intreb eu pe voi : V-ATI UITAT VREODATA PE BMW SYNDIKAT SAU BMW FORUMS, STANCEWORKS, DTM, SA VEDETI ACOLO E30, E36, E46, PESTE 50% AU ALTE JANTE DECAT CELE DIN FABRICA...ADEVARUL E CA OZ MITO, OZ FUTURA, BBS urile, AC SCHNITZER TYPE 1/2, KERCHER, RH ETC TOATE PE 17/18 CU J NESIMTIT (CHIAR 11J PE SPATE) SUNT NISTE TIGANIIIII DOMNE...CE STIU GERMANII AIA? EI UMBLA TOTI FARA TUV, AIUREA N TRAMVAI NU????? DEGEABA SE CHINUIE AMERICANII AIA SA GASEASCA UN "STANCE" CAT MAI BUN, "ADJUSTABLE CAMBER" SI ALTE "NEBUNELI" CA DACA NU E STOC.... :laugh:

 

Acum eu nu am nimic cu cei carora le plac masinile cat mai stoc, gusturile nu se discuta...dar cand se trezeste cate unul sa mi faca procese de constiinta ca jantele mai late = "varza cu carne", atunci imi rezerv dreptul de a il cataloga drept "incuiat la minte", "comunist" si "batran", toata le figurat desigur.

 

 

Concluzie :

 

jante si anvelope indicate din fabrica = confort,fiabilitate,consum normal

jante si anvelope "mai mari/late" = stabilitate imbunatatita, uzura articulatii mai accentuata, aspectul imbunatatit, atentie de "vultur" la carosabil.

 

 

Respect celor care prefera masina stoc, dar nu-s gigi contra... :alien:

 

Si, @MAX, cu tot respectul, pe o janta cu latimea de 8,5" SE MONTEAZA o anvelopa cu latimea de la 225 pana la un maxim de 255. Talonul (raportul/procentul) de 35 NU are legatura cu latimea!! O janta cu latimea de 8,5" o gasesti si la Seria 3 (E90,91,92,93) si la Seria 5 (E60, F10 etc) si la Seria 7 si la X-uri! Fireste ca, la un X5-X6 o sa aiba un talon mai mare (50-55), iar la seria 3 sau chiar 1 va avea un talon mai mic(45,40,chiar si 35).

Cu stima

 

 

Poate nu conteaza ptr tine, dar eu daca am masina lasata pe burta, CREDE-MA CA CONTEAZA SI TALONUL!!!

 

Eu vorbesc doar de ce cunosc...pe fata am janta de 8,5j cu cauciucuri 215/40 ZR 17...daca as pune intre 225 si 255, NU CONTEAZA TALONUL?!!! jJantele vin EXACT la marginea aripii, deci cauciucul tre sa fie "streched" iar talonul cat mai mic (nu exagerat).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Prin folosirea acestui site, sunteti de acord cu Terms of Use. Gasiti aici Guidelines. Politica de cookies: We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.